نقد دولت: الهام صادقی/ طبق اظهارات سعید محمدی پور، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در 6ماهه نخست سال جاری بیشترین کالایی که به کشور قاچاق شده مربوط به لوازم خانگی بوده است.

سهم 40درصدی کالاهای قاچاق
در این زمینه اما نکته مهم و قابل تامل این است که در سنوات اخیر همواره شاهد بوده ایم، دولت ‌ها و متولیان امر طرح ها، تدابیر و قوانین مختلفی را برای کاهش میزان قاچاق اجناس و در کنار آن کنترل مرزها مدنظر قرار داده و آنها را اجرایی کرده اند. با این وجود اما به نظر می رسد، همچنان حجم قابل توجه قاچاق به کشور از دغدغه های اصلی صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی است، زیرا که هنوز هم مشتریان زیادی هستند که ترجیح می دهد، در ازای هزینه و قیمت بالاتر کالای خارجی خریداری کنند، حتی کالاهایی که گاها ضمانت و گارانتی نیز ندارد.
نتیجه این امر چنین بوده که عنوان می شود، کالاهای قاچاق سهم حدود 30 تا 40 درصدی در بازار لوازم خانگی کشورمان دارند. کالاهایی که البته بهای آنها بسیار بالا است و در مواردی به اندازه یک خودرو به نسبت گران یا حتی یک واحد مسکونی ارزان قیمت است.

رکورد زنی قیمت برخی از لوازم های خانگی خارجی
به طور نمونه آنگونه که گفته می شود، یخچال ساید بای ساید سری signature ال جی مدل SG۱ به بیش از ۵۷۶ میلیون تومان در بازار به مشتریان خود عرضه می شود. همچنین قیمت ها حکایت از این دارد که خریداران یخچال فریزر ساید بای ساید سری Next-P ال جی مدل MDP۸۶۰DB هم باید برای تهیه آن  ۲۳۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بپردازند. ارقامی که گاهی همپای قیمت یک واحد مسکونی اطراف تهران است. به طور نمونه شما می توانید با 465 میلیون تومان مالک آپارتمان نوساز 77 متری در فاز چهار پرند شوید. همچنین این امکان وجود دارد که بتوانید آپارتمان 80 متری فول امکانات در فاز چهار را به قیمت 540 میلیون تومان خریداری کنید.
 البته به این قیمت در مناطق دیگر مانند شهرک اندیشه، شهریار، بومهن و دیگر مناطق اطراف تهران آپارتمان حدود 60 متری را به تملک خود در بیاورید. مواردی که به وضوح نشان دهنده قیمت نجومی است که چنین اجناسی به رغم ممنوع بودن وارداتشان دارند، کالاهایی که خریدارانی هم دارند. 
در چنین اوضاع و احوالی و در لا به لای علامت سئوال هایی که این اعداد و ارقام، همچنین وجود چنین کالاهایی در بازار لوازم خانگی با وجود ممنوعیت آنها ایجاد می کند، اما حمید رضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز گفته است؛ بازار هفت میلیارد دلاری لوازم خانگی به میزان ۲.۵ میلیارد دلار در دست کالاهای خارجی به صورت رسمی و قاچاق است.
به این ترتیب می توان با یک حساب و کتاب سرانگشتی گفت که چه میزان بازار لوازم خانگی در اختیار کالای خارجی قرار دارد، عدد و رقمی که پیش تر به آن اشاره شد، آن هم در  بازاری که تولیدکنندگان داخلی در آن سعی دارند نظر مساعد مشتریان خود را بیش از گذشته جلب کنند. 

هنوز هم خریداران کالاهای خارجی را بیشتر می پسندند
به هر حال شواهد نشان می دهد هنوز تا رسیدن به هدف گذاری صورت گرفته برای غالب شدن تولیدات ایرانی بر بازار لوازم خانگی راه درازی باقی مانده است، زیرا که شاهد هستیم خریداران هنوز هم خرید کالاهای خارجی گرانقیمت را بیشتر می پسندند.
موضوعی که دلیل آن از نظر علیرضا قندی، نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان کیفیت پایین بعضی از برندهای داخلی لوازم خانگی بوده است. از نظر وی قیمت لوازم خانگی داخلی در مقایسه با روزهای آغاز سال جاری ۲۰ درصد گران شده است، این امر به طور قطع تاثیر قابل توجهی بر انگیزه مردم در خرید لوازم خانگی تولید شده در داخل کشور داشته است.

بخشیدن عطای کیفیت به قیمت توسط برخی خانواده ها
آنچه که موجب شده تا خانواده هایی که توانایی مالی چندانی ندارند عطای کیفیت کالا را به قیمت آن ببخشند و به سراغ لوازمی بروند که بهای کمتری دارند و نگاهی که حسین شهرستانی، عضو هیات مدیره و خزانه دار اتحادیه لوازم خانگی هم به نوعی از آن سخن گفته است، اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کنونی که موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است، شاهد هستیم که استقبال از کالا‌های بی کیفیت و ارزان برای خرید جهیزیه روند صعودی قابل توجهی داشته است.
چرا که خانواده هایی که تمکن مالی قابل توجهی ندارند تنها به این می اندیشند که وسیله تهیه شده اگر بتواند احتیاجات اولیه شان را فراهم کند و فشار مالی زیادی به آنها تحمیل نکند، می تواند در چنین اوضاع و احوال اقتصادی و کمی درآمد مناسب باشد، حتی اگر موتور یخچال پر سر و صدا باشد، جای کافی نداشته یا بدنه اش ضعیف بوده و برفک هم بزند. البته باز هم چنین اجناسی بهای بالایی در بازار دارند.

بازاری که رونق چندانی ندارد
در مجموع نتیجه این موارد چنین بوده که این روزها بازار لوازم‌ خانگی ایرانی چندان رونقی نداشته باشد. ضمن اینکه باید گفت خانواده هایی که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند، نیز ترجیح می دهند لوازم خانگی خارجی خریداری کنند، حتی اگر این کالاها قاچاق یا بدون ضمانت باشد.
ضمن اینکه رضا رزقیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی مشهد نیز از این موضوع سخن گفته است حدود ۷۰ درصد از فروش کالاها در زمینه لوازم‌ خانگی متعلق به زوج ‌های جوان بوده، زیرا سایر خانواده ها ترجیح می‌دهند، همان وسایلی که دارند را تعمیر و از آنها استفاده کنند.
در این میان اما رزقیان بر خلاف قندی معتقد است که کیفیت بسیاری از لوازم خانگی ایرانی خوب بوده و قابل مقایسه با برندهای خارجی است. به گفته وی تعداد ۱۶۴ شرکت تولیدکننده لوازم‌ خانگی در کشور در حال تولید بوده که  بیشتر آنها از جهت استاندارد، کیفیت و دیگر معیارهای جهانی حتی توانایی صادرات به سایر کشورها به ویژه کشورهای آسیای میانه را دارند.
به هرحال در یک جمع بندی کلی به نظر می رسد، چند عامل در این زمینه اثرگذار است، نخست اینکه کیفیت پایین برخی از لوازم های خانگی تولید داخل موجب شده تا به رغم وجود تولیدات به نسبت با کیفیت باز هم خریداران تمایلی به تهیه لوازم خانگی تولید داخل نداشته باشند، به ویژه افرادی که از تمکن مالی خوبی برخوردارند. این افراد ترجیح می دهند حتی از میان اقلام قاچاق بدون ضمانت یا با ضمانت های جانبی کالای مدنظر خود را خریداری کنند. 
علاوه براین خانواده هایی که در شرایط اقتصادی کنونی توانایی کمتری دارند، نیز به سراغ کالاهایی با کیفیت پایین بروند تا بتوانند هزینه کمتری کنند. براین اساس شاید بسیاری از برندهای داخلی با کیفیت نیز در میان این دو دسته اشاره شده مشتریان چندانی نداشته باشند و از فهرست خریداران خود قلم گرفته شوند. چالشی که باید برای رفع آن راهکار جدی از سوی متولیان امر اندیشیده شود. 
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید