نقد دولت _انسیه ربیعی: در تاریخ سوم شهریور ماه سال جاری مجلس یازدهم به 18 وزیر پیشنهادی از سوی دولت رای اعتماد داد جز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش. از این رو حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی  مسعود فیاضی را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد اما او نیز همچون باغگلی نتوانست تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم را به دست آورد. این عدم رای اعتمادها به وزیر آموزش و پروش دولت سیزدهم با چالش ها و حواشی زیادی از سوی جامعه مواجهه شد به همین دلیل برای بررسی این وضعیت با ابوالقاسم رئوفیان عضو موسس و دبیرکل ادوارجامعه اسلامی فرهنگیان کشور به گفتگو نشستیم. 
***به نظر شما دلیل عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم چه بوده است؟
این روزها انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم به یکی از بحث برانگیزترین و پرچالش‌ترین موضوعات در روند انتخاب وزراء تبدیل شده است که ناگفته پیداست اگرچه ازسوی برخی شخصیتها به خاطر اهمیت جایگاه آموزش وپرورش درجامعه این مباحث صورت می‌گیرد ولی سوابق امر و قرائن و شواهد حکایت از واقعیت تلخ تاریخی می‌کند که ریشه درسه دهه اخیر دارد و آن تلاش در جهت حاکمیت یک جنا ح و طیف خاص بر آموزش وپرورش است، آموزش و پرورشی که در چنبره سیاسی کاری‌ها و بده بستان‌های کاسب کارانه برخی سیاسیون گرفتار آمده و سایه شوم لابیگری‌ها مانع از راه‌یابی مدیری مدبر،کاردان، سرامد بر دیگر وزراء به لحاظ شخصیتی و مستقل از هرحزب و گروه سیاسی که مستقیم از دل آموزش و پرورش برای معرفی به مجلس انتخاب شده باشد،‌ است به نحوی که در این سه دهه نگاه قالب در پیشنهاد وزیر از سوی روءسای جمهور به مجلس وامدار بودن وی به جناح حاکم بوده است که متا سفانه این به عنوان یک اپیدمی در انتخاب وزرای کابینه چه درگذشته و چه حال درآمده است که با یک بررسی سطحی می‌توان به صحت این ادعا درمورد آنهایی که از مجلس رای اعتمادگرفتند یا نگرفتند پی برد. 
***ادامه این روند چه تبعاتی را ممکن است به دنبال داشته باشد؟
بدیهی است با ادامه چنین وضعیتی باز هم جامعه ما همچون گذشته شاهد اسیضاح وزیر به لحاظ عدم کارآمدی خواهد بود که خود نشانه بی دقتی نمایندگان درهنگام رای اعتماد به وزیر و در نتیجه دامن زدن به عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش خواهدشد- موضوعی که اخیرا رئیس محترم مجلس  هم در دیدار با بسیجیان به آن اشاره کرده است- که امیدوارم به نتیجه عدم ثبات مدیریت با رویکرد مبتنی برحفظ مصالح و منافع نظام تعلیم و تربیت نیزتوجه داشته باشد که عدم ثبات مدیریت مهمترین عامل بازدارنده از ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشوراست؛ آموزش وپرورشی که به فرموده امام راحل کارخانه عظیم انسان سازی است.
***آقای یوسف نوری سومین فرد پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش از سوی دولت سیزدهم است. در واکنش به این انتخاب برخی نمایندگان نیز به حمایت از او برخاسته اند.  نظر شما در این باره چیست؟ 
امیدوارم اعتراف تلخ آقای قالیباف زنگ خطری باشد برای آن دسته از نمایندگانی که این روزها در حمایت از آقای یوسف نوری نطق می کنند، مطلب می نویسند و تصمیم به رای اعتماد به وی دارند، امیدوارم کاری نکنند که باز هم تحقق امر مهم تحول در نظام آموزش و پرورش که آرزوی دیرینه رهبر فرزانه انقلاب و ملت بزرگ ایران است همچنان درحد یک شعار باقی بماند و به یک آرزوی دست نایافتنی تبدیل شود؛به اعتقاد من تنها راه برون رفت از این انسداد جناحی گسستن زنجیره اسارت سیاسی از پیکره نحیف و رنجور آموزش وپروش و انتخاب وزیری مقتدر خواهد بودکه علاوه بر احراز شرایط برای این پست حساس مستقل از جناح های سیاسی و باندهای قدرت حرکت کند و خود را امانت‌دار وخادم ملت و درخدمت نظام تعلیم وتربیت کشور بداند  نه وامدار این حزب و آن گروه و جناح و شخص سیاسی.  
***به نظر شما با توجه به وضعیت موجود وزیر آموزش و پرورش در مسیر پیشبرد اهداف خود بر چه شاخص و مبنایی باید گام بردارد؟
شاخصها‌ و معیارهای وزیر آموزش و پرورش با سایر وزرا متفاوت است، به همین دلیل هم رییس جمهور و هم مجلس باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشند تا ضمن رفع بلا تکلیفی از وزارتخانه مزبور، حوزه تعلیم و تربیت ونسل های آینده کشور دچار نوسانات سیا سی وبی مدیریتی نشود. مهم‌ترین ویژگی‌ وزیر آموزش و پرورش، میزان شناخت وی ازشرایط و مشکلات موجود در سطح جامعه و وزارت آموزش و پرورش و در اختیار داشتن برنامه کاربردی وآشنایی با راههای برون رفت از وضع اسفبار کنونی و حرکت شتابنده بسوی وضع مطلوب است؛ بهبود وضعیت این وزارتخانه مستلزم تبحر و توان لازم مدیریتی و برآوردن انتظارات جامعه فرهنگیان کشور است که متاسفانه سال هاست روح و روان ملی را رنج می‌دهد. در انتخاب وزیر آموزش و پرورش نباید اجازه داد هیچ نگاه‌غیر جامع و غیرتخصصی بر نگاه شایسته سالاری و شایسته گزینی چیره شود.  
مجلس باید نسبت به آموزش و پرورش که وزارتخانه‌ای مهم و زیربنایی است، حساسیت ویژه ای داشته باشد. بی تردید نظرات فرهنگیان و معلمان فرهیخته کشور در انتخاب گزینه باید لحاظ شود. 
***در این میان کمیسیون آموزش نقش زیادی در رای اعتماد به وزیر می تواند داشته باشد. از نگاه شما رسالت این کمیسیون و همچنین فراکسیون فرهنگیان در مجلس چیست؟
در این راستا رسالت فراکسیون فر هنگیان مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات بسیار سنگین است و نباید اجازه دهند گروهی اندک با رویکرد خودمحوری نقش این فراکسیون وکمیسیون را نادیده بگیرند. دغدغه‌‌های فرهنگیان با انتخاب وزیر کارآمد برطرف میشود. با توجه به سهم 8 درصدی آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت که کسری بود جه این وزارت خانه را در پی خواهد داشت، باید درانتخاب وزیری شایسته حساس بود مجلس نباید اسیر شعار های خوش منظر و غیر قابل اجرا شود. معضل طبقه بندی مدارس با عناوین خاص که به نوعی با اشرافیگری نیز در تناسب است ، افت تحصیلی و فقدان تجهیزات آموزشی مدارس دولتی، مشکلات معیشتی قشر زحمتکش فرهنگیان ودغدغه های روبه افزایش معلمان ازهم اکنون برای دوران بازنشستگی و....از موضوعاتی هستند که ازعهده وزیر ناکارآمد و کسی که سالهاست آموزش وپرورش را رها کرده و در دستگاه ها و بنگاه های اقتصادی و تجاری فعالیت می کند خارج است. 
***با توجه به مواردی که درباره معیارها و رسالت وزیر آموزش و پرورش برشمردید، ‌آیا آقای نوری رزومه به اندازه کافی برای این پست قابل دفاع است؟
رزومه آقای نوری بسیار عجیب به نظر میرسد، متاسفانه شواهد امر نشان می‌دهد که انتخاب وزرا با تعمق تخصصی صورت نمی‌گیرد بلکه بیشتر با رویکردی خاص است که نه تجربه معیار قطعی است و نه رزومه کار آمد، آنچه پیداست روح دستور پذیری، انطباق با ادبیات خودحق پنداری و پذیرش کادر پیشنهادی و...از جمله مواردی است که در انتخاب وزراء موج میزند، به مفهوم مخالف یعنی اقتدار مدیریتی وکارآمدی وزیر شرط انتخاب نیست، به همین دلیل است که انتخاب وزیر طول می کشد؛ آنچه به نظر می‌رسد در انتخاب وزیر مهم میزان تاثیرپذیر ی وزیر است تا اهمیت وزارت متبو ع، با کمی دقت این امر در خصوص بعضی از وزرا نیز کاملا مشهود است، با این حال نباید در خصوص آقای نوری تعجیل کرد، چرا که شواهد امر نشان از چربش خصیصه تجاری وی برخصیصه فرهنگی ایشان دارد. دقیقا می‌توان گفت اشخاصی که به دنبال کشف مهره متصف به اوصاف مورد انتطار خود بودند، نوری را برای این وزارت مناسب دیدند، وگرنه در بدنه وزارت آموزش و پرورش مردانی به مراتب قوی‌تر از ایشان با تحصیلات و تجارب کاملا مرتبط با موضوع وجود دارند که آقای نوری به گرتشان هم نمیرسد. وجود بیش از۵۰۰۰ دکترای تعلیم و تربیت که اکثر آنها سالها در صف و ستاد آبدیده شده اند  وهم اکنو ن هم درآموزش وپرورش مشغول هستند کم نیست که آقای رئیس جمهورونمایندگان مجلس به سپردن این امانت بس سنگین و مقدس و گذاشتن این مسئولیت خطیر بر دوش آقای نوری رضایت بدهند و فکرکنند به وظیفه قانو نی وشرعی خود در برابر ملت عمل کرده امانت را به اهلش سپرده و به امریه ی خداوندی که فرمود: ان الله یامرکم ان توءدالا مانات الی اهلها جامه عمل پوشا نده؟! ترجیح دادن آقای یوسف نوری که۱۰سال است ازنظام تعلیم وتربیت فاصله گرفته آنهم با رویکرد تجارت مآبانه بر مردان این میدان اصلا به صلاح نظام تعلیم وتربیت نیست.  حال با توجه به سوابق وزیر پیشنهادی که مورد تایید فعالان صنفی-سیا سی است می توان اظهار نظر صددر صدی در خصوص ایشان کرد؟ فقط یک نکته مهم است که خصیصه های غیر فرهنگی در انتخاب ایشان جلوه می‌نماید و اینگونه به نظرمی آید که وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش بیش‌تر از آنکه یک مدیر فرهنگی باشد یک مدیر تجاری است ورزومه ایشان گویای یک تعارض فنی در حوزه کاری ایشان است.
***و سخن پایانی؟
در حوزه جامعه شناسی سیاسی بر این نکته تاکید می‌شود که انتخاب مبتنی بر مصلحت  گروهی تشتت اجتماعی را در پی خواهد داشت، -اصلی که مجلس در رای اعتماد به بعضی از وزرای کابینه از آن غافل بود- شواهد امر هم تا حدود ی گویاست با این و صف تدقیق در انتخاب وزیر آموزش و پرورش بسیار مهم است، مجلس باید هوشمندانه با وزیر پیشنهادی برخورد کند و نباید در تصمیم خود تابع لابی گری گروهی خاص شود. 
مجلس باید تا معرفی وزیر کارآمد خارج از هرگونه مصلحت اندیشی و صرفا با عقلانیت با دولت برخورد کند که بی شک این خود از مصادیق بارزخدمت به دولت و ملت است. اگر مجلس کیفیت برخورد با دومین وزیر پیشنهادی را در زمان رای اعتماد به کابینه بکار می‌گرفت،  قطعا بعضی از وزرای فعلی الان وزیر نبودند. مجلس نباید اجازه دهد مدیران ضعیف با لابی گری در مدار دولت قرار گیرند.
با توجه به شعارهای انتخاباتی دکتر رییسی انتخاب وزرای ضعیف زیبنده جمهوری اسلامی نیست. خدا را گواه میگیرم به عنوان یک معلم که بزرگترین افتخارم درطول دوران خدمتم بوده و هست و بعنوان یک فعال فرهنگی-سیاسی که۲۰سال از عمر فعالیت۳۳ ساله حزبی-سیاسی خود را در جامعه اسلامی فرهنگیان کشور سپری کرده ام اگربیشتر از دغدغه مندان آموزش وپرورش درد آموزش وپرورش رانداشته باشم کمترندارم ازسرصدق و صفا و اخلاص و به دور از هرگونه حب و بغض و صرفا برای اینکه آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی از این وضعیت اسفبار بیرون بیاید با این امید که رضایت خداوند متعال و توجه آقای رئیس جمهور و نمایندگان محترم مجلس را به این مهم جهت تصمیم به تجدیدنظر و دقت هر چه بیشتر در این انتخاب حساس بیش ازپیش جلب کرده باشم.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید