نقد دولت: الهام صادقی/ ابتدای ماه جاری شرکت ارایه خدمات پی پال که یکی از بزرگ ترین شرکت های پرداخت جهان است، از این موضوع خبر داد که مشتریان این شرکت که در انگلیس سکونت دارند، با تدابیر اندیشیده شده از این پس می توانند ارزهای دیجیتالی را نگهداری و خرید و فروش کنند. این افراد قادر خواهند بود تا برای انجام مبادلات رمز ارزهایشان از دو شیوه در دسترس بهره ببرند،  وبسایت و اپلیکیشن پی پال دو امکانی بودند که برای این افراد مدنظر قرار گرفته شد. البته در این خصوص قوانین و مقررات نهادهای ناظر انگلیسی نیز مدنظر قرار خواهد داشت.
آنچه که به نوعی موجب شد تا ناکامی بیت کوین که پیش تر در فتح ۵۰ هزار دلار رقم خورده بود و موجب ریزش بازار آن شد، تا جدی جبران شود و نمودارها در این زمینه روند صعودی را دوباره در پیش گیرد. به عبارتی دوباره رمز ارزها روی نردبان صعودی بازگردند.

دریافت مجوز فعالیت در بازار تا راه اندازی ETF
علاوه بر این تلاش برخی از صرافی ها برای دریافت مجوز جهت فعالیت قانونی در بازار نیز موضوع دیگری بود که به نظر می رسد تا حدی به بازار رمزارزها دوباره رونق بخشید، زیرا که موجبات اطمینان خاطر معامله گران را در زمینه امنیت سرمایه شان فراهم آورد.
 به این موارد باید برنامه ریزی برای راه اندازی نخستین ETF مبتنی بر بیت کوین اروپا را هم اضافه کرد که چندی قبل صرافی یورکس در آلمان از آن خبر داده است. البته پیش از این نیز صندوق هایی مشابه در دیگر کشورها با چنین کارکردی راه اندازی شده بود.
رویکردی که افق پیش روی آن خارج شدن رمز ارزها از صرافی ها و راه یابی آنها به بازار مبادلات تجاری است و  سرانجام موجب شده تا چنین ارزهایی به ویژه بیت کوین به عنوان با ارزش ترین ارز دیجیتالی جهان، روند صعودی قابل توجهی را دوباره بعد از مدت ها نوسان در بهای خود در پیش بگیرند، تا به آنجا که اکنون بیت کوین توانسته مقاومت ۵۰ هزار دلاری را بشکند، آنچه که البته برخی از کارشناسان آن را موقت ارزیابی کرده اند و معتقدند روزهای سختی در پیش رو قرار دارد.

بیت کوین در کانال ۵۱ هزار دلاری
اما به هر حال این رمز ارز توانسته تا وارد کانال ۵۱ هزار دلاری شود. آن هم در شرایطی که به طور نمونه یک استراتژیست ارشد شبکه بلومبرگ اعلام کرده است؛ این احتمال وجود دارد که بهای بیت کوین حتی به ۱۰۰ هزار دلار تا پایان سال نیز برسد.

اصلی ترین شاخص های اثرگذار در تعیین مسیر رمز ارزها
چنین اوضاع و احوالی اما گویایی این مطلب بوده که جدال بیت کوین با ابر مقاومت ۵۰ هزار دلاری می تواند یکی از اصلی ترین شاخص های اثرگذار برای تعیین مسیر حرکت بعدی ارزهای دیجیتال باشد.
این در حالی است که چالش ها، همچنین فراز و نشیب ها در بازار مذکور موجب شده تا فشار خرید و فروش در بازار رمز ارزها بهای بیت کوین در روزهای گذشته در مرز ۴۹ هزار و ۵۰ هزار دلار به دفعات جا به جا شود.

تمایل مردم بزرگ ‌ترین کشور جهان به رمز ارزها
بنابراین به طور قطع تثبیت بهای این رمز ارز در کانال نزولی یا صعودی ارزش خود می تواند، بر افق پیش روی این بازار اثرگذاری فراوانی داشته باشد.
ضمن اینکه تمایل مردم برخی از کشورهای جهان به ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه گرذاری نیز می تواند عاملی برای تداوم روند رو به رشد بهای رمز ارزها باشد. به طور نمونه  نتایج نظرسنجی انجمن معامله ‌گران فارکس در روسیه نشان داده است که  حدود سه‌ چهارم سرمایه‌ گذاران روسی بر این باور هستند که در مجموع ارز‌ها ابزار‌ مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. 
به این ترتیب مردم بزرگ ‌ترین کشور جهان دید مثبتی به ارز‌های دیجیتال دارند. تحقیقات جدید گویای این مطلب است که حدود ۷۷ درصد از سرمایه ‌گذاران در روسیه ارز‌های دیجیتال را آینده ‌نگرانه‌ ترین ابزار برای سرمایه‌ گذاری می ‌دانند.

راهکاری برای حل بحران اقتصادی برخی از کشورها
علاوه براین اشاره به موضوع دیگری نیز ضرورت دارد، اینکه استخراج رمز ارزها شاید بتواند به بحران اقتصادی برخی از کشورها پایان دهد. به عنوان نمونه می توان به این نظر پرداخت که برخی از کارشناسان عنوان کرده اند،
افزایش واحدهای استخراج بیت کوین در ونزوئلا شاید بتواند فرصتی را برای بهبود اقتصادی این کشور فراهم آورد. کشوری که مردم آن متحمل تورم سه هزار درصدی شده اند و این امر بحران های فراوانی را برای کشور مذکور رقم زده، بحثی که آرون اولموس، پژوهشگر حوزه اقتصاد و ارزهای دیجیتال هم از آن سخن گفته است.
در راستای نفود بیشتر رمز ارزها به بازار تبادلات مالی باید گفت؛ در مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر دو هزار و 330 میلیارد دلار برآورد می‌ شود که عدد عنوان شده در مقایسه با روز قبل۲.۶۶ درصد رشد را نشان می دهد.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید