به گزارش نقد دولت به نقل از اکوایران، با دعوت رسمی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی امروز وارد تهران شد.
پنج سال دور از تهران!

بنا بر گزارش نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی، طحنون بن‌زاید مشاور امنیت ملی امارات وارد تهران شده و مورد استقبال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی قرار گرفته است. بنا بر این گزارش، توسعه و تقویت روابط دوجانبه و رایزنی پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای از اهداف سفر شیخ طحنون بن زاید به تهران است. این مسئله از این جهت اهمیت دارد که این نخستین سفر یک مقام اماراتی پس‌از بروز تنش در روابط ایران و عربستان در سال 1395 است. امارات پس‌‌از این تنش، و همراه با عربستان، از سطح روابطش با تهران کاست. بدین ترتیب، امروز ایران برای اولین بار طی پنج سال اخیر میزبان یکی از مقامات ارشد امارات عربی متحده بود.

علی رغم تنش‌های فراوان میان کشورهای خاورمیانه طی سال‌های گذشته، مقامات ایران و عربستان طی ماه‌های اخیر از آمادگی خود برای حل اختلاف‌ها سخن گفته‌اند و در همین راستا مذاکراتی نیز بین تهران و ریاض انجام شده است. به موازات این مسئئله، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و مسئول جدید مذاکرات هسته‌ای روز پنجم آذر به ابوظبی سفر کرده بود. او در جریان این سفر با انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات عربی متحده و وزیر خارجه پیشین این کشور دیدار کرده بود.

هم‌چنین شب گذشته و در آستانه سفر بن‌زاید به تهران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، به صورت تلفنی گفتگو کرده است. وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرده آن‌ها پیرامون مسائل مهم منطقه و همچنین راه‌های گسترش همکاری‌های دو جانبه صحبت کردند. به نوشته رویترز، تاکنون هیچ اظهارنظر از سوی وزارت خارجه امارات در مورد سفر شیخ طحنون، که برادر محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی است، منتشر نشده است. پیش از این، انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک حاکم امارات گفته بود که کشورش «گام هایی برای تنش زدایی با ایران به عنوان بخشی از یک گزینه سیاسی در جهت دیپلماسی و برای دور شدن از تقابل، بر می‌دارد.»
ادامه مواضع خصمانه

علی‌رغم آن‌که سفر مشاور امنیت ملی امارات متحده به تهران به عنوان گامی در راستای تنش‌زدایی در منطقه تعبیر می‌شود، با این حال روز گذشته احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، طی سخنان خود در کنفرانس «گفت‌وگوی مدیترانه‌ای رم»، ایران را متهم کرد که قصد دارد تنگه هرمز و باب‌المندب را به‌طور مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی به کنترل خود درآورد. او همچنین نسبت به ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه هشدار داده و سیاست‌های منطقه‌ای ایران را مورد انتقاد قرار داه است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید