پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: ترغیب پسران و دختران جوان به تشکیل خانواده و فرزندآوری در حالی به توصیه های مستمر در قابل نظرات کارشناسان و مسئولان تبدیل شده است که متولیان امر همواره از تدابیری! هم برای تسهیل این روند سخن می‌گویند.

وام ازدواج و یک قانون فراموش شده
 تدابیر و طرح هایی که البته تنها به ارائه وام ازدواج آن هم رقمی نا همخوان با هزینه های تشکیل یک زندگی جدید محدود می شود. البته به این مقوله می توان قانون تسهیل ازدواج را نیز اضافه کرد، قانون ۱۳ بندی که البته بعد از گذشت 15 سال هنوز رنگی از اجرا به خود ندیده است. با این وجود اما باید گفت؛ گره بزرگ تشکیل خانواده برای جوانان حداقل این روزها چندان به قوانینی که در گوشه دنج میز و کتابخانه مسئولان این حوزه خاک می خورد ربطی ندارد، زیرا که غول تورم هر روز با قدرت بیشتری سدی مستحکم در برابر پسران و دختران جوان همچنین خانواده های آنها برای این اقدام بنا می کند، تا به آنجا که این روزها هستند زوج هایی که به این دلیل یا تاریخ ازدواجشان را عقب می اندازند یا در این خصوص دچار تردیدهایی می شوند. مصداق بارزی این امر هزینه های تامین مسکن و خرید جهیزیه است، آن هم در شرایطی که تنها کمکی که به این گروه سنی برای تشکیل خانواده می شود، وام ازدواجی بوده که در مجموع برای یک زوج 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده است، رقمی که حتی با کمک آن قادر به تهیه مسکن مناسب نخواهند بود.

جهیزیه یا واجبات یک زندگی ساده
براین اساس در کنار مبلغی که یک زوج برای تهیه سرپناه نیاز دارند، باید هزینه تهیه اقلام ضروری برای شروع زندگی را نیز اضافه کرد که عدد و رقم بسیار بالایی خواهد بود. به طور نمونه تصور کنید؛ زوج جوانی قرار است به بازار بروند و حداقل اقلام برای تهیه یک زندگی زناشویی عاشقانه را خریداری کنند، اینکه در حساب بانکی آنها یا پدر عروس باید چه میزان پس انداز موجود باشد؟ سئوالی است که قصد داریم با هم به آن پاسخ دهیم. اما واجبات یک زندگی ساده این روزها چیست؟ یخچال، اجاق گاز، لباسشویی، ظروف و وسایل برقی آشپزخانه، سرویس چوب، فرش و ... مواردی هستند که نمی توان هیچ کدام را قلم گرفت.

خرید برندهای معمولی گران تر از مبلغ وام ازدواج
اما این روزها اوضاع و احوال قیمت ها در بازار چگونه است؟ اگر در قدم اول قصد دارید به سراغ آشپزخانه به عنوان یکی از بخش های هزینه بر تهیه جهیزیه بروید، باید گفت، برای تهیه یک یخچال رقمی حداقل حدود 20 میلیون تومان بپردازید، البته این را هم باید گفت که یخچال های لاکچری نیز در بازار  موجود است که قیمت آنها با بهای یک خودرو صفر دنا پلاس صفر رقابت می کند، رقمی که البته از توان مالی بیش از 90 درصد خانواده های ایرانی خارج است، با این وجود ولی اگر قصد دارید مشتری یکی از برندهای دارای نام کره ای باشید و به طور مثال یخچال ساید بای ساید LG مدل MDN76SS را خریداری کنید باید رقمی حدود 140 میلیون تومان بپردازید. این رقم برای ساید بای ساید سامسونگ مدل SAMSUNG FSR14 STS  رقمی حدود 112 میلیون تومان خواهد بود که البته مدل های دیگر با قیمت بالاتر برندهای مذکر نیز در بازار موجود است، کالاهایی که البته حدود دو تا سه سال قبل برای خرید آنها تنها باید حدود 10 تا 20 میلیون تومان می پرداختید. این ترتیب تا به اینجا وامی که یک زوج جوان برای تشکیل خانواده با دریافت کرده اند، هزینه خواهد شد، ضمن اینکه باید رقمی نیز به آن اضافه کنند.


50میلیون تومان قیمت یک یخچال و لباسشویی با برند داخلی
در این شرایط به طور قطع درصد قابل توجهی از زوج ها خرید برندهای حتی معمولی خارجی را قلم خواهند گرفت، کالاهایی که تا پیش از این خرید آنها برای خانواده ها عادی بود و هزینه چندانی نیز نداشت. این در حالی است که به نظر می رسد صرف نظر کردن از اقلام با برندهای خارجی در دسترس ترین راهکار برای کاهش هزینه ها خواهد بود، با این وجود اما خرید جهیزیه با حداقل قیمت ها و کالاهای تولید داخل چه میزان هزینه برای خانواده ها خواهد داشت؟ به طور مثال برای خرید یخچال و فریزر ایرانی شما باید حدود 20 تا 45 میلیون تومان کنار بگذارید، مصداق این قیمت یخچال و فریزر بنس است که حدود 28 میلیون تومان برای شما در بازار آب می خورد، اگر هم مشتری خرید یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا باشید این انتخاب تا 45 میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت. برای تهیه لباس شویی با برند پاکشوما یا اسنوا هم باید حدود 12.5 تا 15 میلیون تومان بپردازید. خرید اجاق گاز با یک برند داخلی معمولی هم چهار تا هشت میلیون تومان از پس اندازی که برای این کار کنار گذاشته اید، در یک چشم برهم زدن کم خواهد کرد.

آشپزخانه فقط 65 تا 117 میلیون تومان
به فهرست و هزینه های عنوان شده سرویس پخت و پز با قیمت حدود 1.5 تا 3.5 میلیون تومان، سرویس غذاخوری دارای برند ایرانی با میانگین قیمتی 10 تا 23 میلیون تومان، آسیاب مخلوط کن یک تا دو میلیون تومان و آب میوه گیری 500 تا 800 هزار تومان را هم اضافه کنید، همچنین باید به این ارقام حدود 15 تا 20 میلیون تومان بابت تهیه سایر اقلام ضروری مانند سرویس کارد و چنگال، پارچ و لیوان و ... را بیفزایید. به این ترتیب تامین حداقل کالاهای آشپزخانه که در جهیزیه عروس باید وجود داشته باشد رقمی حدود 65 تا 117 میلیون تومان خواهد بود، البته اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که در این لیست حداقلی، اقلامی مانند چرخ گوشت، ماکروفر، ماشین ظرفشویی و بسیاری از ظروف پذیرایی و دم دستی، همچنین خرده ریزهای هزینه بر حتی به رغم نیاز، قلم گرفته شده است.

این فهرست ادامه دارد
البته وسایل مورد نیاز برای یک زوج جوان به همین جا ختم نمی شود، بلکه باید برای خرید اقلامی مانند مبلمان، سرویس خواب، فرش، پرده و تلویزیون نیز رقمی را تدارک دید، حال این هزینه چه مبلغی برای شروع یک زندگی حداقلی خواهد بود؟ آنچه که به اعداد و ارقامی بستگی دارد که برای تهیه ادامه این فهرست باید پرداخت. به عنوان نمونه برای تهیه مبلمان حداقل هفت نفره اگر قصد داشته باشید کالایی که خریداری می کنید، چند سالی دوام بیاورد و برایتان ماندگاری قابل قبولی هم داشته باشد، به طبع باید به سراغ کالای به نسبت با کیفیت بروید، بنابراین حدود هشت تا 20 میلیون تومان باید کنار بگذارید، به این رقم از هزینه ها، البته باید بهای سرویس خواب، قیمت تشک همچنین سایر الزامات آن را نیز اضافه کرد که حدود 6 تا 10 میلیون تومان در حالت خوشبینانه خواهد بود.
علاوه براین برای خرید دو تخته فرش البته از نوع ماشینی نیز حداقل به چهار تا 10 میلیون تومان پول نیاز دارد. پرده ها نیز به نسبت تعداد پنجره های در هر خانه متفاوت خواهد بود، اما با یک حساب و کتاب سرانگشتی می توان با هزینه کرد دو تا پنج میلیون تومان از این خوان نیز رد شد. اما خوان بعدی تلویزیون و ملزمات آن است که حدود هشت تا 15 میلیون تومان خرج روی دست زوج های جوان خواهد گذاشت به این رقم بهایی پنج تا 10 میلیون تومانی که باید برای خرید لوستر و اقلام جانبی  پرداخت را نیز باید افزود، ضمن اینکه تهیه وسایلی جانبی مورد نیاز مانند اکسسوری های ارزان قیمت، اتو، رختخواب اضافه و ... نیز به هفت تا 14 تومان بودجه نیاز دارد، به این ترتیب سایر اقلام جدا از وسایل آشپزخانه نیز 40 تا 84 میلیون تومان خرج روی دست زوج های جوان خواهد گذاشت. 

105 تا 201میلیون تومان هزینه یک جهیزیه ساده
به این ترتیب در مجموع تهیه وسایل حداقلی مورد نیاز یک خانواده متوسط برای شروع زندگی با کالاهای به نسبت ارزان قیمت 105 تا 201 میلیون تومان برای زوج های جوان آب خواهد خورد که رقمی بیشتر از وامی است که در قالب تسهیلات ارزان قیمت ازدواج به انها پرداخت می شود، البته رقمی که برای پسران و دختران جوان برای شروع یک زندگی ساده نیاز دارند، به طور قطع بیشتر از بهای جهیزیه است، به عبارتی یک وصلت شامل هزینه های دیگری مانند تهیه مسکن، هزینه برگزاری مراسم ازدواج هرچند ساده، خرید حلقه و هدایای معمول در این زمینه را هم باید در نظر گرفت که در کل موجب می شود اعداد و ارقام نهایی سر به فلک بکشد و خود به مانعی بزرگ برای تصمیم گیری برای ازدواج جوانان تبدیل شود، جوانانی که حتی به شرط شاغل بودن هر دو نفر آنها باز هم نه آنها و نه خانواده هایشان از پس تامین چنین مبالغی بر نخواهند آمد و به این ترتیب از سر اجبار در بهترین حالت زمان تشکیل خانواده را به تاخیر خواهند انداخت، حتی ممکن است در مواجهه با روند پرشتاب و نفس گیر هزینه ها از این اقدام به طور کلی منصرف شوند. تصمیمی که پیامد آن نه تنها آرزوهایشان برای داشتن خانواده را بر باد خواهد داد، بلکه به چالشی بزرگ برای فرد، خانواده و به طبع آن جامعه تبدیل خواهد شد. موضوعی که به نظر می رسد این روزها برای مسئولان چندان اهمیتی ندارد و به این ترتیب تنها با بیان شعارهای تکراری سعی دارند این مسئولیت را از خود ساقط کنند.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید