با توجه به اهمیت ویژه‌ای که بهبود روابط با همسایگان به ویژه کشور ترکمنستان برای دولت سیزدهم داشته و پیگیری شورای عالی امنیت ملی، قرارداد سوآپ گازی سه جانبه بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان (با رقم سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز) در تاریخ ۷ آذرماه ۱۴۰۰ منعقد شده که این قرارداد از ابتدای سال جدید میلادی (۱۱ دی ماه ۱۴۰۰) اجرایی شده است.

همچنین به تازگی در سفر وزیر نفت به جمهوری آذربایجان، تفاهم‌نامه افزایش دو برابری سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان امضا شد و رشد حدود دو درصدی صادرات گاز طبیعی کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته علیرغم محدودیت‌ها اتفاق افتاد.

تفاهم نامه با ترکمنستان جهت صادرات خدمات فنی و مهندسی و فرآورده های نفتی منعقد شد و تعامل با کشورهای روسیه و چین در خصوص گسترش روابط در حوزه انرژی و فعال کردن کمیسیون‌های مشترک اقتصادی اتفاق افتاد.

علاوه بر این در این دولت چهار تفاهم نامه و دو قرارداد با کشورهای آمریکای لاتین در زمینه‌های توسعه و تولید میادین نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه ها، صدور خدمات فنی و مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی امضا و تفاهم‌نامه تامین مالی احداث خط لوله تابش با بانک ملت به عنوان یک کریدور حیاتی انتقال فرآورده‌های نفتی با هدف تامین امنیت پایدار انرژی و مدیریت بحران در شرق کشور، تسهیل سوخت رسانی به نیروگاه‌های شمال شرق کشور و صادرات فرآورده‌های نفتی به کشور افغانستان منعقد شد.

اما در پیشبرد قرارداد بلندمدت با کشور چین و استفاده از ظرفیت‌های این قرارداد در بخش نفت و گاز نیز این دولت مشارکت فعال داشت. علاوه بر این نیز شاهد حضور و مشارکت فعال وزارت نفت در مجامع، سازمان‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی حوزه انرژی به خصوص سازمان همکاری‌های نفتی (اوپک) و کشورهای همراه بودیم.

محمد خطیبی - نماینده سابق ایران در اوپک - درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه بین‌المللی صنعت نفت به ایسنا، گفت: باید بپذیریم که هنوز در شرایط تحریم هستیم و تحریم‌ها ادامه دارد، به همین دلیل بسیاری از کشورها برای ایجاد رابطه با ایران ملاحظاتی را لحاظ می‌کنند اما با این وجود تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است و اگر تحریم‌ها وجود نداشت بی شک این اقدامات می‌توانست در بعد وسیع‌تری محقق شود.

وی با بیان اینکه در حد شرایط موجود دولت سیزدهم عملکرد مناسبی داشته است، اظهار کرد: تحریم به معنای بن‌بست نیست، تحریم‌ها همه چیز را تعطیل نمی‌کنند، انجام برخی کارها سخت‌تر می‌شود اما به معنای غیر ممکن شدن امور و عملی نشدن آن نیست، در همین شرایط تحریم نیز می‌توان اقداماتی را انجام داد اما باید بپذیریم که برخی کشورها ملاحظاتی را رعایت می‌کنند.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: باید نگرانی کشورها را درک و با شیوه‌هایی که خاص شرایط تحریم است راه را هموار کرد اما به‌هیچ عنوان تحریم به معنای تعطیلی دیپلماسی و اقدامات بین‌المللی نیست، با یک ملاحظات خاصی می‌توان اقدامات بین المللی را انجام داد تا کشورهای طرف خیلی نگران نباشند.

به گفته خطیبی، شرایط فعلی متفاوت از شرایط عادی است اما می‌توان در این اوضاع نیز اقداماتی را انجام داد، همانطور که تاکنون نیز انجام شده است، باید توجه داشت هرچه میزان روابط خود را با کشورهای دیگر توسعه دهیم منافع بیشتری را بدست خواهیم آورد.

وی با بیان اینکه توسعه روابط نفتی با کشورهایی مانند چین و روسیه می‌تواند منافع زیادی را برای صنعت نفت داشته باشد، گفت: برای توسعه این روابط می‌بایست ملاحظاتی انجام شود و باتوجه به تمام ابعاد آن در این راستا گام برداریم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید