نقد دولت- الهام صادقی: براساس آمارهای مرکز آمار ایران، در بازه زمانی 29 ساله بهای هر مترمربع زمین مسکونی رشد یک هزار و 110 برابری را تجربه کرده است. به عبارتی در فاصله سال 1372 تا سال گذشته هر متر مربع زمین از  47 هزار تومان به 52 میلیون و 174 هزار تومان رسیده است.


وابستگی بالغ بر ۴۰ درصد اقتصاد کشور به بخش مسکن
این در حالی بوده که البته افزایش بهای زمین، زمینه ساز گرانی مسکن و بالا رفتن خارج از انتظار اجاره بها نیز شده است.
آنچه که در مجموع موجب شده تا بتوان عنوان کرد؛ نمودارهای تورمی در این زمینه شیب تند و پرشتابی داشته و باعث شده تا دیگر بسیاری از ایرانیان دیگر توان خرید واحد مسکونی نداشته باشند.
در این میان البته باید گفت؛ در این بازه زمانی قیمت بسیاری دیگر از کالاها نیز روند رو به رشدی را به نمایش گذاشته است.به طور نمونه در بازه زمانی اشاره شده قیمت دلار در بازار آزاد ۱۶۰ برابر و سکه نیز ۶۹۰ برابر شده است.
در این میان نباید از یاد برد مسکن عاملی بوده که هرگونه تغییر در بهای آن به طور مستقیم بر تعداد زیادی از حوزه‌ های اقتصادی اثر می گذارد. به عبارتی در بخش کلان اقتصادی این بخش حوزه ای بسیار مهم بوده حتی گفته می شود بالغ بر ۴۰ درصد اقتصاد کشور به بخش مسکن وابسته است.

 

چرایی از کار نیفتادن ترمز قطار افزایش بهای زمین
اما چه عامل یا چه عواملی موجب شده تا ترمز قطار افزایش بهای زمین های مسکونی و به طبع آن مسکن از کار بیفتند؟ پرسشی که همه ما با شنیدنش بدون لحظه ای درنگ گزینه تورم به ذهنمان متبادر می شود.
به عبارتی باید عنوان کردتورم بالای بخش زمین از اصلی ترین عواملی به شمار می رود که در این زمینه اثرگذار بوده است. هرچند که نباید از یاد برد که عدم اتخاذ سیاست های لازم برای کنترل تورم در کشور از سوی متولیان امر گزینه ای بوده که چنین اوضاع و احوالی را رقم زده است.
از سوی دیگر گروهی از کارشناسان تاکید دارند؛ علت اصلی این شرایط کمبود عرضه در مقایسه با تقاضا بوده و طبق بررسی های صورت گرفته در 50 ساله اخیر هیچ زمانی بهای مسکن پایین نیامده است. 
البته در این روند و در مقطع های زمانی قیمت ثابت مانده است، ولی به محض بروز تورم با شتاب تندی شیب صعودی را در پیش گرفته است.
ضمن اینکه باید بیان کرد؛ برای برقراری ثبات و توازن در دو سوی محور عرضه و تقاضا مدتی بوده که دولت تدبیری به نام دریافت مالیات از خانه‌های خالی را مدنظر قرار داده است. 
چرا که عقیده براین بوده که وجود خانه های خالی و خریداری واحدهای مسکونی از سوی سرمایه گذاران در این بازار موجب شده تا توازن اشاره شده برهم خورد، تدبیری که البته به نظر می رسد؛ راه به جایی نبرود. ضمن اینکه واقعیت چنین بوده که مهمترین دلیل در این شرایط عدم ساخت و ساز به تعداد مورد نیاز در این بازار و بی توجهی متولیان دولتی به این امر و الزاماتش بوده است.

صعودی تورم عمومی و گرانی مصالح ساختمانی
همچنین تعداد زیادی از فعالان حوزه مسکن از جمله عبدالله اوتادی، عضو هیات مدیره مشاوران املاک اظهار کرده اند که روند صعودی تورم عمومی و گرانی مصالح ساختمانی باعث شده تا دیگر ساخت‌ و ساز با این اعداد و ارقام بالا برای بسیاری از سازندگان مقدور نباشد و براین اساس دست از کار بکشند. اوضاع و احوالی که در کنار کمک به گرانی مسکن به نوعی رکود در خرید و فروش بازار مسکن، را نیز به همراه داشته است. روندی که البته انتظار برای تعیین تکلیف برجام هم به آن دامن زده است.
در این شرایط انبوه‌سازان هم ترجیح می ‌دهند؛ واحدهای ساخته شده خود را را نفروشند چرا که تورم ممکن است میزان سود آنها را به حداقل برساند.
به این موارد باید موضوع دیگری را نیز اضافه کرد، اینکه دو عامل سرمایه و نیروی کار گزینه های مهمی  در حوزه تولید و اقتصاد هستند که منفعت حاصل شده باید بین آنها تقسیم شود.
با این وجود ولی در کشور ما منفعت اصلی در صنعت ساختمان به تغییرات قیمت زمین مربوط می شود. البته این را نیز نباید از یاد برد که گاها می توان با یاری گرفتن از فناوری های جدید در کنار برخی صرفه جویی ها سودآوری لازم را برای سازندگان به ویژه در مقیاس انبوده ایجاد کرد تا از بازار تولید مسکن پا پس نکشند.

تغییرات قیمت زمین بیشترین سود برای سازندگان را دارد
با این وجود بیش از سه دهه است که سرمایه ‌گذاری در این صنعت از محل تولید ساختمان سودآوری چندانی ندارد بیشترین سود کسب شده برای فعالان این بخش ناشی از تغییرات قیمت زمین بوده است، آنچه که به نظر می رسد خود به نوعی موجب شده تا روند افزایش بها نیز سرعت بیشتری به خود گیرد.
اما در نهایت نباید فراموش کرد که همه این موارد به کم کاری متولیان امر در این بازار و عدم تحقق وعده های مسئولان برای عرضه مسکن به تعداد مورد نیاز باز می گردد، مقوله ای که اگر برای آن چاره اندیشی نشود، موجب خواهد شد تا باز هم قطار تورم بهای زمین و واحدهای مسکونی شتاب بیشتری به خود گیرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید