نقد دولت: الهام صادقی/ به رغم اینکه گاهی سبزپوش شدن برخی شاخص ها در بورس حکم کورسوی امیدی برای سهامدارنی دارد که مدت هاست، چشم انتظار تحقق وعده های متولیان امر و بازگشت ثبات به این بازار هستند، اما همچنان نمادها حال و روز ناخوشی دارند و اگرچه برخی روزها تغییرات نسبی مثبتی در ارزش آنها رخ می دهد ولی بسیاری از شاخص ها همچنان در سراشیبی به سر می برند.
مصداق بارز این امر اطلاعات درج شده در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است که براساس آن شاخص کل بورس امروز با کاهش ۲۷ هزار و ۴۴۲ واحدی به عدد یک میلیون و ۳۶۶ هزار واحد رسید، علاوه براین شاخص هم وزن نیز با روند نزولی ۶ هزار و ۵۸۶ هزار واحدی را تجربه کرد تا در عدد ۳۷۶ هزار واحدی قرار گیرد.
شرایطی که بسیاری از نمادها را ریزشی کرد و قرمزپوش شدن دیگر نمادها را نیز تداوم بخشید.

چرایی تداوم شرایط نامطلوب در بزرگترین بازار مالی
اما اکنون این موضوع به ذهن متبادر می شود که چرا به رغم برخی اقدامات انجام شده همچنان شاهد این روند نامطلوب در بزرگترین بازار مالی کشور هستیم؟ آن هم در شرایطی که حتی تدابیری مانند؛ توقف فروش اوراق مشارکت در راستای حمایت از بورس اجرایی شده است.
در این میان باید گفت؛ بعد از برگزاری آخرین حراج فروش اوراق دولت که در آخرین روزهای تابستان صورت گرفت، صحبت هایی توسط فعالان بازار سرمایه بیان شد که در آن به اثرگذاری انتشار اوراق بر ریزش و سقوط بورس اشاره شده بود.
در همان زمان بعضی از کارشناسان بیان کردند با توجه به اینکه بازیگران بازار اوراق با بازیگران بازار سهام یکی نیستند، این امر موجب می شود تا بازدهی اوراق تا حد قابل توجهی، متفاوت با سهام ارائه شده در بازار سرمایه باشد، هرچند که گروهی دیگر نیز تاکید داشتند از نظر رفتاری این امر منطقی نیست که متقاضیان این دو را  در یک گروه بندی جای داد، زیرا که ارتباطی بین افت شاخص و انتشار اوراق وجود ندارد. 

توقف انتشار اوراق مشارکت چندان چنگی به دل بازار نزد
با این وجود با توجه به اینکه برخی صاحب نظران بورس توپ ثبت آمارهای نزولی در این بازار را به زمین انتشار اوراق مشارکت انداخته بودند، مقرر شد تا انتشار اوراق برای بازه زمانی مشخص متوقف شود، که این زمان باز هم طولانی تر شد. با این وجود اما بازتاب آن در بازار چندان چنگی به دل نزد.
این در حالی بوده که البته گروهی دیگر نیز تاکید داشتند؛ انتشار اوراق و کنترل تورم باید اولویت دولت باشد، نه منافع سهامداران.
به هر حال به رغم این اقدام و البته وعده های داده شده اما بازار سرمایه همچنان شرایط قابل قبولی ندارد. شرایطی که البته باید گفت به مسائل فنی این بازار باز نمی گردد، بلکه به نظر می رسد تحت تاثیر از اوضاع و احوال سیاسی است.
مصداق بارز در این زمینه به شرایط و مذاکرات مربوط به برجام باز می گردد، آنچه که موجب شده به رغم اینکه بورس از نظر بنیادی شرایط خوب و به نسبت قابل قبولی داشته باشد، اما به دلیل شفاف نبودن فضای موجود حال ناخوشی را برای سهامداران و سرمایه گذارانش رقم زند.

اثرپذیری از بازار جهانی
به عبارتی می توان اینگونه ارزیابی کرد که اوضاع و احوال به وجود آمده در بورس جهانی نیز در این زمینه تا حدی اثرگذار است، زیرا که در حال حاضر شاهد هستیم، انتشار اخباری مبنی بر شیوع سویه جدید کرونا موجب رقم خوردن افت شاخص ها به میزان چشم ‌گیری در بازارهای جهانی شده است، آن هم در شرایطی که بعد از انجام واکسیناسیون در کشورهای مختلف جهان بازارهای  جهانی روند رو به رشدی را تجربه کرد، تا جایی که بیشتر نمادها به سقف ارزشی خود رسیدند. آنچه که بر بازار سرمایه کشورمان نیز اثراتی را به همراه داشت.
چرا که ۷۰ درصد بازار سرمایه کشورمان در ارتباط با بازار جهانی بوده و براین اساس به طور قطع این افت بر بازار ما هم اثرگذار گذاشته است.

دوشنبه اثرگذار تا خبرهای بودجه 1401
با این وجود اما همانطور که اشاره شد به این موضوع باید بحث دیگری را هم اضافه کرد، اینکه بورس ایران اکنون چشم انتظار نشست دیگری در راستای مذاکرات وین است که دوشنبه هفته جاری رقم خواهد خورد.
به فهرست دلایل اشاره شده این موضوع را نیز باید افزود که  از لایحه بودجه سال  نیز1401 خبرهای خوبی به گوش نمی رسد و این امر خود نیز تاحدی اثرگذار بوده است.
به هر حال باید گفت، مدتی است که بازار سرمایه تنها در حال تجربه کردن معاملات کم ‌رمقی است که تنها به برخی تک سهم‌ ها مربوط می شود و به این ترتیب شاهد اتفاق خاصی در دیگر سهام های موجود در بورس نیستیم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید