کمیته المپیک استرالیا اعلام کرد که پنج خانواده افغان در ماه های اخیر که به خاطر ترس از طالبان فرار کردند را پذیرفته است. کمیته المپیک استرالیا اعلام کرد که این افراد شامل کیمیا یوسفی دونده المپیکی بود که پرچم افغانستان را در مراسم افتتاحیه المپیک توکیو سال گذشته حمل کرد. همچنین احمد عباسی دارنده مدال بازی های آسیایی تکواندو نیز یکی دیگر از این ورزشکاران است.

در مجموع، ۳۱ عضو خانواده وارد استرالیا شدند و در این کشور ساکن هستند. مت کارول، مدیر اجرایی کمیته المپیک استرالیا در بیانیه ای گفت: برای خانواده های درگیر، استرس و عدم اطمینان در این مدت بسیار زیاد بود. بسیاری وقت خود را در خارج از افغانستان گذرانده‌اند و این فوق‌العاده است که اکنون آنها را در خاک استرالیا داریم. همه خوشحال به اینجا رسیدند فقط خسته بودند.

کمیته المپیک استرالیا با دولت استرالیا ارتباط برقرار کرد تا ویزا و پرواز هوایی را برای مهاجران افغان تضمین کند. همچنین کمیته بین المللی المپیک در طول مدت اقامت آنها از این افراد حمایت مالی کرد.

یوسفی از دولت استرالیا و کمیته المپیک این کشور تشکر کرد و گفت که امیدوار است در المپیک سال آینده پاریس شرکت کند. او گفت: این یک سفر برای من بود و بسیار خوشحالم که اینجا هستم. من  یک زندگی جدید را اینجا شروع می‌کنم.

استرالیا یک سال پیش با به قدرت رسیدن طالبان، بیش از ۷۰ ورزشکار، اعضای خانواده و مقامات افغان را از این کشور پذیرفت.  

ورزش دختران و زنان افغانستان از آن زمان که طالبان به قدرت رسیدند از بین رفته است. مردان به ورزش در سطح جامعه  ادامه داده‌اند اما زنان در خانه‌های خود محبوس شده‌اند.

عباسی در این بیانیه گفت که ورزش "حق طبیعی" هر انسان است.

وی افزود: متاسفانه اکنون در افغانستان ورزش دارای دیدگاه جنسیتی است و دختران از حق ورزش محروم هستند. این یک ضایعه بزرگ برای ورزش افغانستان و جهان است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید