حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار «نقد دولت» گفت: شیوع ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین بلایای طبیعی جهانی است. همه نقاط دنیا به‌ویژه جوامع و کشورهای راست‌گو که نسبت به ارائه اطلاعات صحیح از گستره شمول این ویروس و نیز تعداد مبتلایان و تعداد جان باختگان اطلاع‌رسانی صحیح می‌کنند از این ویروس کشنده به یک اندازه در رنج هستند. از طرفی هنوز دانشمندان مربوطه قادر به کشف و تولید واکسن این بیماری نشده‌اند و همچنان سازمان بهداشت جهانی در سطح بین‌المللی و دستگاه‌های متولی بهداشت و درمان و جامعه بهداشتی و درمانی کشورها من‌جمله ایران رعایت فاصله اجتماعی به معنای جلوگیری از حضور و ازدحام متراکم مردم در یک مکان، به‌خصوص فضاهای مسقف و زدن ماسک و رعایت سایر موازین بهداشتی را تنها راه‌های کاستن از گسترش شیوع این ویروس اعلام می‌کنند.
وی افزود: به طور طبیعی اکنون‌که جهان در مرحله پیشگیری این بیماری قرار دارد و هنوز وارد مرحله درمان نشده است؛ اعمال صحیح مدیریت بحران در ایجاد مصونیت برای جوامع و کاهش تلفات و خسارات به‌خصوص در حوزه سلامت عمومی می‌تواند موثر باشد به لحاظ اینکه دوگانه سلامت و معیشت همانند ویروس کرونا یک دوگانه همه‌گیر و جهانی است و طبعاً هرکدام از این دو رویکرد سلامت محور یا معیشت محور طرف‌داران محکم و قرص خود را دارد. امروز که قاره اروپا بیشترین تعداد مبتلایان را داراست معترضین به قرنطینه‌های ایجاد شده و سخت‌گیری‌های اعمال شده حاکمیت‌ها بعضاً دست به تظاهرات خیابانی زده‌اند.
این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: از اسفندماه سال گذشته که ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست وزیر محترم بهداشت و درمان کشور تشکیل شد حسب تجربه اندکی مدیریتی که طی 30 سال سابقه کار در مناطق مختلف کشور داشتم یادداشتی نوشتم و طی آن عنوان کردم یک وزیر بخشی مثل وزیر بهداشت و درمان که فاقد اختیارات قانونی حاکمیتی است نمی‌تواند در رأس ستاد مدیریت بحران و مسئله‌ای با این گستره باشد به عبارتی اعمال مدیریت بحران فقط تولید انبوه تصمیمات نیست. بلکه مدیریت موفق مشمول سازمان و مدیریتی است که در کم‌ترین زمان ممکن بتواند با شناسایی دقیق محیط، ظرفیت‌ها و چالش‌های موجود عمیق‌ترین و اساسی‌ترین تصمیمات را اتخاذ کند و بلافاصله به مرحله اجرا در بیاورند به همین دلیل است که مثلاً در حوزه امنیت عمومی قانوناً رئیس‌جمهور رئیس شورای‌عالی امنیت ملی است یا وزیر کشور مسئول امنیت داخلی است و به همین ترتیب استاندار و فرمانداران مسئولان امنیتی حوزه‌های مأموریتی خویش هستند.
وی افزود: اکنون پس از گذشت قریب به 10 ماه در دیدار اخیری که اعضای این ستاد با رهبری داشتند ایشان به این نقیضه ورود پیدا کردند و اخیراً دولت با تشکیل قرارگاه مقابله با کرونا به ریاست وزیر کشور در حقیقت بخش تصمیم‌گیری و بخش اجرا را از یکدیگر تفکیک کردند که این خطای فاحش پس از 10 ماه حداقل از نظر سازماندهی و مدیریت به نظر می‌رسد که از حیث آمار منفی سیر نزولی پیدا کرده است.
رسولی تاکید کرد: باید در آینده ببینیم که وقتی‌ وزیر کشور هم‌زمان اختیارات جانشینی فرماندهی کل قوا را در سراسر کشور قانوناً داراست و هم اوست که مسئول مدیریت بحران کشور است آیا می‌تواند نسبت به نقص ساختاری زنجیره مدیریت و سازمان ستاد ملی مبارزه با شیوع و گسترش ویروس کرونا اقدام بکند؟ که فکر می‌کنم حداقل از منظر سازماندهی و مدیریت یک‌قدم رو به جلو خواهد بود البته به هر میزانی که تصمیمات متخذه مبتنی بر اطلاعات دقیق‌تر، فوری‌تر و قاطعانه‌تر باشد.
وی به مبتلا شدن اعضای شورای شهر تهران به کرونا اشاره کرد و گفت: در 10 ماه گذشته حتی یک جلسه شورا را به دلیل وظیفه نمایندگی تعطیل نکردیم و امروز از 21 عضو شورای شهر 5 نفر تا به الان مبتلا شدند و برخی از همکاران ما به رحمت خدا رفتند.
این عشو شورای شهر در پایان گفت: پیشنهاد متعددی را هم همکاران ما و کمیته سلامت شورا داده که اساساً مورد توجه قرار نگرفته است به نظر می‌رسد با این روند افزایشی که نزدیک 400 نفر روزانه تلفات داریم و قریب به نیمی از این تعداد تلفات به فرض صحت آمار اعلامی فقط مربوط به پایتخت است در شرایط بسیار ناگواری قرار داریم و برای غلبه پیداکردن بر این شرایط بسیار خطرناک و آسیب‌رسان به‌سلامت عمومی و معیشت جامعه نیازمند تصمیمات قاطعانه‌تر، مدیریت شجاعانه‌تر و یک زنجیره مدیریت با وحدت فرماندهی هستیم تا شاید در مرحله پیشگیری که هنوز به‌صورت قطعی وارد مرحله درمان نشدیم بتوانیم از دامنه اطلاعات و تلفات ناشی از این بیماری بکاهیم.

 

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید