نقد دولت: به نقل از تی وی صمت، الهام صادقی: ایران در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله کشورهای تولید کننده در جهان به شمار می‌رود، آنچه که با مروری بر تعداد کشورهایی که خریدار اقلام صادراتی در این بخش هستند، می‌توان به آن پی برد.

افغانستان، عراق و آذربایجان صدرنشینان جدول خریداران
به عبارتی آمارهای نشان می‌دهد؛ تعداد قابل توجهی از کشورهای همسایه و منطقه البته در کنار آن سایر مناطق جهان واردکننده انواع محصولات بهداشتی از ایران هستند. آنچه که در مجموع موجب شده تا سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک از این موضوع خبر دهد که تولیدات آرایشی و بهداشتی ما به 21 کشور دنیا صادر می‌شود.

اما کدام کشورها در صدر فهرست خریداران اینچنین محصولاتی قرار دارند؟ با مروری بر آمارهای منتشر شده در این زمینه باید گفت؛ افغانستان، عراق و آذربایجان صدرنشین جدول خریداران محصولات بهداشتی و آرایشی ایران هستند. البته در میان اسامی‌موجود کشورهای دیگری مانند؛ کویت، امارات متحده عربی، بحرین، ترکیه، هنگ کنگ، قزاقستان و ارمنستان دیده می‌شود، ضمن اینکه باید گفت؛ نام کشورهای اروپایی از جمله آلمان، انگلستان، کانادا، اتریش حتی روسیه در این فهرست دیده می‌شود.

آنچه که نشان می‌دهد؛ در این بخش به رغم اینکه تولیدکنندگان مطرح و صاحب نامی‌در کشورهای اروپایی و آمریکایی وجود دارند، اما ایران توانسته بازارهایی را برای تولیدات خود ایجاد کند.

سهم ایران از یک تجارت بزرگ جهانی
با این وجود اما این را هم باید عنوان کرد که سهم ایران از این بازار بزرگ به رغم موارد اشاره شده، عدد و رقم چندان چشمگیری نیست، زیرا که برآوردها بیانگر این امر است که عدد و رقم مربوط به صادرات محصولات آرایشی به حدود 147 میلیارد دلار می‌رسد، آنچه که از فروش انواع محصولات آرایشی و بهداشتی نصیب کشورهای صادر کننده می‌شود، این در حالی بوده که کشورمان در 9 ماهه نخست سال جاری تنها توانسته 300 هزار تن محصولات بهداشتی، شوینده و آرایشی صادر کند، عددی که البته طبق سخنان بختیار علم بیگی، رئیس هیات‌ مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی نسبت به سال گذشته 15 هزار تن نیز کاهش داشته است.

ضمن اینکه باید گفت؛ در بازه زمانی 9 ماهه نخست سال گذشته مقدار محصولات بهداشتی و آرایشی صادر شده 117 میلیون دلار اعلام شده است. آن هم در شرایطی که در سال‌‌‌های اخیر رقم صادرات اعلام شده در حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است، کاهشی که توپ آن به زمین تحریم‌‌ها افتاده است.

صادرات لوازم آرایشی با برند دیگر کشورها
در این میان به این موضوع نیز باید اشاره کرد؛ تحریم‌ها در این زمینه مانند بسیاری از موارد دیگر در تجارت بین المللی ایران مشکلاتی را رقم زده است. به طور نمونه مسائل موجود در خصوص نقل و انتقالات مالی باعث شده تا برخی از فعالان صنعت آرایشی و بهداشتی، حتی محصولاتشان را به دیگر کشورهای همسایه برده و از آنجا و با برند این کشورهای مذکور آن را صادر کنند.

علاوه براین باید گفت اگرچه ایران در زمینه تولید چنین محصولاتی پتانسیل و قابلیت‌‌‌های قابل توجهی دارد اما برخی مشکلات موجب شده تا واحدهای تولید کننده، به ویژه واحدهای کوچک فعال در این بخش از چرخه تولید خارج شوند.

آنچه که البته مهمترین علت آن قیمت بالای مواد اولیه عنوان شده است بیشتر در بر گیرنده محصولات وابسته به پتروشیمی‌از جمله سولفات، پلی‌اتیلن، کربنات و … می‌شود. مواردی که باز موجب می‌شود تا بازار به رقبا در این حوزه واگذار شود، به طور مثال می‌توان به جدیترین اظهار نظر رئیس هیات ‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اشاره کرد که بیان کرده است؛ ترکیه جدی ترین رقیب ایران در این زمینه بوده به دلایلی از جمله در نظر گرفتن معافیت از حقوق و عوارض در زمینه صادرات این محصولات به کشورهای منطقه توانسته گوی سبقت را از ایران برباید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید