رحیم زارع در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری «کانال نفت» ضمن اشاره به اینکه وزارت نفت از مهمترین وزارتخانه های کشور از جنبه اقتصادی، دیپلماسی خارجی، ارز آوری و ... است، اظهار کرد: خوشبختانه اکنون با حضور جواد اوجی در این وزارتخانه امید می رود تا به زودی شاهد مرتفع شدن برخی از مسائل و دغدغه های موجود در بخش های تخصصی  باشیم. مباحث مهمی مانند سامان دهی و سیاستگذاری فعالیت ها در این حوزه از صنعت که در برگیرنده مواردی مانند اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش، توسعه، همچنین صادرات نفت و گاز می شود.
نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس با بیان این مطلب که مروری بر سوابق وزیر کنونی گویای این مطلب بوده، اوجی در تمام ادوار وزارت نفت که مسئولیت هایی بر عهده داشته، فرد موفقی بوده است، ادامه داد: ضمن اینکه باید عنوان کرد، بعد از شهید محمدجواد تندگویان، وزیر نفت در دولت شهید محمدعلی رجایی، وی تنها وزیری به شمار می رود که در بدنه وزارتخانه مورد نظر فعالیت کرده و مورد استقبال همه کارکنان شرکت نفت هم قرار گرفته است. به عبارتی بعد از انقلاب در این وزارتخانه ما ۹ وزیر نفت داشته ایم که اوجی دومین وزیری است که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی تخصص لازم را  دارد.

گام موثر در راستای محقق شدن جهش تولید و صادرات
سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید با تاکید براینکه اوجی در زمینه تحصیلی نیز تخصص مطابق با نیاز این وزارتخانه دارد، زیرا که وی فارغ ‌التحصیل رشته مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت است، ادامه داد: همچنین اوجی در سمت هایی مانند؛ عضو هیات امنای دانشگاه صنعت نفت و مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت بهره ‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، معاون وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، کارنامه موفقی دارد. ضمن اینکه اشاره به این موضوع ضرورت دارد که وی در میان افرادی که در سمت مدیران عامل گاز فعالیت داشته اند، توانسته در زمینه انعقاد قرارداد گاز با عراق، پاکستان و سایر کشور‌ها موفق عمل کند، به این موارد باید بحث تهاتر نفت در زمان تحریم را نیز اضافه کرد که ایده به جایی بوده است.

زارع خاطرنشان کرد: ساختار سازمانی وزارت نفت از یک ستاد مرکزی و چهار شرکت تابعه تشکیل شده است که شامل شرکت های ملی گاز، نفت، صنایع پتروشیمی و پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران می شود و از طریق مدیریت بر شرکت‌های تابعه و فرعی خود، بر عملیات اکتشاف، استخراج، بازاریابی و فروش نفت خام، گاز طبیعی و فراورده‌های نفتی در کشور نظارت دارد. در حیطه این وظایف به طور مثال با توجه به اهمیت کنونی فروش نفت و گاز،  جذب سرمایه گذاری خارجی با اولویت کشور‌های همسایه می تواند موجبات موفقیت بیشتر کشورمان در حوزه های مذکور با استفاده از ظرفیت‌ های دیپلماسی انرژی را فراهم آورد و باعث بهره حداکثری از ظرفیت ‌های موجود در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را در راستای محقق شدن جهش تولید و صادرات فراهم آورد.

تامین بخشی قابل توجهی از درآمدهای ارزی مورد نیاز کشور
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: وزارتخانه  مذکور همچنین علاوه بر تأمین نیازهای اصلی انرژی در کشور، بخشی قابل توجهی از درآمدهای ارزی خارجی را با صدور نفت خام و فراورده‌های نفتی پالایش یافته، تأمین می‌کند. ضمن اینکه باید گفت این وزارتخانه با هدف اعمال اصل مالکیت و حاکمیت ملی ایران بر ذخایر و منابع نفت و گاز و تفکیک وظایف حاکمیتی از تصدی در اداره و توسعه صنعت نفت و گاز کشور شکل گرفت و با توجه به اینکه صنعت نفت به عنوان صنعت پیشران از جایگاه ویژه ‌ای در اقتصاد ایران دارد، ضمن اینکه نقشی اساسی در تحقق اهداف کلان اقتصاد ملی کشور ایفا می کند، بنابراین عملکردش وزارت نفت در حوزه های اقتصادی، ازرآوری، سیاست و ... بسیار حائز اهمیت است.
نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر دغدغه هایی در خصوص فروش نفت برای کشور وجود دارد، ادامه داد: برآوردها نشان می دهد مباحث مربوط به فروش نفت، همچنین دیگر موضوعات در حوزه فراورده های نفتی و پتروشیمی موضوعات مهمی است که وی به خوبی بر آنها اشراف داشته، ضمن اینکه آشنایی کاملی نیز با مسائل در حوزه های مذکور دارد. 
زارع تصریح کرد: بنابراین با یک حرکت جهادی می ‌تواند بسترهای موفقیت بیشتر این وزارتخانه در راستای پیشبرد اهداف مدنظر را فراهم آورد و از دغدغه های کنونی بکاهد. آنچه که باعث شد تا غالب نمایندگان اذعان داشته باشند، اوجی نه تنها مناسب ترین وزیر برای وزارت نفت بلکه بهترین فردی بوده که انتخاب شده است.

خام فروشی چالشی بزرگ 
وی در ادامه با بیان این مطلب که در حال حاضر می توان از خام فروشی به عنوان چالشی بزرگ در حوزه انرژی به ویژه صنعت نفت؛ گاز و پتروشیمی یاد کرد، افزود: در این خصوص قابل توجه ترین راهکار توسعه دادن پالایشگاهها در کشور است، ضمن اینکه باید فرآوری محصولات و صادرات مشتقات نفتی نیز مد نظر قرار گیرد. مباحث مهمی که وزیر کنونی قادر به تدوین، مدیریت و عملیاتی کردن تدابیر در این زمینه است. موضوعاتی که در برگیرنده توسعه متوازن و پایدار زنجیره ارزش نفت و گاز بوده و بتوان آنها را گام موثری در جهت جلوگیری از خام فروشی دانست. ضمن اینکه به طور قطع تامین پایدار گاز، نفت، خوراک و سوخت موردنیاز کشور هم باید مدنظر قرار گیرد. 

بسترسازی برای فروش نفت، گازو  میعانات گازی 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر دیگر نفت خام، دستاوردی قابل توجهی برای هیچ کشور برخوردار از ذخایر نفتی به شمار نمی رود، زیرا  وقتی می توان برداشت نفت خام را افتخاری در سطح کلان تلقی کرد که قادر بود، از نفت و گاز تولیدی در قالب خوراک اولیه کارخانه ها و پالایشگاه‌ ها بهره برد. موضوع مهمی که در تدابیر و برنامه های مدنظر اوجی نیز به وضوح به آن پرداخته شده است. مباحثی که به طور قطع به سود کشور و منافع ملی ایران بوده و بسترساز بازاریابی، فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی خواهد شد.

تطبیق برنامه های اوجی با استاد بالا دستی و هدفگذاری های اقتصادی کشور
زارع با تاکید براینکه افق آینده صنعت نفت در کشور بسیار روشن ارزیابی می شود، به پایگاه خبری «کانال نفت» نمایندگان مجلس در زمان تایید صلاحیت ها با تطبیق برنامه های ارائه شده از سوی اوجی با اسناد بالادستی و هدفگذاری های اقتصادی به این موضوع رسیدند که درصد بسیار بالایی از برنامه‌ های وی با احکام فوق الذکر همچنین نیازهای کشور منطبق بوده تا به آنجا که حتی عنوان شده بهترین برنامه ‌ای بوده که تطبیق مناسب و قابل توجهی با قوانین بالادستی دارد که این امر در کنار آنچه که پیش تر اشاره شد خود گویای چشم انداز موفق حضور وی در این وزارتخانه است.

تحریم ها به نوعی گلوگاه اصلی وزارت نفت
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس با بیان اینکه در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب، به طور قطع برخورداری از  شاخص ‌های مهم از جمله تخصص، تجربه، تعهد و تخصص موضوعاتی بوده که می تواند در حل مشکلات این حوزه از صنعت اثرگذار باشد، اظهار کرد: همانطور که همه ما می دانیم، تحریم ها به نوعی گلوگاه اصلی وزارت نفت است، موضوعی که باید در کنار سایر موارد مانند اکتشاف، تامین انرژی مورد نیاز با رویکرد نفت و گاز و توسعه، میادین مشترک، مدنظر قرار گیرد، ضمن اینکه درآمد زایی برای کشور در حوزه ارزی نیازی است که به شدت احساس می شود. 

ایران ۱۳.۵ درصد نفت جهان را در اختیار دارد
زارع با بیان این مطلب که حدود ۱۳.۵ درصد نفت جهان در اختیار ایران قرار دارد، علاوه براین حدود ۱۶.۵ درصد منبع ذخیره گازی بعد از کشور روسیه، متعلق ما است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثالی ساده باید گفت چالش اصلی که ما در بحث تامین انرژی در زمستان با آن رو به رو هستیم، موضوع تامین گاز است. این در حالی بوده که  اوجی در زمان حضور خود در شرکت گاز به عنوان مدیرعامل موفق شد تا به هفت هزار روستا گاز رسانی داشته باشد. عددی قابل توجه که باید آن را نقطه قوت وزیر نفت دانست. 

نصب ایستگاه‌ های تقویت فشار در خطوط سراسری انتقال گاز 
وی گفت: همچنین چند روز قبل وی عنوان کرده است با روند کنونی مصرف گاز طبیعی در کشور، پیش‌بینی می‌ شود، حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز در فصل سرما داشته باشیم. در همین باره نشست‌ هایی با مسئولان وزارت نیرو خواهیم داشت، علاوه براین یکی از تمهیدات مدنظر ما نصب ایستگاه‌ های تقویت فشار در خطوط سراسری انتقال گاز است. راهکاری می تواند بخش قابل توجهی از دغدغه ها در زمینه تامین انرژی مورد نیاز در کشور را برطرف کند که خود نشان دهنده اشراف وزیر نفت بر نیازهای داخل کشور و راه حل های رفع مشکلات در این زمینه است.
نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس با بیان این مطلب که اوجی توانسته در زمان فعالیت خود در نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان (ع) شرکت‌های زیان ده را به سوددهی قابل توجهی برساند، در خاتمه بیان کرد: در همه ادوار مباحث مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی، در سیاست داخلی و خارجی بسیار اثرگذار بوده، علاوه براین در حوزه تجارت خارجی هم از اهمیت به سزایی برخوردار است. بنابراین ما برای دستیابی به اهداف و نتیجه مطلوب در این حوزه از صنعت، نیاز به تخصص، مدیریت قوی و  برنامه ‌ریزی علمی و تخصصی داشتیم که به نظر می رسد موجبات این امر در حال حاضر فراهم شده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید