نقد دولت: الهام صادقی/ حدود دوماه قبل بود که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد، شرایط بحرانی انرژی و به دنبال آن بالا رفتن بهای گاز در این کشور نه تنها آسیب‌ های قابل توجهی را به بسیاری از بخش‌ ها وارد کرده است، بلکه تا اوضاع مذکور مدت‌ها ادامه خواهد داشت. البته بحران مذکور تنها شامل انگلیس نیست و طیف وسیعی از کشورهای اروپایی را در بر گرفته است.

کاهش ذخایر بزرگترین میدان گازی اروپا
این در حالی بوده که همزمان تولید گاز اروپا هم روندی نزولی را در پیش گرفته و  ذخایر موجود برخی از میدان های گازی در دریای شمال هم  رو به اتمام است. به طور نمونه ذخایر خرونینگن در هلند که می توان آن را بزرگترین میدان گازی اروپا دانست نیز، رو به کاهش بوده و براین اساس پیش‌بینی می‌ شود که استخراج گاز از آن اواسط سال ۲۰۲۲ متوقف شود.
علاوه براین جدا از اینکه چالش های مربوط به حوزه انرژی اروپا افزایش یافته و حجم ذخیره های گازی در این قاره به کمترین میزان خود در بازه زمانی یک دهه گذشته رسیده، همچنین روند نزولی آن همچنان ادامه دارد، باید گفت؛ کاهش دمای هوا و زمستان سرد هم می تواند به کمبود شدید انرژی در قاره سبز دامن زند. 
آنچه که پیامد آن رکورد زنی بهای گاز طبیعی در اروپا بوده است. به عنوان مثال برای نخستین بار از 27 اکتبر، مرز یک‌ هزار دلار در هر یک‌ هزار مترمکعب را پشت سر گذاشته است.

عاملی به نام بلا تکلیفی خط لوله نورد استریم 2
ضمن اینکه باید عنوان کرد روز گذشته قیمت گاز طبیعی در هلند برای تحویل در ماه دسامبر 11 درصد افزایش ‌یافته و رقم یک هزار و 48 دلار در هر یک هزار مترمکعب را به ثبت رسانده است. به هر حال بحران انرژی اروپا آثار جبران ‌ناپذیری بر اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا خواهد داشت. ضمن اینکه کمبود عرضه گاز طبیعی توسط روسیه، همچنین مشکل به وجود آمده در بالا بردن میزان عرضه گاز نروژ موجب شده تا وضعیت انرژی در اروپا به تهدیدی جدی تبدیل شود.
در این اوضاع و احوال آموس هوچستاین، مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور امنیت انرژی نیز گفته است که با توجه به قیمت بالای گاز در اتحادیه اروپا به طور قطع با بحران تامین انرژی مواجه خواهیم بود که عواقب بسیار خطرناکی را برای زندگی ساکنان در قاره مذکور دارد. ضمن اینکه اگر زمستان سرد و شدیدی بر اروپا حاکم شود، این امکان وجود دارد که کمبود عرضه انرژی در قالب بروز شرایط مرگباری در برخی کشورهای اروپایی مشاهده شود. 
در این میان اما بعضی از کشورهای اروپایی بر این باور هستند که روسیه مسئول بروز بحران موجود در زمینه انرژی بوده و دلیل آن هم عدم صادرات گاز است. 
علاوه بر این بلا تکلیف ماندن خط لوله نورد استریم 2 که می تواند گاز اضافی روسیه را تامین کرده و کمبودهای مربوط به این حوزه را برطرف کند،  نیز عامل مهمی است که به گلایه ای جدی از سوی کارشناسان اروپایی تبدیل شده است، خط لوله ای که مانورهای سیاسی در بروکسل موجب بلاتکلیف ماندن آن شده است.
به این ترتیب موارد متعدد دست به دست هم داده است تا موجودی ذخایر گاز در قاره سبز به کمترین مقدار خود در حدود 10 سال گذشته برسد و ضمن اینکه آمار و ارقام نشان می دهد، میزان ذخیره سازی در اروپا تا پایان ماه مارس به عبارتی اوایل فروردین ماه به دو میلیارد و 500 میلیون متر مکعب رسیده بوده که تنها شامل 3.8 درصد مجموع ظرفیت کشورهای قاره سبز می شده است.

مشخص نیست افزایش بهای گاز تا کجا ادامه دارد
همه این ها ما را به اظهارات النا بورمیستروا، نایب رئیس هیات مدیره گازپروم روسیه می رساند که گفته است؛ کشورهای اروپایی ناچار هستند تا فصول سرما را با ذخایر گازی پر نشده خود سپری کنند. از سوی دیگر اما باید عنوان کرد کمبود گاز به شکلی تهدید آمیز بر سر غول‌ های صنعتی اروپا سایه انداخته است. شرایطی که موجب شده تا نیک ون کوترن، اپراتور ارشد شرکت انرژی هلندی به این موضوع بپردازد که بی‌ ثباتی معاملات بیانگر این مطلب است که مشخص نیست افزایش بهای گاز تا کجا ادامه خواهد داشت، هرچند که می توان گفت به طور قطع دوره ای وحشتناک در انتظار قاره سبز است. شرایط اشاره شده موجب شده تا تعداد قابل توجهی از تامین‌ کنندگان کوچکتر انرژی در برخی مناطق اروپایی از جمله بریتانیا در فعالیت های خود دچار مشکلات زیادی شوند، همچنین گفته می شود، به عنوان نمونه بعضی خرده فروشان برق در فرانسه با دلنگرانی های فراوانی برای تضمین دسترسی مشتریان به خدمات مواجه شده اند. علاوه براین عنوان می شود شرکت‌ های معدنی اروپایی هم هشدار داده اند؛ بهای بی سابقه برق با توجه به مشکلات مربوط به حوزه تامین انرژی موجب شده تا تدابیر اندیشیده شده برای دور شدن آنها از موضوع استفاده از سوخت‌های فسیلی را دچار چالش کند. براین اساس به نظر می رسد جولان بحران انرژی در قاره سبز تا مدت ها ادامه دارد و نمی توان زمانی قطعی حداقل در بازه زمانی زودهنگام برای آن پیش بینی کرد.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید