حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه‌ای، سیاسی و خاور میانه در گفتگو با «نقد دولت»، با اشاره به این امر که جمهوری اسلامی ایران، صرف نظر از انتقال قدرت از یک دولت به دولت دیگر، این سیاست را در پیش داشته است که با همۀ دولت های منطقه دوستی، همکاری و هم‌گرایی داشته باشد، گفت: متأسفانه برخی از عوامل خارجی در شکل‌گیری سیاست کشورهای منطقه، از جمله کشورهای عضور شورای همکاری خلیج‌فارس و کشورهایی مانند ترکیه، عراق، آذربایجان و حتی افغانستان نقش دارند و این قدرت ها در ایجاد شکاف میان ایران و دیگر کشورهای منطقه تاثیرگذار هستند.
وی با اشاره به این که شورای همکاری خلیج‌فارس از سال 1981 تشکیل شد تا صرفاً برای هماهنگی سیاست های شش کشور عضو در خصوص جنگ تحمیلی صدام علیه ایران تصمیم‌گیری و اقدام کند، افزود: در طول هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران، این شورا سیاستی تهاجمی علیه کشور ما داشته است و 120 میلیارد دلار کمک مالی از همین نقطه نظر در اختیار رژیم بعث قرار گرفت و در نهایت همین امر، موجب طولانی شدن مسئلۀ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شد.
آمریکا مانع ایجاد روابط پایدار میان کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس است
این کارشناس مسائل منطقه ای، با اشاره به این که ایران پس از پایان جنگ تلاش کرد تا فصل جدیدی در مناسبات خویش با این 6 کشور ایجاد کند ادامه داد: نفوذ کشورهای غربی به ویژه ایالات متحدۀ امریکا روی کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس مانع شد که این روابط در منطقه به یک نقطۀ پایدار برسد.
هانی‌زاده، ضمن ابراز تأسف از این امر که آذربایجان، علیرغم وجود مشترکات دینی و اعتقادی و داشتن مرز مشترک با ایران، نقش تخریبی در رخدادهای منطقه ایفا و با رژیم غاصب صهیونیستی پیوند برقرار کرد، اظهار داشت: متأسفانه بر همین اساس است که برخی از تأسیسات جاسوسی رژیم صهیونیستی در مرزهای شمال غربی ایران فعال هستند و همواره این امر برای جمهوری اسلامی ایران خطرناک است.
این کارشناس مسائل سیاسی، پیرامون مسائل افغانستان نیز، با اشاره به این امر که امریکایی‌ها در افغانستان شتاب زده عمل و قدرت را بسیار سریع به طالبان واگذار کردند، تصریح کرد: در این میان اسرائیل و برخی از دیگر قدرت های منطقه، داعش را از سمت سوریه و عراق به سمت افغانستان منتقل کردند . برای نمونه می توان گفت در همین مدت زمان اخیر، شاهد انفجار در مسجد شیعیان در ولایت قندوز بودیم و همین امر منجر به شهادت 100 تن و مجروح شدن 200 نفر از شیعیان شد.
این کارشناس مسائل خاور میانه، با تأکید بر این مفهوم که این حرکت تروریستی پیامی مهم برای ایران دارد و آن هم این است که این حرکت تروریستی ممکن است داخل مرزهای ایران نیز شکل بگیرد، خاطر نشان کرد: در رابطه با عراق هم طبعیتاً دو دیدگاه وجود دارد، یکی دیدگاه دولت حیدرالعبادی در گذشته و دیگری دولت مصطفی الکاظمی و باید گفت که این ها به دلیل چسبندگی به آمریکا و غرب، تلاش می کنند تا سطح روابط ایران و عراق را به حد پائینی برسانند، اما اکثر مردم عراق نگاهی عاطفی و دوستانه نسبت به ایران دارند.
نفوذ ایران در عراق بالاست
وی ضمن ابراز خرسندی از این امر که وضعیت عراق، نسبت به ایران به دلیل وجود مراجع، حشدالشعبی و فراکسیون های پارلمان که گرایش های اعتقادی خاصی نسبت به ایران دارند، وضعیتی پایدار است، یادآور شد: به همین دلایل نفوذ ایران در عراق بالاست و در سوریه نیز شاهد همین وضعیت هستیم، چرا که ایران در طول 10 سال بحران سوریه، نقشی کاملاً مهم و پررنگ در سرکوب گروهک های تروریستی داشته و حتی در این زمینه شهدای زیادی را تقدیم کرده است.
هانی‌زاده، با اشاره به این که محیط پیرامون ایران تا اندازه ای تحت نفوذ امریکا و غرب است، اما ایران به دلیل نفوذ معنوی توانسته است روابط خود را در حد متعارفی با کشورهای منطقه حفظ کند، گفت: اگر چه رجب طیب اردوغان در برخی از موارد ادبیاتی کاملاً انسانی و اسلامی نسبت به ایران داشته اما در این میان ترکیه موضع شفاف و روشنی اتخاذ نکرده است بنابراین باید گفت رجب طیب اردوغان، سیاست تخریبی و تهدیدی در محور مقاومت و ایران دارد. 
نفوذ کشورهای خارجی در منطقه تابعی از متغیرهای جهانی و منطقه ای است
این کارشناس مسائل منطقه ای، با اشاره به این که ایران توانسته است روابط خویش با ترکیه را در سطح پایداری نگاه دارد، افزود: نفوذ کشورهای خارجی در منطقه، چه در حوزۀ خلیج‌فارس، چه در جنوب قفقاز و چه در سوریه و عراق، تابعی از متغیرهای جهانی و منطقه ای است و تحت تأثیر نفوذ امریکا قرار دارد. 
وی، در بخشی دیگر از این گفتگو، با اشاره به این امر که از 6 ماه گذشته به ویژه دو ماه اخیر که دولت سیزدهم فعالیت خود را به عنوان قوۀ مجریه در کشور آغاز کرده است، روند مذاکرات بین ایران و عربستان در بغداد شدت گرفته و پیشرفت هایی داشته است، ادامه داد: در این میان یک سری ابهامات و مشکلاتی در رابطه با جنگ عربستان در برابر مردم یمن بحث هایی وجود دارد که هنوز به یک خروجی قابل قبول نرسیده است.
هانی‌زاده، با اظهار امیدواری در این زمینه که می بایست به زودی سفارت عربستان در تهران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض بازگشایی شود و فصل جدیدی در روابط ایران و عربستان به وجود بیاید، اظهار داشت: طبیعی است که عربستان به شکلی تابع سیاست های امریکا و غرب است و در حال حاضر نیز، امارات و بحرین روابط خود را با رژیم صهیونیستی جدی کرده اند و این امر می‌تواند خطری بسیار جدی در امنیت خلیج‌فارس به شمار آید و ایران سعی می کند که این کشورها را از دامن اسرائیل خارج کند.
این کارشناس مسائل سیاسی، با ابراز خرسندی از این امر که امروز، عربستان به عنوان یکی از کشورهای حاشیه‌ای خلیج‌فارس در حال گفتگو به منظور حل کردن مشکلات خویش با ایران است و ممکن است از مسیر روابط به زودی سفارتخانه های دو کشور آغاز به کار کنند، تصریح کرد: اگر ایران و عربستان به نقطۀ مشترک تفاهم برسند، ممکن است به زودی مشکلات میان دو طرف حل شود.


 

خبرنگار: انسیه ربیعی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید