نقد دولت: الهام صادقی/ اگرچه امید می رود با اتخاذ برخی از تصمیمات در زمینه بازار خودرو و واردات در آن کمی این بازار تکان بخورد و شرایط قابل قبول تری به خود گیرد، ولی به نظر می رسد، قرار نیست تا تب بازار خودرو حداقل به این زودی ها فروکش کند، زیرا اگرچه به گفته برخی مسئولان تلاش براین است تا با اتخاذ برخی تدابیر ساماندهی در این بازار رخ دهد، ولی واقعیت این است که حداقل تا به امروز راهکارها و برنامه ریزی ها نه تنها نتوانسته تاثیر چندانی بر بازار داشته باشد، بلکه گاها موجب افت و خیرهای فراوانی نیز در بهای خودروها شده است. نوساناتی که موجب شده تا تفاوت بین قیمت خودرو در نمایندگی‌ها و بازار گاهی به دو برابر نیز برسد. 

جمع و تفریق های ساده چه می گویند؟
این در حالی بوده که شاید در نگاه نخست بتوان پذیرفت، خرید از نمایندگی ها تا حدی زمان بر خواهد بود و در بازار اما خریداران می توانند در چشم بر هم زدنی وسیله نقلیه مورد نظر خود را خریداری کرده و استارت آن را بزنند.
با این وجود باز هم باید گفت؛ تفاوت تا دو برابری بها نه تنها منطقی نیست، بلکه حکایت از قدرت زیاد دلالان در این بازار دارد.
به طور نمونه باید عنوان کرد، اگر شما قادر باشید از پس شروط نمایندگی های فروش خودور در این بازار برآیید و بخواهید خودروی دنا (تیپ 1) را تهیه کنید، برای مالک شدن این وسیله نقلیه باید 172 میلیون و 958 هزار تومان به کارخانه تولید کننده بپردازید و البته با کمی معطلی سرانجام صاحب آن شوید.
اما اگر تمایل داشته باشید، سریع تر و از بازار این وسیله نقلیه را تهیه کنید، باید به سراغ حساب بانکی تان بروید و 330 میلیون تومان برای این دنا (تیپ 1) پرداخت کنید.
برای پژو 207 دنده‌ ای هم این تفاوت قیمت را می توانید با یک حساب و کتاب سر انگشتی میان قیمت 181 میلیون 173 هزار تومانی نمایندگی و بهای340 تومانی بازار محاسبه کنید. 
این تفاوت برای پژو پارس هم کمی بیش از 143 میلیون تومان است که حاصل یک تفریق ساده میان قیمت بهای 140 میلیون و 273 هزار تومان نمایندگی و قیمت 284 میلیون تومانی این خودرو در بازار است.
همچنین برای سمند EF7 دوگانه سوز حاصل این ارقام حتی به بیش از دو برابر قیمتی که این وسیله نقلیه در نمایندگی های ایران خودرو به مشتریان عرضه می شود، زیرا که برند در مدل اشاره شده در بازار 283 میلیون تومان است، در حالی که برای خریداری آن از نمایندگی مشتریان باید مبلغ 139میلیون و 566 هزار تومان بپردازند.
قاعده ای که درباره رانا LX هم صادق است. فقط کافی است مقایسه ای بین بهای 240 میلیون تومانی آن در بازار و مبلغ 107 میلیون و 200 هزار تومانی فروش توسط نمایندگی ها داشته باشید.
مثال دیگری که می توان در این باره زد به تیبا 2 پلاس مربوط می شود که از سوی نمایندگی 90 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می رسد، اما آنهایی که برای داشتن این وسیله نقلیه راهی بازار می شوند باید دل به دریا بزنند و 173 میلیون تومان برای مالک شدن خودرو تولید سایپا بپردازند.
علاوه بر این می توان به مثال دیگری نیز پرداخت، اینکه اگر مشتری شاهین G هستید و نتوانستید از هفت خان رستم خریداری این وسیله نقلیه از نمایندگی های سایپا گذر کنید، باید جیب هایتان را بتکانید، زیرا 385 هزار تومان باید برای تملک آن هزینه کنید.

تفاوت بیش از 200 میلیون تومانی کارخانه تا بازار
البته این را هم باید گفت که گاهی نیز مبلغ این تفاوت ها عدد بسیار قابل توجه تری بوده و به چند صد میلیون تومان هم می رسد. آنچه که مصداقش را با مروری بر قیمت هایما اس 5 توربو ( S5 ) متوجه خواهیم شد. اینکه قیمت فروش نمایندگی برای این وسیله نقلیه 386 میلیون تومان  است، اما شما در بازا باید 660 میلیون تومان به فروشنده بپردازید، تا سوئیچ را تحویل بگیرید به عبارتی 274 میلیون تومان بیشتر از قیمتی که نمایندگی ایران خودرو آن را به مشتری می فروشند.
در خصوص هایما اس 7 توربو ( S7 ) هم این تفاوت قیمت به 375 میلیون تومان می رسد که حاصل یک محاسبه ساده میان فروش نمایندگی به قیمت 405 میلیون و 500 هزار تومان و ارائه آن در بازار به مشتریان به بهای 785 میلیون تومان است.

وقتی بازار ارزان تر می فروشد
اما شاید برایتان جالب باشد که برخی از وسایل نقلیه در بازار ارزان تر از خودروهایی هستند که از سوی نمایندگی ها به فروش می رسند که قاعدتا باید این امر دلایلی داشته باشد. به عنوان نمونه  می توان به پیکاپ دوکابین فوتون دیزل اشاره کرد، اینکه اگر شما مشتری آن هستید و گذرتان برای خریداری این خودرو به نمایندگی ها افتاده است، باید دست در جیب هایتان کرده و 858 میلیون تومان بپردازید، اما اگر گیوه هایتان را ور بکشید و راهی بازار شوید، می توانید آن را 840 میلیون تومان خریداری کنید. به عبارتی خرید این خودرو از بازار در مقایسه با نمایندگی 18 میلیون تومان به صرفه تر خواهد بود. 
در این میان و در کنار تمامی آنچه در مورد تفاوت بهای خودرو در بازار و تحویل کارخانه گفته شد اما اکنون بسیاری از خریداران با شنیدن این خبر که طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس تصویب شده است، کمی دست به عصا خواهند شد و شاید ترجیح دهند، در زمینه خرید خودرو تامل و مهمتر از آن تعلل کنند، زیرا که خبرها حکایت از این دارد که با برطرف شدن ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو، از سوی نمایندگان مجلس این موضوع به تصویب رسیده و قرار است واردات خودرو دوباره از سر گرفته شود، آنچه که شاید بتواند برگ برنده ای برای خریدارانی باشد که امید دارند تا رقابت بازار میان خودروهای داخلی و خارجی بار مالی که باید برای تهیه وسیله نقلیه متحمل شوند را تا حد زیادی کاهش دهد.


این در حالی بوده که البته این امر خود نیاز به در نظر گرفتن برخی شرایط دارد و باید دید آیا اتخاذ چنین تصمیمی می تواند، بر دیگر دلایلی که موجب نوسانات و تفاوت قیمت های در این بازار شده است، فائق آید و روند نزولی قیمت ها را استارت زند.
آنچه شاید بتواند بستر ساز تفاوت بها میان عرضه در بازار و فروش نمایندگی ها، البته در راستای کاهش قیمت ها در بازار باشد، یا همچنان شرایط عنوان شده پا برجا خواهد ماند. پیش بینی و احتمالاتی که به طور قطع نیاز به عملکرد و مدیریت بهتر بازار از سوی متولیان امر دارد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید