نقد دولت: الهام صادقی/ افزایش بهای ملک موضوعی بوده که از نگاه بسیاری از افراد بیشتر چالشی برای سکونت در شهرهای بزرگ کشور است، کلانشهرهایی که در صدر آنها تهران به عنوان پایتخت قرار دارد.
با این وجود اما تنها کافی است تا گذرتان برای خرید ملک به استان های شمالی بیفتد. آنوقت متوجه می شوید نرخ رشد بهای واحدهای مسکونی در نوار شمالی کشور حتی در مواردی گوی سبقت را از شهرهای بزرگ ربوده است.  روندی که برخی ها معتقد هستند به نوعی نمایانگر دنباله‌ روی از جهش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت بوده، هرچند که شیب صعودی نرخ مصالح ساختمانی هم در آن بی تاثیر نبوده است.

رکوردزنی قیمت ها در شمال کشور 
در این میان به نظر می رسد برای روشن شدن موضوع در ابتدا بهتر است نگاهی به قیمت آپارتمان ها در برخی از شهرهای شمالی کشور داشته باشیم. مثال هایی که به وضوح آنچه را که عنوان شد نشان می دهند. به طور نمونه قیمت آپارتمان سه ساله ۱۰۰ متری ساحلی در رامسر به ازای هر متر 32 میلیون تومان است و خریدارش باید سه میلیارد و 200 میلیون تومان بپردازد تا مالک آن شود.
البته اگر قصد خرید داشته باشید و این مبلغ برای شما بالا باشد، می توانید سری به شهرک آذرهوش رامسر بزنید و آپارتمان ۹۵متر را به قیمت هر متر 26 میلیون و 316 هزار تومان خریداری کنید، به این ترتیب بهای تمام شده برای این واحد با عمر سه سال، برای شما دو میلیارد و 500 میلیون دومان خواهد بود.
ولی اگر ترجیح می دهید تا راهی محمود آباد شوید تا شاید واحد مسکونی بهتری تهیه کنید، باید بدانید که برای مالک شدن یک واحد 72 متری نوساز دو خواب در طبقه یازدهم یک منطقه شهرکی در محمود آباد، باید دو میلیارد و 500 میلیون تومان بپردازید که با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه خواهید شد مالک شدن آن به ازای هر متر 34 میلیون و 722 هزار تومان برای شما آب خواهد خورد. 

محمودآباد به قیمت ظفر و قیطریه تهران
اگر هم خیالتان از داشتن منابع مالی برای مالک شدن یک آپارتمان در محمود آباد راحت است و نگرانی در این خصوص ندارید، می توانید برای خرید آپارتمانی با پلاک‌ دریا، متری 42 میلیون و 857 هزار تومان هزینه کنید. به این ترتیب با پرداخت سه میلیارد تومان مالک آپارتمان 70 متری البته با بنایی 10 ساله می شوید.
رقمی که جالب است بدانید با آن می توانید یک آپارتمان 63 متری 10 ساله در منطقه ظفر شهر تهران خریداری کنید. ضمن اینکه بد نیست، بدانید مالک شدن آپارتمان 75 متری به نسبت قدیمی در محله قیطریه تهران نیز برای شما همین رقم آب خواهد خورد.
به این ترتیب می توان گفت؛ قیمت آپارتمان در شمال کشور به در حال سبقت گرفتن از مناطق شمالی پایتخت است.
آنچه که شاید موجب شده تا بسیاری از افراد حتی برخی از کارشناسان این روند صعودی قیمت ها را حباب‌ آلود بدانند، حبابی که البته حداقل تا به امروز خبری از کوچک شدن و از بین رفتن آن نبوده، آن هم در شرایطی که بارها سخن از وضعیت ابررکودی در معاملات به میان آمده است.
 با این وجود اما قطار گرانی ملک در استان های شمالی کشور همچنان پرشتاب در حرکت است. آن هم در شرایطی که گفته شده خرید و فروش در بازار املاک شمال کشور، با افت حتی بیش از ۵۰ درصدی حجم معاملات روبه رو شده است.

چند پاسخ برای یک چرایی مهم
اما چرا به یکباره نمودار قیمت ها در نوار سبز شمالی کشور چنین رشد پرشتابی را شاهد بوده است.
در این زمینه شاید بتوان عینی ترین دلیل در این زمینه را سرازیر شدن سرمایه گذاران تهرانی به مناطق شمالی کشور دانست. خریدارانی که با نگاه خرید ملک برای سرمایه گذاری یا داشتن واحد مسکونی جهت سفر در ایام تعطیل سال در یکی از شهرهای خوش آب و هوای شمالی اقدام به خرید کرده اند.
افزایش تقاضایی که موجب شده تا فروشندگان در مواجهه با آن قیمت ملکشان را به دفعات افزایش دهند. البته نباید از ترفندهای بازار گرم کن هم در این زمینه غافل ماند.
از سوی دیگر همانگونه که در ابتدا نیز اشاره شد، افزایش بهای مصالح ساختمانی نیز موضوع دیگری بوده که به این اوضاع و احوال دامن زد و موجب تغییر معادله هزینه ساخت مسکن شد.
تورم قابل توجه در بازار نهاده‌ های ساخت خانه، یکی دیگر از عوامل مهم و اثرگذار در صعود بزرگ قیمت‌ ها در این بازار نه تنها در استان های اشاره شده بلکه در تمام کشور بوده است.
اگر بخواهیم نگاهی آماری نیز به این موضوع داشته باشیم، می توان بیان کرد؛ براساس گزارش مرکز آمار در زمینه شاخص قیمت میانگین مصالح ساختمانی البته در شهر تهران، تورم هزینه ساخت مسکن از نظر مصالح ساختمانی به لحاظ فصلی در بهار سال جاری حدود 19 درصد برآورد شده است، البته این عدد از نظر نقطه‌ای در مقایسه با سه ماه بهار سال گذشته 101 درصد برآورد شده است. به این ترتیب می توان گفت که قیمت مصالح ساختمانی نسبت به بهار سال 1399 به طور تقریبی دو برابر شده است که این امر بستر ساز روند صعودی نفسگیر قیمت ها برای خریداران واحدهای مسکونی و ... بوده است. مقوله ای که شامل حال دیگر شهرها و استان های کشور نیز بوده و نتیجه آن رشد پرشتاب قیمت ها بوده است، آنچه که بهای واحدهای مسکونی در استان های شمالی را می توان مصداقی ملموس برای آن دانست.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید