نقد دولت: به نقل از تی وی صمت، الهام صادقی: اواخر سال گذشته بود که صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی عنوان کرد؛ تنها حدود سه درصد از مجموع محصولات کشاورزی که توسط کشاورزان و باغداران تولید می‌شود، در قالب صادرات راهی کشورهای دیگر شده و به فروش می‌رسد. آنچه که حکایت از رقم پایین صادرات در این بخش دارد، آن هم حوزه ای که به نظر می‌رسد؛ به جهت برخورداری از اقلیم‌‌‌های متفاوت در کشور قابلیت و پتانسیل‌‌‌های فراوانی در این زمینه دارد.

کاهش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی
این در حالی است که آمار و ارقام نیز حکایت از کاهش میزان صادرات محصولات کشاورزی کشورمان دارد، به طور نمونه تابستان سال 1398 روزانه بیش از 100 کانتینر از انواع محصولات به روسیه صادر می‌‌شد رقمی‌که مدت مشابه سال گذشته به حدود پنج کانتینر در روز رسید.
روندی که به نظر می‌رسد در سال جاری نیز در خصوص محصولات صادراتی به کشورهای مختلف تداوم داشته تا به آنجا که موجب شده تا صحبت از نگرانی هایی از کاهش یافتن میزان صادرات در این حوزه به میان بیاید، آنچه که چندی قبل نیز ذبیح الله اعظمی‌ساردویی، نماینده مردم جیرفت در مجلس هم از آن سخن گفت.
البته در این خصوص وی اشاره ای هم به ممنوع شدن صادرات کالاهای کشاورزی به همسایه شمالی ایران به عبارتی روسیه داشت که آن هم با این توضیح که اگر چه علت این امر استفاده از سموم کشاورزی عنوان شده است، ولی ادعای کشور مذکور به بحث استفاده از چهار سم کشاورزی مجاز و خوراکی درباره فلفل‌‌‌‌های دلمه‌ ای مربوط می‌شود که ممکن است در تعداد دیگری از کشورها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سموم کشاورزی متهم ردیف اول
براین اساس به نوعی وی توپ کاهش میزان صادرات را به زمین سموم استفاده شده و البته ادعای کشورهای خریدار محصولات ایران در این زمینه انداخت، موضوعی که جدا از آنچه که در زمینه صادرات فلفل دلمه شاهدش بودیم در خصوص برخی دیگر از محصولات نیز در ماه اخیر رخ داده است.

افت 12‌‌درصدی صادرات
اما اعداد و ارقام در این زمینه چه می‌گوید؟ در این خصوص با استناد به آمارهای انتشار یافته توسط سازمان توسعه تجارت می‌توان بیان کرد در بازه زمانی فروردین ماه تا آبان ماه گذشته صادرات صورت گرفته در بخش کشاورزی دو میلیارد و 802 میلیون دلار بوده که البته این عدد شامل صنایع غذایی صادرات شده نیز می‌شود.
ولی نکته مهم در این زمینه این بوده که ارزش صادراتی اشاره شده در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 1399 سیر کاهشی داشته است و 12‌‌درصد افت را به نمایش می‌گذارد. آن هم در شرایطی که البته وزن صادرات محصولات مذکور در دو بخش کشاورزی و صنایع غذایی در این بازه زمانی رشد سه ‌درصدی را تجربه کرده است. موضوعی که حکایت از این دارد که بهای محصولات و کالاها موردنظر در بازارهای هدف نیز روند نزولی داشته است.
آن هم در شرایطی در هفته‌‌‌های اخیر نیز شاهد برگشت خوردن چندین محموله از محصولات بوده ایم، کالاهای کشاورزی که به مقصد آنها ازبکستان و روسیه بوده، بنا به علت‌‌‌های مختلف بوده ایم، ضمن اینکه حرف و حدیث ‌هایی درباره پذیرش نشدن محصولات ایرانی در بعضی از کشورها نیز به میان آمده است.

اتخاذ یک تصمیم جدید
در این راستا اگرچه متولیان امر تاکید دارد این موارد صحت ندارد و کشورهای مذکور باید ادعای خود را ثابت کنند، ولی اتخاذ تصمیم جدید از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه از این پس گرفتن گواهی سلامت برای محموله‌‌‌‌های کشاورزی صادراتی ضرورت دارد، آنچه که اکنون نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی هم به آن اشاره کرده است این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که شاید این اظهارات چندان هم بی پایه نباشد که موجب شده تا در این زمینه شاهد صدور بخشنامه‌ باشیم، بخشنامه ای که البته از نظر نیاورانی خود می‌تواند مانع جدیدی در برابر صادرات کالاها و محصولات کشاورزی باشد.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید