کمیل طیبی، اقتصاددان، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «نقد دولت» در رابطه با حذف ارز 4200 تومانی از اقتصاد کشور در شرایط تورم بالا و رکود اذعان کرد: ادامه اعمال سیاست ارز 4200 تومانی ، کاری اشتباه است. وجود چنین نرخ‌ها و سیستم چندنرخی و قیمت رسمی برای دلار در این سطح عوامل زمینه ساز بروز این شرایط شده است.
وی افزود: توسعه‌نیافتگی در صادرات و مشکلات واردات، از جمله وجود رانت‌های مختلف به اختلاف درآمدها دامن زده است و انحرافی که در منابع به وجود آمده ناشی از تصمیم‌گیری‌های نادرست و سیاست‌گذاری‌های غلطی بوده که همیشه، مثل تثبیت نرخ ارز در سطح 4200 تومان وجود داشته است. در حالی که اصلاً هیچ یک از متغیرهای اقتصادی، از این دلار 4200 تومانی متابعت نمی‌کنند، پس باید نسبت به حذف دلار 4200 تومانی اقدام شود و ممکن است که اثرات کوتاه مدتی را مثل ایجاد جو روانی کاذب به همراه داشته باشد اما این موضوع کمک بزرگی در ایجاد شرایط بهتری است.
این اقتصاددان، با اشاره به این موضوع که ایجاد شرایط بهتر در اقتصاد منوط به وجود یک نرخ است بدا معنا که تلاش برای ایحاد یک نرخ و یکسان‌سازی وجود داشته باشد، تصریح کرد: این یکسان‌سازی در سال 1381، تجربه شده است، و شاهد بودیم چقدر به صادرات غیرنفتی کمک کرد و زمینه‌های رانت را از بین برد حتی اصلاح در ساختار واردات را هم به وجود آورد.
طیبی، حذف نکردن ارز 4200 تومانی را حمایت از یک سری از کالاهای اساسی مانند دارو، خوراک دام و اقلام بسیار ضروری دانست و گفت: می توان این دست از نیازها را از منابع آزاد شدۀ ناشی از حذف نرخ ارز 4200 تومانی تهیه کرد، این امر در زمانی اتفاق می‌افتد که یک نرخ وجود داشته باشد و رانت از بین برود و در آن زمان است که دولت می‌تواند منابع آزاد شده را به صورت مرتب شده و تنظیم شده تحت نظر گرفته و بر آن اعمال مدیریت کند.
وی، اعمال مدیریت کنونی دولت بر دلار 4200 تومانی را به خاطر رانت‌هایی که به وجود می‌آید، بسیار کمتر از حالت‌های متصور دیگر دانسته و با اشاره به این نکته که ممکن است رانت‌هایی در سیستم‌های دولتی یا شبه دولتی وجود داشته باشد، اظهار داشت: دولت می‌بایست نسبت به این کار ترغیب شود و حال که در این زمینه پا پیش گذاشته اقدام درستی است و می‌بایست هماهنگی بیشتری به وجود بیاورند شاید این زمان خواستن از سوی دولت برای تصمیم نهایی، یک تجدید نظر یا یک نوع عقب انداختن باشد نسبت به این که ارز 4200 تومانی حدف نشود.
این کارشناس امور اقتصادی، با اشاره به این موضوع که حذف نشدن ارز 4200 تومانی از سیستم مدیریت اقتصادی کشور موجب می‌شود تا این موضوع به آینده موکول شود و این انتقال زمان، مشکلات کشور را بیشتر می کند، تصریح کرد: دولت باید به این اقدام و این جراحی بزرگ تن بدهد و این اقدام، واقعی کردن قیمت ارز است و بالأخره، سیاست‌های مختلفی را می‌شود اعمال کرد تا بخش‌هایی که نیاز به حمایت دارند و در جهت رفاه حال شهروندان در نظر گرفته شده است را به گونه ای دیگر مدیریت کرد، چرا که حذف این ارز 4200 تومانی و رسیدن به یک نرخ تعادلی، خود کمک بزرگی به رفاه حال شهروندان و حتی ابزاری در مهار تورم است.
طیبی، با بیان این که زمانی که صادرات افزایش پیدا کند، طبیعتاً منابع ارزی بیشتری ایجاد خواهد شد و اصلاح در سیستم ساختاری واردات به وجود خواهد آمد، خاطر نشان کرد: یک سری از کسانی که از این روند سود می‌برند، یک سری از رسانه‌ها را نیز با خود هم سو کرده‌اند که به هدف خویش در این زمینه برسند.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید