نقد دولت: به نقل از تی وی صمت، الهام صادقی: بهای خودروهای داخلی در شرایطی دوباره روند صعودی را در پیش گرفته است که بهای بالا و پایین بودن کیفیت وسایل نقلیه تولید شده،همچنان دغدغه اصلی مشتریان خودروسازان بوده آن هم در شرایطی که مدتی است، پلیس راهور نیز به طور جدی از بی کیفیت بودن خودروهای تولیدی توسط خودروسازان داخلی انتقاد می‌کند.

با این وجود این روزها با توجه به افزایش چشمگیر بهای انواع وسایل نقلیه صحبت از تولید خودروی ارزان قیمت برای ایرانیان به میان آمده، وسیله نقلیه ای که طبق سخنان منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت قرار است، نخستین عرضه آن در شهریورماه سال آینده صورت گیرد.
وسیله نقلیه ای که طبق پیش بینی‌‌‌های وی باید در محدود 6 هزار دلار قیمت گذاری شود و البته باز هم این امر بستگی به مشارکت سازنده ‌ها دارد.

ملاک ارزان قیمت بودن چیست؟
البته این خودرو اگر هم تولید شود با احتساب همین قیمت که به گفته وی بهای خودروی اقتصادی در جهان است، با محاسبه بهای دلار در محدوده 28 هزار تومان رقمی‌معادل 168 میلیون تومان خواهد بود.

بهایی در حدود قیمت کنونی خودروی تیبا هاچ بگ مدل 1397 است.

براین اساس به نظر می‌رسد؛ استفاده از واژه خودروی ارزان قیمت برای وسیله نقلیه ای که البته بهای آن باز هم بستگی به مشارکت سازنندگان دارد چندان منطقی نیست. ضمن اینکه مشخص نیست بر چه مبنایی و با چه دسته بندی قیمتی خودرو با چنین قیمتی تازه به شرط توافق سازندگان ارزان قیمت تلقی می‌شود.

آن هم در شرایطی که خودروسازان داخلی حتی وسایل نقلیه مونتاژ شده را چند برابر بهای آن در کشورهای همسایه به مشتریان خود در کشور عرضه می‌کنند و براین اساس شاید این امیدواری که تن به تولید وسیله نقلیه حتی با محدوده قیمتی اشاره شده بدهند نیز چندان محقق شدنی نباشد.

فروش مونتاژها به چندین برابر قیمت کشورهای همسایه!
در توضیح بیشتر در این باره باید بیان کرد که به طور مثال خودروی مونتاژ چینی در کشور این روزها یک میلیارد و 700 میلیون تومان فروخته می‌شود، آن هم خودرویی که می‌توان آن را با در نظر گرفتن واحد پول ایران در پاکستان 400 میلیون تومان و در عراق نیز 350 میلیون تومان خریداری کرد.

آنچه که جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس به آن اشاره کرده است، اینکه شرکت‌‌‌‌های داخلی مانند؛ مدیران خودرو و بهمن موتور، محصول مونتاژ شده چینی در ایران را سه تا چهار برابر بالاتر از کشورهای اشاره شده به مشتریانشان عرضه می‌کنند.

موضوعی که باز هم جدا از اینکه نشان می‌دهد خودروسازان ایرانی یا طمع مالی زیادی دارند یا هزینه‌‌‌های جانبی شان آنقدر بالا بوده که برای تامین آن خودروهایشان اعم از مونتاژی و غیر مونتاژی را به چندین برابر بهای معقول در دیگر کشورها قیمت گذاری می‌کنند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که همچنان قرار است معضلاتی از جمله کاهش کیفیت تولیدات خودروسازان، اما و اگرهای مربوط به خدمات پس از فروش و مواردی از این قبیل ادامه یابد، آن هم در سایه نبود رقابت و شاید هم نهاد ناظری که بتواند از ابزارهای تشویقی و تنبیهی در این زمینه به درستی بهره ببرد.

وقتی 29 نهاد درباره خودرو تصمیم می‌گیرند
اما در این مقوله نکته جالب این است که برای صنعت خودورسازی در کشور ما 29 نهاد تصمیم گیر داریم، نهادهای رسمی‌و غیررسمی‌که موجب شده صنعت موردنظر، نه تنها موفق نشود تا طبق هدفگذاری‌‌‌های مدنظر در راستای توسعه‌ خود قدم بردارد، بلکه پیامدش بی ثبانی و گرانی‌‌‌های پی در پی خودروهایی بوده که کیفیت آنها نگران کننده است.

روندی که در آخرین ماه‌‌‌های سال اخیر نیز موجب شد تا مقام معظم رهبری آن را در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نیست از آن گلایه مند باشند.

به این ترتیب باید گفت نه تنها حال و روز صنعت خودروسازی در کشور مدت هاست ناخوش بوده، بلکه مشتریان این وسایل نقلیه نیز حال ناخوش تری دارند، زیرا امیدواری شان برای خرید وسیله نقلیه به دلیل روند افزایشی پرشتاب بهای خودرو هر روز کمتر از روز گذشته شده، ضمن اینکه به وضوح می‌دانند باید تن به خرید خودرویی دهند که نه کیفیت دارد و نه ارزش آن واقعی است.

تولید خودروی اقتصادی شاید تکرار دوباره یک تجربه
علاوه براین باید عنوان کرد پیش تر نیز یکی از خودروسازان بزرگ کشور صحبت از تولید خودروی ارزان قیمت به میان آورده بود، وسیله نقلیه ای که کپی برداری از یک مدل رنو بود در نهایت اما قرار است به زودی با عنوان رنو کویید راهی بازار شود و به نظر نمی‌رسد این خودرو که یکی از ارزان ترین خودروهای جهان است و در برزیل و هند تولید می‌‌شود در ایران با جیب مشتریانی که اندوخته مالی کمی‌دارند، هماهنگ باشد.

ضمن اینکه بعد از توقف تولید پراید تلاش شد تا دو خودروی تیبا سدان و هاچ ‌بک با همان محدوده قیمتی در قالب ارزان‌ ترین خودرو‌های تولید داخل به بازار عرضه شوند، خودرویی که نوع هاچ بک آن با مدل 1400 این روزها 188 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شده است، وسایل نقلیه ای که می‌توان به وضوح عنوان کرد نه ارزان و نه برای مشتریان مقرورن به صرفه است.

خودروسازان؛ پاشنه آشیل وعده تولید خودروی اقتصادی
به این ترتیب حداقل تاکنون تولید خودروی ارزان قیمت در کشور وعده ای بوده که متولیان امر در هر دوره آن را به مردم داده اند شاید برای اینکه زمان خریده و به تدریج با سازگار شدن مردم با قیمت‌‌‌های جدید این موضوع به حاشیه رانده شود، ضمن اینکه همچنان پاشنه آشیل وعده تولید خودروی اقتصادی، خودروسازانی هستند که در شرایط کنونی نیز از بهای تولیداتشان رضایت ندارند و به طور قطع ایده تولید وسیله نقلیه ارزان قیمت را نیز چندان با گوش جان شنوا نخواهند بود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید