به گزارش  ایرنا، «علی سلاجقه» در نشست پاسخگویی به تماس‌های مردمی که امروز (چهارشنبه ۱۶ آذر) در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری انجام شد، در پاسخ به اظهارات یکی از شهروندان اهل کردستان که درباره برنامه‌ سازمان محیط زیست برای حفظ زیست‌گاه‌های گونه‌های در معرض انقراض و مناطق در معرض آسیب به‌دلیل وجود پادگان‌های نظامی سوال کرده بود، گفت: تجربه نشان داده مناطق مجاور پادگان‌ها و پایگاه‌های نظامی حیات وحش و محیط زیست ما بهتر حفظ شده‌اند.

وی افزود: منطقه خجیر و سرخه حصار در وسط پایتخت از مناطقی است که کمتر جایی در دنیا می‌توان با تنوع گیاهی و جانوری مانند آن پیدا کرد و خوشبختانه تقریباً خوب حفظ شده که یکی از علت‌های آن در کنار اقدامات انجام شده توسط سازمان محیط زیست، نظامی بودن این منطقه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه «موضوعات امنیتی از اولویت‌های اصلی کشور است»، در عین حال به ذکر خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: در زمان جنگ در یکی از جزایر جنوبی حفاظت شده کشور یک سایت موشکی راه‌اندازی شده بود که سازمان‌های مربوطه نسبت به تخریب محیط زیست خدمت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابراز نگرانی کردند و ایشان نامه‌ای به فرمانده وقت سپاه نوشتند که سند بسیار محکمی در تبیین رویکرد رهبر معظم انقلاب به مقوله محیط زیست است.

سلاجقه افزود: حضرت آقا در شرایط جنگ که اضطرار ایجاب می‌کند حتی خانه‌های ما پایگاه قرار گیرد، در آن نامه خطاب به سردار محسن رضایی نوشتند «جناب آقای رضایی، هرچه‌سریع‌تر نسبت به تخلیه منطقه حفاظت شده [مذکور] اقدام شود و در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد» که هیچ‌جا نمی‌توان چنین حکمی را، آن هم در زمان جنگ دید.

وی بر همین اساس به آحاد جامعه اطمینان داد که اگر کوچک‌ترین خطری برای اکوسیستم یک منطقه باشد یا تصمیم و اقدامی موجب فرار حیات وحش باشد، سازمان محیط زیست آن را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، «محسن رضایی» روز یکشنبه ۱۶ آبان ۹۵ در «همایش سیاست‌های کلی محیط زیست، اجرا و نظارت» که با هدف پیگیری روند تحقق سیاست‌های کلی محیط زیست در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با روایتی از رویکرد مقام معظم رهبری به محیط زیست گفته بود: عده‌ای گفتند رهبر فرزانه انقلاب در مورد محیط زیست، برنامه‌ای پیش‌بینی نکرده‌اند اما ایشان می‌خواستند که سند بالادستی محیط زیست ابلاغ شود و آن‌گاه همه مواد آن در تدوین قوانین و مخصوصاً در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گیرد.

او همچنین گفته بود: سیاست‌های کلان محیط زیست مصوب مقام معظم رهبری تحول بزرگی در این حوزه به‌وجود می‌آورد و پس از تدوین و تصویب سیاست‌ها، باید قانون، نقشه راه و طرحی برای آموزش، تبلیغات و نظارت در این عرصه نیز تهیه شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید