نقد دولت: الهام صادقی/ سرهنگ عین الله جهانی در گفت ‌و گو با «نقد دولت» با اشاره به راه اندازی پویش 18-18 اظهار کرد: در این پویش قصد داریم تا بسترهای لازم برای کاهش آمار تصادفات منجر به فوت گروه سنی زیر 18 سال را فراهم آوریم، زیرا که هرسال تعداد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان کشور جان خود را در اثر تصادفات رانندگی از دست می دهند.

درخواست همکاری از سازمان‌‎ها در پویش 18-18
وی در ادامه از تمامی سازمان ها و نهادهایی که در این راستا می توانند اقدامات موثری انجام دهند و با مشارکت خود در این زمینه اثرگذار باشند، درخواست کرد پلیس را در پویش اشاره شده یاری کنند. وزارتخانه هایی از جمله آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین رسانه های تصویری و صوتی، خانواده ها که می توانند در این زمینه نقش آفرین باشند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه درخصوص  فلسفه نامگذاری این پویش سراسری نیز اظهار کرد: همانطور که اشاره شد در پویش مذکور جامعه زیر 18 سال کشور را مدنظر قرار داده ایم، زیرا که آمار فوت در اثر سانحه تصادفات شهری و جاده ای در این افراد رقم قابل توجهی است. براین اساس ما نیز تلاش کردیم تا در نامگذاری پویش مذکور نزدیکترین عنوان را در نظر بگیریم.

تولید اینفوگرافی و نمایش های هشدار آمیز
وی درخصوص محتوی تولیدات در این پویش نیز بیان کرد: تولیدات ما در قالب اینفوگرافی، نمایش اتفاقات واقعی، هشدار و... در شبکه های اجتماعی، صدا و سیما، فضاهای مجازی، رسانه های مختلف منتشر خواهد شد علاوه بر این در تولیدات مذکور نقش همیاران پلیس و مواردی از این قبیل در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. براین اساس از اصحاب رسانه نیز در خواست داریم در این زمینه به ما کمک کنند. علاوه براین افراد با مراجعه به سایت راهور 120 می توانند این محتواها را مشاهده کنند. 
سرهنگ جهانی خاطرنشان کرد: به عبارتی 18 درصد فوت شدگان جاده ای کشور زیر 18 سال سن دارند که با توجه به فوت بیش از 15 هزار نفر در حوادث رانندگی سال گذشته می توان گفت؛ بیش از دو هزار و 700 نفر از گروه سنی اشاره شده در سال 1399 در تصادفات جانشان را از دست داده اند. آن هم از نسلی که آینده ساز کشور هستند. ضمن اینکه شاهد هستیم در سال های اخیر به دفعات از سوی متولیان امر نسبت به بحران جمعیت و سالمند شدن مردم کشور در سال های پیش رو هشدار داده شده است.

کودکان و نوجوانان مقصر یا مسبب تصادفات نیستند 
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تاکید براینکه به طور قطع اطلاع رسانی به خانواده ها در این زمینه می تواند نتایج سودمندی در راستای کاهش آمار اشاره شده داشته باشد، تصریح کرد: واقعیت این است که کودکان و نوجوانان هیچ نقشی در هدایت وسیله نقلیه ندارند، مقصر یا مسبب نیستند و به طور معمول یا عابر پیاده یا سرنشین خودروها بوده اند. 

سرهنگ جهانی گفت: این افراد به طور نمونه هنگام بازی در معابر شهری دچار حادثه می شوند، حتی درمواردی شاهد هستیم کودکان هنگام بازی در پارکینگ منازل در نتیجه بی توجهی والدینشان هنگام جا به جا کردن خودرو دچار سانحه شده حتی جانشان را نیز از دست می دهند. همچنین زمانی که خانواده ها در معابر یا سفرهای برون شهری هستند، با بی مبالاتی اجازه می دهند فرزندانشان دست یا سر خود را از پنجره یا سانروف بیرون آورده یا حتی آنها را تنها درون خودروی روشن یا با سوئیچ رها می کنند. در این موارد کودک یا نوجوان به فرض هدایت خودرو در قالب بازی آن را روش کرده و به دیوار، درخت، سایر عابران خورده حتی درون دره سقوط می کند.

ممنوعیت نشستن افراد زیر 12 سال در صندلی جلو
وی با بیان این مطلب که نشستن افراد زیر 12 سال در صندلی جلوی خودرو ممنوع است و این خودروها در صورت مشاهده توسط ماموران راهور اعمال قانون می شوند، تصریح کرد: کودکان خردسال در صندلی عقب باید حتماً در صندلی کودک قرار گیرند با این وجود شاهد هستیم بسیاری از خانواده ها به بهانه هزینه بر بودن تهیه این صندلی از ان امتنان می کنند، حال این پرسش مطرح می شود آیا برای آنها قیمت صندلی کودک ارزشمندتر است یا جان فرزندشان؟ سئوالی که پاسخ به آن به وضوح مشخص است.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید