پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: در حالی روز گذشته تعداد مبتلایان به بیماری کووید19 به نزدیکی های عدد 12 هزار نفر رسید که همچنان تلاش می شود تا با تنگ‌تر شدن حلقه تدابیر مقابله‌ای با این ویروس منحوس، از صعود بیشتر آمارهای ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا جلوگیری شود. با این وجود اما این روند رو به رشد است و آنگونه که متولیان حوزه بهداشت و درمان اظهار کرده‌ اند، تا زمانی که تعداد بستری‌ ها در مراکز درمانی روبه افزایش است، باید شاهد آمار بالای از دست رفتگان بیماری مذکور در کشور باشیم.

چهارشنبه سیاه کرونایی
این در حالی بوده که روز گذشته  تعداد موارد ابتلا، بستری و مرگ روزانه ناشی از کرونا ویروس جدید به بالاترین میزان خود از زمان شیوع کرونا در کشور رسید، آمار و ارقامی نگران کننده که باید آن را زنگ خطری جدی در چهارشنبه سیاه کرونایی برای مردم و سیاست‌گذاران قلمداد کرد.

آمار قربانیان بیشتر از تلفات ۲ سال تصادفات 
در این میان اگرچه پیشگیری و به ویژه رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در کشور اصل مهمی بوده که تمامی مسئولان نظام سلامت، همچنن اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا بر آنها بارها و بارها تاکید داشته و دارند، اما به این موارد سعید نمکی، وزیر بهداشت موارد دیگری را نیز اضافه کرده است، آنچه که شامل شناسایی و ایزوله زودرس، همچنین رهگیری افراد در تماس نزدیک با بیماران می‌شود و از نظر وی کلید موفقیت برای مقابله با کرونا در کشور خواهد بود. موفقیتی که شاید بتواند این دلنگرانی جدی که مرگ ناشی از کرونا تا به امروز بیشتر از فوت ‌شدگان دو ساله ناشی از حوادث ترافیکی بوده را برطرف کند، در توضیح بیشتر در این باره باید گفت که هر ساله در حوداث ترافیکی حدود ۱۷ هزار نفر فوت می ‌‎کنند، ولی مجموع جان‌ باختگان کرونا ویروس جدید تا روز گذشته عدد 39 هزار نفر را پشت سرگذاشته است. در این میان سید عباس متولیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با تایید این مقایسه میان آمارهای جانباختگان کرونا و تصادفات رانند، تاکید دارد که جمعیت بزرگی در کشور بدون علامت و نشانه‌ای از این بیماری بوده و براین اساس بررسی ‌ها درباره اینکه چه میزان از ایرانی ‌ها به عفونت ویروس کرونا مبتلا ادامه دارد. در کنار این موارد باید به این موضوع نیز اشاره کرد که نتایج نوبت هشتم پیمایش ملی کووید ١٩ نشان می ‌دهد؛ 5/7درصد ایرانیان بالاتر از ۱۵ سال به عبارتی معادل پنج میلیون نفر طبق خود اظهاری به درجاتی از بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. البته آنگونه که متولیان اظهار کرده ‌اند در این پیمایش علمی، اعداد و ارقام طبق پاسخ‌های ارائه شده به یک سئوال خود اظهاری مبنی بر اینکه آیا خودتان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اید؟ به دست آمده است.


نیازمند همدلی ویژه هستیم
همه نکاتی که به آن اشاره شد، نشان می‌ دهد که در حال حاضر ما با وضعیت نگران‌کننده‌ای در زمینه بیماری کرونا مواجه هستیم. هرچند که مسئولان بزرگترین نهاد درگیر امیدوار هستند، با تقویت عزم و اراده ملی در کشور و عمل به توصیه‌های بهداشتی، همچنین توسعه و تداوم همکاری ‌های فرابخشی و نظارت دقیق بر اجرای مطلوب محدودیت ‌های مصوب شاهد توقف شیوع گسترده بیماری در کشور باشیم، ولی نباید از یاد برد که این موفقیت نیازمند همدلی ویژه و اتحاد مردم با مسئولان بوده و هر دو سوی طیف این امر باید همکاری قابل توجهی با یکدیگر داشته باشند تا در جنگ با این ویروس منحوس برنده از میدان خارج شوند، نبردی نفس‌گیر با دشمنی موذی که تا کشف واکسن و داروی این بیماری ادامه خواهد داشت. 
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید