این کتاب با چاپ تمام رنگی و نفیس در ۱۴۴ صفحه(قطع رحلی) با قیمت ۷۵۰ هزار تومان توسط انتشارات پرنده منتشر شده است.

در معرفی «پنجاه و سه منزلگاه توکایدو» توسط ناشر می‌خوانیم: این کتاب نفیس شامل ۵۵ نقاشی چاپ چوبی ژاپنی متعلق به اوایل قرن نوزدهم به همراه توضیحات و شرح و تفسیر هریک از نقاشی‌ها و اطلاعات جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و مردم‌شناختی مرتبط با تصاویر است. این مجموعه نقاشی امروز جزو گنجینه‌های ملی کشور ژاپن محسوب می‌شود.

جاده‌ای که از دیرباز شهر اِدو(توکیو  امروزی) را به شهر کیوتو  وصل می‌کرد توکایدو نام داشت. طول این جاده ۴۹۵ کیلومتر بود و مهم‌ترین جاده کشور ژاپن محسوب می‌شد. حکومت وقت در طول این جاده 53 منزلگاه  ایجاد کرده بود. در نیمه‌های تابستان سال ۱۸۳۲ میلادی اوتاگاوا هیروشیگه نقاش مشهور آن دوران به همراه هیئتی رسمی در طول این جاده به سفر پرداخت. هیروشیگه در راهِ رفت، مجذوب مناظر سفر شد و در هر منزلگاه منظره‌ای از زندگی مردم یا طبیعت را انتخاب کرد و طرح زد و در مسیر بازگشت از کیوتو به ادو، طرح‌های خود را کامل کرد و دو سال بعد، نقاشی‌های خود از پنجاه و سه منزلگاه جاده توکایدو به‌علاوه دو تصویر از مبدأ و مقصد سفر را به ناشر سپرد. استقبالی که از این مجموعه شد خارج از حد انتظار و تصور بود و تمام نسخه‌های آن به فروش رفت و بارها تجدید چاپ شد. 

تصاویر این کتاب صرف‌نظر از اهمیت هنری آن، منبع ارزشمندی برای مطالعات فرهنگی و مردم‌شناختی درباره ژاپن دوران ادو به شمار می‌آیند. تک‌تک تصاویر این مجموعه اطلاعات دست اول و مهمی درباره جغرافیا، تاریخ، فرهنگ، حکومت‌داری و... ژاپن و زندگی مردمان آن در اختیار ما می‌گذارند. با این حال، رمزگشایی از اطلاعات فرهنگی و اجتماعی نقاشی‌های ژاپنی برای بیننده غیرژاپنی که با تاریخ ژاپن و فرهنگ دوران ادو آشنا نیست معمولاً چندان آسان نیست و مخاطب ایرانی برای دست‌یابی به فهم کامل تصاویر و درک جزئیات آن نیاز به دریافت توضیحاتی درباره آنچه در تصاویر می‌بیند دارد.

کتاب حاضر با هدف ارائه چنین توضیحاتی تألیف شده است؛ حسینی در این کتاب تمام تصاویر مجموعه «پنجاه و سه منزلگاه توکایدو» اثر اوتاگاوا هیروشیگه را آورده است و برای هر یک از تصاویر آن، درباره محلی که تصویر نشان می‌دهد، بناها، آدم‌ها، اشیاء و رویدادهایی که در تصویر دیده می‌شوند و نکات مهم مرتبط با اثر که در تصویر دیده نمی‌شوند، اما دانستن آن‌ها برای درک تصویر ضروری است توضیح داده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید