عماد آبشناس در گفت وگو با ایسنا در خصوص سفر رئیس جمهور به مسکو اظهار داشت: ما سند همکاری ۲۰ ساله با روسیه داریم که در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی امضا شده بود و در زمان آقای روحانی هم تمدید شد. به نظر می رسد یکی از مباحث امروز این است که این سند همکاری محدود نشده و توسعه یابد.

وی تصریح کرد: در برخی دوره ها توجه برخی از مسئولان ارتباط با غرب بود در حالی که روابط با شرق می توانست نوعی توازن در منطقه ایجاد کند و به نظر می رسد هم اکنون دولت آقای رئیسی به سمت تحکیم روابط با شرق پیش می رود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: بنابراین در سفر رئیس جمهور به مسکو یکی از مباحث احتمالا توسعه تفاهم نامه همکاری ۲۰ ساله با روس ها باشد که فقط محدود به یکسری توافق فرمالیته هم نباشد و ما بتوانیم در بخش های مختلف با یکدیگر همکاری داشته باشیم. روسیه متقاضی کالاهای کشاورزی ایران است و در مقابل برخی موضوعات صنعتی ما هم نیاز به کمک روس ها دارد و می توانیم همکاری های زیادی در این زمینه ها داشته باشیم.

آبشناس با بیان اینکه کشورهای غربی به ما فقط به عنوان محلی برای صادر کردن کالاهای خود نگاه می‌کنند، خاطر نشان کرد: ما از نظر دفاعی و مخصوص هوایی مشکلاتی داریم، سال ها در تحریم قرار داشته ایم و روس ها در این زمینه می توانند کمک شایانی کنند و این بحث احتمالا در سفر آقای رئیسی مدنظر قرار دارد که ایران بتواند هواپیمای روسی خریداری کند و در این بخش تقویت شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه اظهار داشت: از نظر سیاسی معیار اقتدار کشورها تعامل آن ها با کشورهای جهانی است. ما دیدیم که کویت با اینکه یک کشور کوچکی بود اما وقتی عراق به کویت حمله کرد معادلات بین المللی به خوبی خود را در این اتفاق نشان داد. بنابراین باید در معادلات بین المللی همکاری خود را با بسیاری از کشورها توسعه دهیم و توازن استراتژیک برقرار کنیم.

آبشناس اضافه کرد: همکاری ما با روسیه توازن استراتژیک را تقویت می کند. به عنوان مثال در مسئله سوریه و بازسازی آن نیاز به سرمایه گذاری زیادی وجود دارد و با توجه به پتانسیل هایی که در داخل ایران و منطقه موجود می باشد می توانیم همکاری هایی را در این زمینه داشته باشیم.

وی در پایان گفت: همکاری برای ایجاد صلح و ثبات در آسیای میانه به ویژه مرزهای شمالی ایران حتما در این سفر مورد گفت وگو قرار خواهد گرفت.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید