دکتر محمدمهدی گویا روز دوشنبه، ششم تیرماه در کارگاه ملی "نهایی سازی برنامه ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید-۱۹، آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی واگیردار (نوپدید و بازپدید)" که با حضور نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی در تبریز برگزار شد، با قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در برگزاری این کارگاه، اظهار کرد: تجربه کووید۱۹ یک تجربه هرچند بسیار تلخ ولی پربا و گرانبها برای صاحب نظران علوم پزشکی، دست اندرکاران مسائل اقتصادی و تصمیم گیرندگان سیاسی دنیا بوده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که طی دوران کرونا همه به یک نتیجه واحد رسیدیم که بحث سلامت، زیرساخت ابعاد دیگر توسعه در دنیا را تشکیل می‌دهد، افزود: وقتی سلامتی به خطر افتد، زیرساخت‌ها و ساخت‌های اجتماعی دنیا دچار آسیب می‌شوند. بر روابط بین کشورها، مسافرت‌ها و تجارت‌ها تاثیر گذاشته و خسارت‌های سنگینی به بار آمده و به آموزش دانش آموزان نیز لطمه می‌زند.

وی ادامه داد: شاهد روزهایی بودیم که بیمارستان‌ها مملو از بیماران کووید ۱۹ بودند و تختی برای سایر بیماری‌ها به ندرت پیدا می‌شد. تمام مراکز بهداشتی به صورت چند شیفته کار می‌کردند، بیماران سرپایی را ویزیت کرده و تمام فعالیت‌ها را بر روی پاسخ دهی به کووید۱۹ متمرکز کرده بودند.

گویا گفت: یقین دارم که خسارت‌های سنگین و عظیمی به بخش آموزش و پرورش، تحصیلات دانشگاهی، صنعت و مسافرت‌ کشور در دوران کرونا وارد شد که شاید زمانی طولانی برای جبران آن طول خواهد کشید.

وی خاطرنشان کرد: به جرئت می‌گوییم که بایستی خود را برای آینده آماده کنیم، آینده‌ای که ممکن است بسیار به ما نزدیک باشد و همه گیری آینده‌ای که هر لحظه ممکن است رخ دهد. 

وی با تاکید بر اهمیت آینده نگری جدی در حوزه سلامت، گفت: باید سناریوهای مختلفی برای خود تعیین کنیم و اقدامات هر بخش در این همه گیری مشخص شود تا بخش‌های مختلف کشور در هنگام بروز همه گیری جدید غافل گیر نشوند، نیروی انسانی آسیب نبیند و در نهایت پاسخگوی صحیحی برای کل دنیا باشیم‌.

وی خاطرنشان کرد: دنیا در دوران کرونا نشان داد که وقتی پاندمی شیوع یابد، با ساخت دیوار بلندی دور یک شهر هم هرگز نمی‌توان اطمینان یافت که بیماری وارد شهر نخواهد شد. 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: انتظار داریم که در این کارگاه، سهم هر سازمان در زمان همه گیری جهانی و ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های آن مشخص شده و به همراه تجربیات دوران کرونا یک جمع آوری انجام بگیرد و به شکل مکتوب در اختیار مسئولان‌ عالی رتبه قرار گیرد تا برنامه ریزی کلان برای آن انجام گیرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید