به گزارش نقد دولت؛ به نقل از تی وی صمت، الهام صادقی: بهمن ماه دوسال قبل به عبارتی سال 1399 بود که سرپرست وقت معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد؛ تلاش بر این است که در سال 1403 میزان تولید مس در ایران به 400 هزار تن برسد.
در آن زمان البته اردشیر سعد محمدی این را نیز گفته بود که انتظار داریم در پایان سال 1399 بتوانیم 280 هزار تن مس تولید کرده و رکورد جدیدی در زمینه این محصول معدنی به ثبت برسانیم.

ایران روی کمربند متالوژنی مس و طلای نئوتتیس
البته پیش از آن و در سال 1395 احمد مرادعلیزاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرده بود؛ طبق برنامه ریزی انجام شده، تا پایان سال 1399 ظرفیت شرکت مس به تولید 400 هزار تن مس محتوا از معادن ایران خواهد رسید.
این در حالی بود که در سال 1398 سه مجتمع بزرگ مس سرچشمه، سونگون و میدوک که در قالب شرکت ملی صنایع مس ایران فعالیت داشتند توانسته بودند، بیش از 168 میلیون تن ماده معدنی و باطله استخراج کنند.
در این میان اگر بخواهیم به طور دقیق تری به این موضوع بپردازیم، باید گفت که بالغ بر 53 میلیون تن از عدد و رقمی که اشاره شد، مربوط به ماده معدنی مس سولفیدی بوده و محصول حاصل از استخراج ماده معدنی در بر گیرنده یک ‌میلیون و 170 هزار تن کنسانتره مس می شد، علاوه براین می توان به 250 هزار تن کاتد مس اشاره کرد، همچنین  304 هزار تن آند مس و دیگر محصولات از قبیل یک هزار و 200 تن اکسید مولیبدن، 6 هزار تن کنسانتره مولیبدن و دو هزار تن مولیبدن را نیز در بر می گرفت. آمارهای که مدیریت برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور آن را منتشر کرده است.
به هر حال برنامه ریزی برای رکورد زدنی در این حوزه در شرایطی عنوان شد که این را باید دانست؛ کشورما از نظر موقعیت جغرافیایی روی کمربند متالوژنی مس و طلای نئوتتیس قرار دارد. کمربندی که البته از رشته ‌کوه ‌های آلپ آغاز شده و  بعد از پشت سر گذاشتن سرتا سر غرب به شرق ترکیه وارد می شود. در ادامه این مسیر نیز از جهت شمال غربی به کشورما می رسد. 
اما در ایران مسیر آن چگونه است؟ در این باره نیز باید بیان کرد؛ کمر بند مذکور در طول کمان ماگمایی ارومیه دختر امتداد می یابد و از سوی جنوب شرق خارج و وارد پاکستان می‌ شود. در ادامه نیز تا هند، تبت، چین و جنوب شرق آسیا امتداد دارد. براین اساس باید گفت که موقعیت کشور ما از جهت ذخایر موجود در این زمینه با توجه به داشتن منابع زیاد اکتشاف نشده بسیار قابل توجه بوده و براین اساس پتانسیل‌های اکتشاف نشده زیادی در نقاط مختلف ایران وجود دارد که همچنان بکر است.

پیش بینی برای افق 1404
 به این ترتیب و شاید در راستای برنامه ریزی های صورت گرفته در نیمه نخست سال گذشته شرکت‌ های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی موفق شدند تا 143 هزار و 328 تن مس کاتد تولید کنند، عددی که در هم سنجی با سال ماقبل در بازه زمانی اشاره شده دو درصد رشد داشت.
اکنون اما میزان تولید کاتد مس در کشور به محدوده کمتر از 300 هزار تن رسیده است، این در حالی بوده که گفته می شود توسعه ذخایر در کنار اکتشافات و استخراج می تواند این رقم را در افق 1404 به یک میلیون تن مس برساند، البته پیش بینی های صورت گرفته برای افق 1404 به تولید 800 هزار تن مس اشاره دارد و به این ترتیب افزایش 200 هزار تنی نسبت به میزان در نظر گرفته شده همانطور که گفته شد منوط به تحقق موارد بیان شده است، مقوله ای که بهرام شکوری، رییس انجمن مس ایران نیز به آن اشاره کرده است.

هدف گذاری برای کسب درآمد 5.5 میلیارد دلاری
از سوی دیگر اما گفته می شود این صنعت بزرگ با توجه به طرح ‌های توسعه ای که در دست اجرا دارد، علاوه بر رشد ذخایر معدنی هدف گذاری کرده تا به درآمد 5.5 میلیارد دلاری هم در افق اشاره شده در این حوزه دست یابد.
در این میان باید به این موضوع توجه داشت که حذف سوخت‌های فسیلی و رفتن به سمت تکنولوژی‌های نوین موجب شده این شاخه از صنعت در بخش معدن آینده روشنی را در پیش رو داشته باشد، بر این اساس شرایط به گونه ای مهیا شده که ظرفیت ‌های معدنی به ویژه در حوزه مس توسعه یابد، ضمن اینکه باید گفت همانطور که رئیس انجمن مس ایران  اظهار کرده است؛ با توجه به افزایش قیمت جهانی مس، این بخش می‌توان حداقل ۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشد، ضمن اینکه در کنار این امر فرصت های شغلی جدید ایجاد شده و شرایط مناسبی برای توسعه مناطق کمتر توسعه یافته نیز فراهم خواهد شد.
البته همانطور که پیش تر اشاره شد؛ این موارد در شرایطی عنوان می شود که در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ هزار تن مس در کشور تولید می ‌شود در صورتی که این روند تداوم داشته باشه به طور قطع افق هدف گذاری شده برای سال ۱۴۰۴ محقق نخواهد شد، آنچه شکوری هم از آن سخت گفته است.
براین اساس به نظر می رسد در این بخش نیز باید به سراغ مشوق هایی رفت که بتواند نظر مساعد فعالان اقتصادی را به خود جلب کرده تا هم این حوزه رونق بیشاری به خود گیرد و هم بتوان با افزایش میزان صادرات کاتد مس ارزآوری برای کشور را به میزان قابل توجهی افزایش داد. ایده ای که البته نیازمند بررسی و برنامه ریزی اصولی و قابل اجرا است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید