انسیه ربیعی | مجلس نمایندگان عراق یا مجلس نواب عراق تنها پارلمان قانون‌گذاری در این کشور محسوب می‌شود. روز گذشته انتخابات پارلمانی عراق برگزار شد. در ادامه این همه پرسی جریان صدر تعداد قابل توجهی ازکرسی ها را کسب کرده این در حالیست که انتظار می رفت طیف هادی عامری که وابسته به محور مقاوت حشدالشعبی است در این انتخابات پیشتاز باشد اما ائتلاف قوى الدولة (تيار الحكمة و ائتلاف النصر) در سرتاسر عراق فقط ۴ کرسی کسب کرد . در حالیکه این دو جریان در انتخابات پیشین بیش از ۴۵ کرسی کسب کرده بودند بنابراین در نهایت با پیروزی صدر این جریان به راحتی خواهد توانست "کتله اکبر" یا همان ائتلاف اکثریت را تشکیل دهد. به نظر می رسد مقتدی با توجه به کسب ۷۳ کرسی و ائتلاف با امتداد(تشرینی ها)، تقدم (حلبوسی)، حزب دموکرات و برخی از مستقل ها و ... بتواند دولتی صدری را نیز تشکیل دهد.

روی کار آمدن صدر

اینکه چگونه جریان صدر توانست در این انتخابات پیروز میدان باشد منوط به دلایلی است که به آن اشاره می شود. در وهله اول باور بر این است که مقتدی همچنان زیر پرچم نام پدرش به حیات سیاسی خود ادامه می دهد و ایستادگی پدرش مقابل صدام باعث شده همچنان مردم عراق در انتخابات به او روی آورند. البته نباید فراموش کرد که در انتخابات پیشین پارلمان عراق، مقتدی صدر با اقبال زیادی از سوی جامعه رو به رو نبود و همین امر سبب شده که مردم عراق تاکید کنند این پیروزی با دستکاری در نتیجه انتخابات حاصل شده است. نکته دیگری که حائز اهمیت است شناخت افکار عمومی عراق توسط جریان صدر است. هرچند که مقتدی از سواد زیادی بهره نبرده اما در ایجاد جو روانی و شانتاژ چیره دست است و بر این اساس توانسته بر افکار عمومی حاکم شود.

پایان عمر مقتدی نزدیک است؟

پیش از برگزاری انتخابات بود که مقتدی در نشستی اعلام کرد در آینده ای نزدیک به شهادت خواهد رسید وهمین امر سبب شد تا طرفدارانش او را حسین زمانه خطاب کنند. از سوی دیگر مقتدی صدر یکی از عواملی اصلی در روی کار آمدن مصطفی الکاظمی و نخست وزیری او بود. هر چند که پس از نخست وزیری او مقتدی در واکنشی دور از انتظار اعلام کرد مسئولان فعلی فاسد هستند و در انتخابات شرکت نمی کند اما با تغییر رویکرد دوباره با لیستی بلندبالا خود را به عنوان نامزد پارلمان معرفی کرد. حال پس از این پیروزی انتخابات اعلام کرده است خواستار حصر سلاح به دست دولت است و زمان آن فرا رسیده که مردم بدون شبه نظامیان در صلح زندگی کنند.

نتایج اولیه چه بود؟

کمیسیون عالی انتخابات عراق روز دوشنبه نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور را اعلام کرد که براساس آن جریان صدر به رهبری «مقتدا صدر» با کسب ۷۳ کرسی بیشترین کرسی ها را از آن خود کرده است. بر اساس اعلام این کمیسیون، ائتلاف «تقدم» وابسته به «محمد الحبوسی» رئیس پیشین پارلمان از اهل سنت با کسب ۴۱ کرسی در رده دوم قرار گرفت و «ائتلاف دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق نیز با کسب ۳۷ کرسی، سومین گروهی است که بیشترین کرسی های پارلمان را از آن خود کرده است.

براساس نتایج اولیه اعلامی انتخابات پارلمانی عراق، «حزب دموکرات کردستان عراق» به ریاست «مسعود بارزانی» نیز در این انتخابات ۳۲ کرسی و ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» ۱۴ کرسی را از آن خود کرده اند. نماینده های مستقل و وابسته به اعتراضات اکتبر نیز توانسته اند در این دوره نماینده هایی به پارلمان برسانند. میزان مشارکت در این انتخابات نیز بر اساس اعلام کمیسیون عالی مستقل انتخابات حدود ۴۳ درصد بوده است که برخی منابع و محافل سیاسی در عراق آن را قبول ندارند.

انتخابات حداقلی؟

کارشناسان معتقدند مشارکت در انتخابات عراق حداقلی بوده و میزان حضور در پای صندوق رای بر اساس آمار اعلام شده بسیار کمتر از دوره قبل بوده است. براساس آمار نهایی اعلام شده توسط کمیساریای عالی انتخابات عراق شمار افراد شرکت کننده در انتخابات عراق، 9 میلیون و 77 هزار و 770 نفر از 22 میلیون واجد شرایط بودند و میانگین 41 درصدی مشارکت را نشان می‌دهد. بر این اساس دولت قانون کرسی های نسبتا زیادی را کسب کرده اما سایر گروههای همفکر با آن در انتخابات عملکرد ضعیفی داشتند و با این شرایط قدرت گیری نوری مالکی بسیار بعید به نظر می رسد.

واکنش ها به انتخابات در عراق

السومریه نیوز به تعداد کرسی‌های کسب شده از سوی گروه‌های سیاسی در اولین انتخابات پارلمان زودهنگام عراق پس از سال 2003 اشاره کرد از سوی دیگر رهبران احزاب و مقامات عراقی نسبت به این انتخابات واکنش های مختلفی را نشان دادند که در ادامه به آن اشاره می شود.

تبریک الکاظمی به برندگان انتخابات

الکاظمی با انتشار توئیتی گفت: به همه افرادی که به مجلس راه یافتند و نیز گروه‌های سیاسی که پارلمان آتی را تشکیل می‌دهند، مراتب تبریک خود را ابراز می‌دارم و امیدوارم که شاهد مجلس اهل عمل، سازنده و حامی کشور باشیم.

واکنش «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق گفت: به همه برندگان انتخابات و گروه‌های صدر نشین تبریک می‌گویم. امیدواریم که پارلمانی برگرفته از اراده ملت شکل گیرد و خواسته‌های مردم را برآورده سازد. امیدواریم که دولتی فعال تشکیل شود که منافع عالی کشور را تامین کند و خادم ملت  حامی حاکمیت عراق باشد.

واکنش بارزانی 

«مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق به کسب کرسی‌های این حزب در پارلمان عراق طبق نتایج اولیه واکنش نشان داد و از کردها خواست که در راستای وحدت برای تحقق منافع مشترک پس از موفقیت روند انتخابات، حرکت کنند. وی افزود: روابط میان اقلیم و عراق باید بر اساس مشارکت واقعی باشد. علاوه بر احزابی که از نتیجه انتخابات استقبال کردند، برخی احزاب هم نسبت به نتیجه آن اعتراض داشتند.

اعتراض «هادی العامری» به نتایج انتخابات: از آراء خود دفاع می‌کنیم

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق که 14 کرسی در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور به دست آورده، گفت که نتایج انتخابات را قبول ندار. او امروز سه شنبه در بیانیه‌ای بسیار کوتاه گفت:‌ «ما این نتایج ساختگی را به هر قیمتی که باشد، قبول نمی‌کنیم و از آرای نامزدهای خود در ائتلاف (الفتح) و رأی دهندگان با قدرت دفاع خواهیم کرد.»

واکنش یک مقام حزب‌الله عراق به نتایج انتخابات

مسئول امنیتی مقاومت اسلامی «کتائب حزب الله» عراق نیز در واکنش به نتایج این انتخابات گفت که آنچه در انتخابات یکشنبه رخ داد، بزرگترین «عملیات فریب و دور زدن مردم در تاریخ معاصر» است.  ابوعلی العسکری گفت: «ما با قاطعیت کامل، امور را به مسیر درستش برمی‌گردانیم. هرگز اجازه نخواهیم داد کسی ستم کرده یا تلاش کند که فرزندان عراق را تحقیر کند.» او از «برادران» در کتائب حزب الله خواست خود را برای مرحله حساسی که نیازمند حکمت و پیگیری دقیق است، آماده باشند.  این عضو کتائب حزب الله عراق گفت که «الحشد الشعبی عراق هدف اصلی (از این انتخابات) است و بیعانه ذبح الحشد الشعبی به کسی که خواهان کرسی‌های پارلمان است، پرداخت شده است.» ابوعلی العسگری ائتلاف‌های الفتح، قوی الدوله الوطنیه (به ریاست عمار حکیم) و «العقد الوطنی» (فالح فیاض) و «حرکه حقوق» (کتائب حزب الله) را خطاب قرار داد و گفت که «مطمئن باشید حقی که خواهان داشته باشد، ضایع نخواهد شد و پیروزی از آن شما خواهد بود.»

امنیت حاکم بر فضای انتخابات

بر این اساس می توان گفت موفقیت جریان صدر تا این سطح در انتخابات برای اکثر تحلیلگران شوک آور و باور نکردنی بود و باید دید مقتدی که هر روز رنگ عوض می کند اینبار با دولت آتی که مسئولیت عملکرد آن مستقیما با شخص اوست چگونه رفتار خواهد کرد. از سوی دیگر علیرغم اینکه پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام نگرانی‌های فراوانی در خصوص ایجاد خلل‌های امنیتی در جریان آن وجود داشت، اما انتخابات در یک فضای کاملاً با ثبات از لحاظ امنیتی برگزار شد. بدون شک این نیروهای مسلح عراق بودند که موفق شدند این چنین امنیت انتخابات را تأمین کنند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید