پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: افزایش غیرقابل باور بهای انواع ارز و به طبع آن کاهش ارزش پول ملی این روزها نه تنها کاهش قدرت خرید مردم را به همراه داشته است، بلکه در ابعاد مختلف نیز اثر گذار بوده است، افزایش قیمت سفرهای داخلی و خارجی یکی از این موارد به شمار می رود، این درحالی است که اگر چه  طبق گزارش های رقابت ‌پذیری سفر و گردشگری که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می‌شود، از ایران به عنوان ارزان ‌ترین مقصد گردشگری در بین ۱۴۰ کشور جهان یاد شده است، اما در ماه های گذشته با ادامه روند صعودی قیمت ارز هزینه های سفر به ایران باز هم برای ساکنان درصد قابل توجهی از کشورهای جهان کاهش چشمگیری یافته است.


داستان سفر خارجی از ریال تا دلار
در مقابل اما این سکه روی دیگری نیز دارد، آن هم ناتوان شدن ایرانیان برای سفر به سایر کشورها است که البته این مقوله با توجه به افزیش قیمت تورهای داخلی در خصوص گردشگری داخلی نیز صادق است. مقوله ای که شاید با نگاهی به آمار و ارقام برای ما ملموس تر شود، این در حالی بوده که در شرایط کنونی و اپیدمی جهانی بیماری کووید19 تردد به کشورهای مختلف با محدودیت های زیادی مواجه است و بیشتر تورهای خارجی نیز لغو شده اند، بنابراین افراد انتخاب های کمی برای سفر به سایر کشورها دارند.
در مجموع اما اگر بخواهیم نگاهی به هزینه اقامت روزانه در هتل های کشورهای دیگر برای ایرانیان داشته باشیم، به اعداد و ارقامی می رسیم که شاید بسیاری از افراد را از سفر به آن سوی مرزها پشیمان کند. به طور نمونه باید گفت؛ اقامت روزانه در محدوده نگارخانه دولتی ترتیاکوف در شهر مسکو رقمی حدود 150 دلار به عبارتی چهار میلیون و 650 هزار تومان خواهد بود. البته اگر مسافری وسوسه شود و بخواهد اقامت رمانتیکی در یکی از  گران‌ ترین و لوکس ‌ترین هتل ‌های روسیه داشته باشد، هتل چهارفصل مسکو در نزدیکی کاخ کرملین انتخاب مناسبی برای وی خواهد بود ولی باید به ازای هر شب ماندن در آن، حدود 500 دلار و با احتساب دلار 31 هزارتومانی 15 میلیون و 1500 هزار تومان پرداخت کند. همچنین هزینه اقامت در هتل‌ های سه و چهار ستاره کانادا هم برای هر شب 100 تا 250 دلار به عبارتی از سه میلیون و 100 هزار تومان تا هفت میلیون و 750 هزار تومان بوده که البته این رقم شامل هتل های متوسط در شهرهای بزرگ می شود. این رقم در سنگاپور حدود 145 دلار، هنگ هنگ 150 دلار، زوریخ ‏173 دلار، ژنو 150 تا 277 دلار و لندن 189 تا 241 دلار است، ضمن اینکه متوسط هزینه اقامت در پاریس شبی 208 دلار، نیویورک 370 دلار و لس آنجلس 221 دلار برآورد شده است، البته این رقم ها برای هتل های متوسط بوده و اگر فردی بخواهد در هتلی با امکانات بهتر اقامت داشته باشد این ارقام به ازای هرشب اقامت بسیار بیشتر خواهد بود. در دوبی اما این رقم 300 دلار برآود شده است و به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی و محاسبه آن با نرخ دلار 31 هزار تومانی به طور قطع چنین سفرهایی تنها به رویایی برای بسیاری از ایرانیان تبدیل شده است، زیرا که به طور نمونه یک ایرانی برای اقامت یک ماهه در دبی با محاسبه شبی 300 دلار باید در بازه زمانی یک ماه 279 میلیون تومان بپردازد، این فرد اگر ماهانه پنج میلیون تومان درآمد داشته باشد باید حدود 4.5سال به فرض ثابت ماندن قیمت دلار تمام درآمد خود را پس انداز کند، با احتساب درآمد ماهانه سه میلیون تومانی نیز این مدت 7.5سال خواهد بود.

حال خوش گردشگران خارجی در ایران
اگر در مقابل این هزینه ها برای گردشگران خارجی که راهی ایران می شوند چگونه است؟ به عنوان نمونه هزینه اقامت هر شب در هتل عباسی اصفهان اکنون به طور میانگین 483 هزار تومان بوده که رقم در هتل اسپیناس پالاس تهران 772هزار تومان، هتل آنا در ارومیه 960هزار تومان، هتل داریوش کیش یک میلیون و 290 هزار تومان و هتل ترنج کیش یک میلیون 805 هزار تومان بوده که همگی از هتل های لوکس هستند. قیمت هایی که از حدود 16 تا 41.6 دلار به ازای اقامت یک شب است.

محاسباتی ساده اما متاثرکننده
این را بگذارید کنار این اعداد و ارقام که به طور مثال پایین ترین حقوق ماهانه یک کارمند در کانادا 21 هزار دلار با احتساب دلار 31 هزارتومانی سالانه 651 میلیون تومان، ایرلند 24 هزار دلار، به عبارتی 774 میلیون تومان و امارات 25 هزار معادل 775 میلیون تومان وده که به این ترتیب اگر یک گردشگری خارجی بخواهد در مدت یک ماه در هتلی به قیمت میانگین شبی یک میلیون تومان اقامت داشته باشد، این اقامت برای وی مبلغ 30 میلیون تومان خواهد بود، که با احتساب هزینه روزانه یک میلیون تومان از بابت وعده های غذایی، تردد و ... این رقم به 60 میلیون تومان خواهد رسید که حدود یک دوازدهم تا یک پانزدهم حداقل حقوق سالانه کشورهایی است که به آنها اشاره شده است، البته نسبت در مورد حداقل حقوق افراد بوده و اگر به طور نمونه مسافری از دوبی با درآمد به نسبت مناسب راهی ایران شود و در هتلی با میانگین قیمت 400 هزار تومان سکونت کند تنها نیاز است تا حقوق 4 روز خود را برای این اقامت هزینه کند.


سفر کالایی لوکس می شود
در این میان اما به طور قطع افراد  کمی هستند که هم توانایی مالی و هم فرصت سفرهای طولانی مدت به سایر کشورها را داشته باشند، براین اساس سفر چند روزه با تورهای گردشگری به طور حتم برای اشخاص زیادی مقرون به صرفه تر خواهد بود. این درحالی است که این روزها اعداد و ارقام هزینه این سفرها هم رقم قابل توجهی است. به طور نمونه می توان به تورهای گردشگری با مقصد ترکیه اشاره کرد، کشوری که یکی از مقاصد پر تردد گردشگری برای ایرانی های به شمار می رود. در شرایط کنونی اگر شما بخواهید در هتل پنج ستاره در شهر استانبول به مدت چهار شب اقامت داشته باشید و با یکی از شرکت های هواپیمایی داخلی به این کشور سفر کنید، باید رقمی حدود رقمی حدود 19 میلیون تومان به ازای هر نفر بپردازید، البته این رقم برای سکونت در اتاق دو تخته بوده و اگر قصد سفر به تنهایی را داشته باشید این عدد به 29 میلیون تومان خواهد رسید، هرچند اگر توقع خود را کمی درباره امکانات هتل 5 ستاره و نزدیک بودن آن به مرکز شهر پایین بیاورید و برای اسکان چند روزه در هتلی دور از مرکز شهر مستقر شوید، این عدد به حدود 14 میلیون تومان خواهد رسید. در این شرایط البته با توجه به اینکه هر لیر ترکیه در بازار ارزی چهار هزار تومان ارزش دارد، باید هزینه قابل توجهی برای تردد در روزهای اقامت خود در این شهر پرداخت کنید.
البته درصورتی که تمایل به اقامت در هتل سه ستاره دور از مرکز شهر نیز داشته باشید کمترین رقمی که باید بپردازید حدود 11 میلیون تومان خواهد بود، ضمن اینکه چه ساکن هتل پنج ستاره در مرکز شهر باشید و چه هتل سه ستاره دور از مرکز شهر این مکان های اقامتی خدماتی در زمینه ناهار و شام به شمار ارائه نخواهند داد، این هزینه ها را نیز باید به فهرست هزینه های خود و البته رقمی که باید برای ترد و خرید تورهای داخل شهری بپردازید اضافه کنید. در این جا به این مقوله نیز باید اشاره کرد که هزینه تورهای لحظه آخری و تخفیف دار رقم هایی به نسبت از قیمت های عنوان شده است. حتی به طور نمونه در مورد هتل  سه ستاره این رقم حدود هشت میلیون تومان خواهد بود.
علاوه بر ترکیه ارمنستان نیز یکی دیگر از مقاصد گردشگری بوده که هرساله مردم زیادی از کشورمان به آن سفر می کنند، اما حال و هوای بهای چنین تورهایی برای ایرانیان چگونه است؟ مسافران برای اقامت در چنین هتل هایی باید حدود هشت میلیون تومان بپردازند، البته این تمام رقمی که باید هزینه کنند نیست، بلکه باید به این عدد، هزینه دلاری را نیز اضافه کرد که شرکت های گردشگری آن را در کنار هزینه محاسبه شده براساس پول ملی دریافت می کنند.
به طور نمونه برای یک هتل چهارستاره این رقم 314 دلار برای هر نفر خواهد بود که با احتساب قیمت 31 هزار تومانی دلار باید معادل 9 میلیون و 734 هزارتومان به این عدد اضافه کرد، البته این رقم برای ارزان ترین هتل سه ستاره نیز حدود 74 دلار خواهد بود. بنابراین سفر چهار روزه به این کشور حدود 17 میلیون و 850 هزارتومان و در ارزان ترین شرایط 10 میلیون و 414 هزارتومان خواهد بود.
این اعداد و ارقام برای داشتن سفر چهار روزه به مالدیو اما حدود 28 میلیون تومان و برای ارزان ترین هتل 774 دلار و بالاترین آن یک هزار و 195 دلار است که در مجموع بازه قیمتی حدود 52 تا 65 میلیون تومان را نشان می دهد. اعدادی که در مجموع وقتی در تعداد افرادی یک خانواده ضرب شود رقم بسیار بالایی خواهد بود.
با این اوضاع و محاسبات اشاره شده به نظر می رسد این روزها سفر به سایر کشورها حتی کشورهایی که تا پیش از این مقصدی ارزان قیمت برای ایرانیان بوده اند تبدیل به رویایی دور یا خاطره ای قدیمی در اذهان بسیاری از افراد شده اند، ضمن اینکه حتی سفرهای داخلی نیز این روزها به انتخابی پرهزینه برای درصد قابل توجهی از افراد تبدیل شده است. به این ترتیب می توان از ایران به عنوان بهشت ارزان قیمت گردشگران خارجی و از  ارزش پول ملی  به عنوان کابوسی برای گردشگران ایرانی یاد کرد. ضمن اینکه باید گفت با این روند به زودی باید شاهد حذف آن از فهرست برنامه ریزی های بیشتر خانواده ها باشیم، آنچه که ضمن فراهم آوردن زمینه ورشکستگی فعالان این صنعت تبعات غیر مستقیمی مانند افسردی افراد و ... را نیز به دنبال خواهد داشت. آنچه که به نظر می رسد با تمام اهمیتی که دارد چندان مدنظر متولیان اقتصادی کشور قرار ندارد

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید