انقلاب اسلامی و خودباوری و عزتی که این انقلاب شکوهمند ایجاد کرد، سبب شد تا ایران به پیشرفت‌های شگرفی در حوزه‌های مختلف دست یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه سیاست - انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای عظیم و شگرفی را برای مردم ایران به ارمغان آورده است. دستاوردهایی در حوزه‌ها و ساحت‌های مختلف که ملت ایران را در مسیر قله سعادمتندی قرار داده است؛ از خودباوری و عزت و استقلال تا پیشرفت‌های مادی در عرصه‌های عمرانی، پزشکی، دفاعی، صنعتی و تکنولوژیک.

نکته قابل تأمل آنکه تمامی این پیشرفت‌ها و جهش‌ها در شرایط تحریم‌های همه‌جانبه و تروریسم اقتصادی سنگین و پیچیده رژیم آمریکا و ایادی این رژیم جنایت‌پیشه حاصل شده است؛ هنوز انقلاب اسلامی مردم ایران به یک سالگی خود نرسیده بود که تحریم‌های ظالمانه رژیم آمریکا علیه ملت ایران آغاز شد و سال به سال بر شدت آن افزوده شد. علاوه بر آن، رژیم آمریکا با همکاری سایر رژیم‌های غربی «صدام» را تحریک و تسلیح کرد تا جنگی ۸ ساله را به مردم ایران تحمیل کند.

پس از آنکه آمریکایی‌ها و اَذناب آن‌ها از جنگ سخت و تحریم اقتصادی برای غلبه بر ملت و نظام ایران طرفی نبستند، جنگ ترکیبی را در دستور کار قرار دادند و هزاران شبکه رسانه‌ای را برای کارزارِ شناختی و روانی و ادراکی، به عنوان پایه نخست جنگ ترکیبی، علیه ملت ایران تجهیز و پشتیبانی کردند و پس از آن، خط آشوب و اغتشاش را برای تهدید و تحدید امنیت روانی و فیزیکی مردم ایران در دستور کار قرار دادند؛ در این معرکه ترکیبی سخت و نرم نیز، عایدی دشمن ناچیز بود و ملت و نظام ایران بر این حربه نیز چیرگی یافت.

پیشرفت‌های شگرف ایران به برکت انقلاب اسلامی

اما مهم‌ترین دستاورد ملت و نظام ایران در این جنگ‌های تحمیلی همه‌جانبه، تثبیت و تحکیم حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران اسلامی است؛ در واقع اصلی‌ترین رؤیا و سودای دشمنان، تجزیه ایران اسلامی بود؛ توطئه‌ای که از نخستین روزهای انقلاب اسلامی آغاز شد و تا همین چندی پیش در ایام اغتشاشات پاییز گذشته، با جدیت توسط دشمنان دنبال شد؛ این توطئه شوم، به واسطه اتحاد و وحدت و انسجام ملیِ حاصل از انقلاب اسلامی و همچنین هدایت‌ها و درایت‌های امامین انقلاب و بصیرت مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی، خنثی شد.

انقلاب اسلامی و خودباوری و عزتی که این انقلاب شکوهمند ایجاد کرد سبب شد تا بازدارندگی دفاعی و نظامی ایران اسلامی به حد بسیار بالایی برسد؛ به گونه‌ای که امروزه دیگر هیچ قدرتی در جهان حتی جرات تهدید کردن ایران به حمله نظامی را هم ندارد و عبارات مضحکی همچون «همه گزینه‌ها روی میز است» نیز به طور کامل از ادبیات سردمداران رژیم آمریکا علیه ایران طرد و حذف شده است.

قدرت دفاعی و نظامی ایران و بازدارندگی حاصل از آن به حدی است که دشمنان را به ستایش وادار کرده است؛ «یوزی رابین» رییس سابق سازمان موشکی رژیم صهیونیستی و ملقب به پدر صنعت موشکی اسراییل درباره توان مهندسان ایرانی در ساخت موشک می‌گوید: «به احترام توان موشکی ایران کلاه از سر بر می‌دارم».

«مایکل کوریلا» فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا) نیز چندی پیش طی سخنانی در سنای آمریکا با اذعان به توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران گفت: «ایران بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه و هزاران موشک بالستیک و کروز دارد که قادر به هدف قرار دادن سراسر خاورمیانه و شرق هستند. حکومت ایران در حال حاضر بزرگ‌ترین قوای پهپادی را در منطقه دارد. پیشرفت توان نظامی ایران در مدت ۴۰ سال گذشته بی‌مانند است. سپاه پاسداران امروز را نمی‌توان از سپاه پاسداران پنج سال پیش تشخیص داد».

پیشرفت‌های شگرف ایران به برکت انقلاب اسلامی

اما ورای دستاوردهای دفاعی و بازدارندگی حاصل از آن، در عرصه‌های دیگر نیز شاهد پیشرفت‌های شگرف در ایران اسلامی هستیم؛ پیشرفت‌هایی که به برکت انقلاب اسلامی حاصل شده‌اند و موجب ارتقای تراز ملت ایران در سطح بین‌الملل و تقویت خودباوری جوانان و شکوفایی بیش از پیش استعدادهای الهی آنان شدند.

یکی از عرصه‌هایی که ایران اسلامی در آن به پیشرفت‌های خیرکننده‌ای دست پیدا کرده، عرصه فضایی است. ایران اسلامی طی سال‌های اخیر با موفقیت چندین ماهواره را توسعه داده و به فضا پرتاب کرده است. اولین گام کشور در توسعه فناوری‌های فضایی محدود به ساخت ماهواره‌هایی با کاربردهای مختلف سنجشی و مخابراتی بود اما اکنون مهندسان کشور با توسعه فناوری‌های فضا پایه، استفاده از این علوم را در حوزه‌هایی چون پایش آتش‌سوزی در جنگل‌ها، وضعیت تالاب‌ها و همچنین کنترل مزارع و گلخانه‌ها از راه دور امکان‌پذیر کرده‌اند.

همین چندی پیش بود که خبر پرتاب موفقیت‌آمیز سه ماهواره ایرانی در آستانه دهه فجر، جهانی شد و اعلام شد ۳ ماهواره ایرانی با نام‌های «مهدا»، «کیهان ۲» و «هاتف ۱» توسط ماهواره‌بر سیمرغ با موفقیت پرتاب شدند و در مدار قرار گرفتند.

پیشرفت‌های شگرف ایران به برکت انقلاب اسلامی

در حوزه هسته‌ای نیز پیشرفت‌ها در ایران اسلامی، شگرف و خارق‌العاده بوده است. یکی از مهم‌ترین خصوصیات حوزه فناوری هسته‌ای در ایران اسلامی، بومی‌شدن این دانش است؛ به این معنا که اداره‌کنندگان و گردانندگان نیروگاه اتمی ما، متخصصان ایرانی هستند و این موضوع امتیازی بزرگ برای کشور محسوب می‌شود و نماد خودباوری ملی است و از سوی دیگر نشان پیشرفت ساختارهای آموزشی و علمی داخلی است.

«ایزوتوپ تلوریوم ۱۳۰» یکی از دستاوردهای دانشمندان جوان صنعت هسته‌ای است که با طراحی و ساخت و راه‌اندازی زنجیره مربعی از ۲۰ ماشین سانتریفیوژ به دست‌آمده و در حوزه‌پزشکی به‌ویژه تولید مواد اولیه رادیوداروها و تشخیص انواع سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج، در داروسازی، بخش‌های صنعتی، زمین‌شناسی، کشاورزی و علوم هسته‌ای کاربرد فراوانی دارد. امروز محققان کشورمان با استفاده از دانش هسته‌ای توانسته‌اند بیش از ۵۰ رادیوداروی تشخیصی، تسکینی و درمانی تولید کنند. پودر «همواِستات» یا «بندآورنده خون» از دیگر دستاوردهای دانش هسته‌ای در حوزه پزشکی است. محصولی که در جراحی‌ها برای جلوگیری از خونریزی کاربرد بالایی دارد. امروز باهمت دانشمندان کشورمان، ایران در زمره ۵ کشور دارای دانش فنی ساخت این محصول پزشکی قرار گرفته است.

در حوزه نانوتکنولوژی نیز پیشرفت‌های ایران اسلامی خیرکننده بوده است. ایران اسلامی امروز رتبه چهارم جهان در تولید علم نانو است و سومین کشور دنیا در انتشار برنامه راهبردی در حوزه نانوتکنولوژی محسوب می‌شود. همچنین ۴۰ هزار نیروی متخصص در علم نانو در کشور تربیت یافته‌اند.

پیشرفت‌های شگرف ایران به برکت انقلاب اسلامی

موارد فوق‌الذکر تنها گوشه‌های بسیار کوچکی از پیشرفت‌های ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف است؛ پیشرفت‌هایی که به برکت انقلاب اسلامی حاصل شده‌اند و مهم‌ترین خصیصه آن‌ها این است که «بومی» و «درون‌زا» هستند؛ بر همین اساس می‌توان گفت: «انقلاب اسلامی در افق تاریخی خود، حرکتی کلان علیه «تقلید و وابستگی» و در راستای دستیابی به «پیشرفت مستقل و حقیقی» بوده است».

رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روز سال جاری در فرمایشات‌شان در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به تبیین و تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداختند و فرمودند: «ما پیشرفت‌هایی پیدا کرده‌ایم که من حالا گذرا به بعضی اشاره می‌کنم، و همه‌ی این پیشرفت‌ها در دوران تحریم بود، در دوران محاصره‌ی اقتصادی بود، در دوران شدیدترین فشارهای اقتصادی‌ای بود که تا آن زمان اتفاق افتاده بود؛ این را خود آمریکایی گفتند؛ آمریکایی‌ها گفتند که فشار اقتصادی‌ای که روی ایران گذاشتیم، در طول تاریخ بی‌سابقه است؛ راست می‌گویند، با همه دروغ‌گویی‌شان این حرف را راست گفتند؛ بی‌سابقه‌ترین فشار اقتصادی بود. در چنین شرایطی ملت ایران پیشرفت پیدا کرد».

ایشان افزودند: «در حوزه علم پیشرفت پیدا کرد، در حوزه فناوری پیشرفت پیدا کرد، در بعضی از حوزه‌های علمی در ردیف‌های اول دنیا قرار گرفت؛ یک جا جزو پنج کشور اوّل دنیا، یک جا جزو ده کشور اول دنیا، یک جا جزو سه کشور اوّل دنیا؛ در بین دویست کشور. پیشرفت‌های علمی ما، پیشرفت‌های فناوری ما این‌جوری است؛ در نانو، در زیست‌فناوری، در بخش‌های مختلف؛ در بخش سلامت، پیشرفت‌های ایران از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا بهتر بوده؛ در قضیه‌ کرونا این قضیه خودش را نشان داد».

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «در بخش هسته‌ای، در بخش هوافضا، در بخش دفاعی که این پیشرفت بخش دفاعی را همه‌ی آن‌ها دارند می‌گویند و اعتراف می‌کنند؛ برای اینکه بتوانند یک آتویی علیه جمهوری اسلامی درست کنند، اعتراف می‌کنند که ایران از لحاظ دفاعی، از لحاظ تسلیحات جلو رفته. در بخش زیست‌فناوری، پیشرفت فراوان داشته‌ایم. دنیا ما را تحسین کرد، دانشمندانِ دنیا دانشمندانِ ما را تحسین کردند، دانشمندان جوان ما را تحسین کردند».

ایشان گفتند: «پیشرفت در حوزه زیرساخت‌های کشور؛ در جاده، در ریل، در سدسازی، در آب‌رسانی مثل همین آب‌رسانی غدیر که افتتاحش اخیراً [شهریور ۱۴۰۱] انجام گرفت در ساخت پالایشگاه، در ساخت بیمارستان؛ که بسیاری از این‌ها در همین ۱۴۰۱ انجام گرفته است؛ که یک قسمتی، یک بخشی در پارس جنوبی تماماً از صفر تا صدش ایرانی است؛ این [پیشرفت] اتفاق افتاد؛ کِی؟ در وقتی که این‌همه تحریم هست، این فشار اقتصادی هست. پیشرفت در تولید گاز مایع که یکی از کارهای بسیار مهم بود که یک گشایشی برای کشور به وجود می‌آورد ان‌شاءالله در همین دوران اخیر به وجود آمد؛ در دوران‌های گذشته هم کارهای مفصّلی انجام گرفته است».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: «پیشرفت در حوزه روابط خارجی. غربی‌ها فشار آوردند که ایران را منزوی کنند؛ آمریکا و اروپایی‌ها فشار آوردند که ایران منزوی بشود. انزوا در اصطلاح سیاست خارجی یعنی قطع رابطه‌ی با کشورها؛ وقتی کشورها با یک کشوری رابطه نداشته باشند، می‌گویند منزوی شد؛ آنچه اتفاق افتاد، نتیجه عکس داد. بله، رابطه‌ی ما با غربی‌ها ضعیف شد با آمریکا که رابطه نداشتیم، با اروپا هم رابطه ما ضعیف شد اما ما رابطه‌ خودمان را با آسیا صد درصد محکم‌تر کردیم؛ بعد از این هم همین را ادامه خواهیم داد؛ ما ارتباطات سیاسی و اقتصادی و فنّی و علمی خودمان را با بخش مهم کشورهای آسیا ادامه خواهیم داد. در بخشی از پیمان‌های مهم عضو شدیم؛ دشمن می‌خواست ما را منزوی کند، تلاش و توانایی‌های ملت ایران موجب شد که ما بتوانیم در بخشی از پیمان‌های منطقه‌ایِ مهم و مؤثر عضو بشویم؛ منزوی که نشدیم، بعکس، مطرح شدیم و روابط‌مان با دولت‌های منطقه و ملت‌های منطقه تقویت شد. ارتباطات قوی با آفریقا و آمریکای لاتین جزو برنامه‌های حتمی ما است و ان‌شاءالله این برنامه را دنبال خواهیم کرد. البته با اروپا هم قهر نیستیم؛ با هر کدام از کشورهای اروپایی و دولت‌های اروپایی هم که سیاست‌های آمریکا را کورکورانه تبعیت نکنند، حاضریم کار کنیم».

ایشان ادامه دادند: «این پیشرفت‌ها نشانه ساخت محکم و مستحکم بنیه ملت ایران و نظام اسلامی است. این پیشرفت‌ها در سایه‌ی ایمان به وجود آمده است، در سایه‌ی احساس عزت ملی، در سایه‌ی احساس نیاز به توان داخلی؛ یعنی ملت ما و مسؤولان ما احساس کردند که به توان داخلی احتیاج دارند؛ قبلاً تکیه به دیگران بود، به خارجی‌ها بود، فهمیدند که این تکیه به دیگران اعتبار ندارد؛ یک روز هست، یک روز نیست؛ باید به توان داخلی اعتماد کرد. ما وقتی که اقتصاد مقاومتی را اعلام کردیم، گفتیم اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌گرا است؛ درون‌زا است، یعنی توان و استعداد و ظرفیت درونی بایستی در خدمت اقتصاد قرار بگیرد و البته برون‌گرا است، یعنی با همه‌ی کشورها آماده‌ی ارتباطات اقتصادی هستیم. این را احساس کردیم؛ هم ملت ایران احساس کرد، هم جوان‌های ما احساس کردند، هم مسؤولان ما احساس کردند که احتیاج دارند به توان درونی خودشان تکیه کنند».

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید