پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: تراژدی کرونا همچنان ادامه دارد و مدتی است روزانه بیش از چهارصد خانواده را داغدار می‌کند، آماری که روز گذشته به مرز 500 جان‌باخته نیز نزدیک شد تا نشان دهد به رغم همه هشدارها همچنان در جنگ نابرابری که در پیش گرفته است از هرگونه خلاء و بی‌توجهی استفاده می‌کند تا قربانی بگیرد. نتیجه آن هم بیش از 775 مبتلا و  رسیدن آمار فوت ناشی از کووید19 به حدود 42 هزار نفر است. آنچه که حکایت از این دارد که حداقل تا به امروز توقف زنجیره انتقال بیماری نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از مناطق مختلف جهان میسر نبوده است.

زمستانی سخت‌ در پیش است
علاوه بر آنچه که گفته شد باید گفت؛ ثبت رکورد جدید در تعداد فوت‌‌شدگان کشور حکایت از این دارد که به‌طور حتم زمستانی سخت‌‌تر از پاییز در پیش رو خواهیم داشت. براین اساس باید مسئولیت‌‌پذیری اجتماعی در جامعه بیش از پیش تقویت شود، زیرا که اساسی‌‌ترین عامل در قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا به شمار می‌رود؛ براین اساس باید همه افراد کنش‌‌های فردی و اجتماعی خود را تغییر داده و با این کار ضمن پیشگیری از ابتلای خود و اطرافیان به کرونا ویروس جدید گام موثری در توقف شیوع بیماری بردارند.

افزایش تردد در بازه زمانی ساعت 15 تا21!
با این وجود اما همچنان شاهد هستیم برخی از خانواده‌ها باز هم اقدام به برگزاری مراسم پرتجمع و رفتارهای اجتماعی پرخطر می‌‎کنند، آنچه که حتی با توجه به اعمال محدودیت‌های سختگیرانه‌تر از ابتدای ماه آینده این سئوال مهم را به ذهن متبادر می‌کند که آیا چنین محدودیت‌ها و تعطیلی‌های نصفه و نیمه موجب کاهش آمارها خواهد شد یا مجالی برای برخی از افراد فراهم می‌آورد تا به سراغ دورهمی‌ها خانوادگی یا دوستانه رفته و با این کار عرصه را برای یورش بی‌رحمانه‌تر کرونا ویروس جدید بیشتر محیا کنند؟ سئوالی که می‌طلبد در پاسخ به آن تدابیر بیشتری با محوریت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مدنظر مسئولان امر قرار گیرد. مثال بارز در این زمینه اظهارات روز گذشته سرهنگ مجید رنجبر رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ بود که عنوان کرد؛ در بخش دوم ترافیک به‌عبارتی از ساعت ۱۵ تا ۲۱ شاهد افزایش ۵۰ درصدی حجم تردد خودروها هستیم. موضوعی که این دلنگرانی را ایجاد می‌کند به‌رغم تعیین ساعت برای تعطیلی‎ بیشتر اصناف این اقدام چندان اثرگذار نبوده است، ضمن اینکه بسیاری از اصناف به دلیل مشکلات اقتصادی و حذف ساعت پیک حضور مشتریان در بازار از این اقدام گله بسیار دارند. 

تدابیری که چندان اثربخش نیستند
علاوه براین برخی دیگر از اقدامات در نظر گرفته شده نیز هستند که به نظر می‌رسد نه تنها نتوانسته چندان اعمال اثرگذار باشد، بلکه تا حدی نتیجه عکس نیز داشته است، مثال واضح در این زمینه نیز به موضوع تعیین ساعت خاتمه فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی به عبارتی اتوبوس و مترو باز می‌گردد، آنچه که رضا آریان‌‌پور، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در باره‌اش گفته است این‌‌که ساعات کار ناوگان حمل‌ونقل عمومی محدود شود، اما در همان ساعت‌‌های محدود، مراجعه مردم برای دریافت خدمات افزایش یابد، موجب افزایش ازدحام و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به کرونا خواهد شد.

حلقه سختگیری‌ها تنگ‌تر می‌شود
براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت تعداد ۱۲۴ شهر در کشور، وضعیت قرمز، داشته و حدودا ۱۵۰شهر نارنجی و ۹۸ شهر هم وضعیت زرد دارند. این در حالی است که طبق اظهارات علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا نزدیک به ۲۵ مرکز استان نیز در سطح هشدار سه یعنی قرمز قرار گرفته‌اند و قرار است از ابتدای هفته آینده حلقه سختگیری‌ها برای مقابله جدی‎تر با کووید19 در این مناطق و البته بیشتر استان‌های کشور تنگ‌تر و تنگ‌تر شود. براین اساس ۱۵۰ شهر و کلانشهر از روز شنبه تعطیل خواهند شد.

اجرای منع تردد درون شهری  
به این مقولات البته رییسی  منع تردد درون شهری از ساعت ۹ شب تا چهار صبح را نیز اضافه می‌کند که شامل شهرهای قرمز می شود که علاوه بر منع تردد بین شهری بوده در شهرهای قرمز و نارنجی را دربر می‌گیرد.  همچنین طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر فردی از شهر نارنجی وارد هر شهری شد ۵۰۰ هزار تومان و از شهر قرمز یک میلیون تومان جریمه خواهد شد، در میان همه این اخبار وی این خبر را هم داده است که مراکز مذهبی و فرهنگی هم به مدت دو هفته تعطیل بوده و در این مناطق نماز جماعات و جمعه نیز برگزار نخواهد شد.

برگزاری جلسات اداری حداکثر با 15 نفر 
اما تمامی گلایه‌ها به رفتارهای اشتباه مردم در مواجه با کرونا یا تصمیمات پرابهام مسئولان در این زمینه باز نمی‌گردد، بلکه انتقادهایی نیز مطرح می‌شود، مبنی براینکه دستگاه‌های اجرایی مصوبات را رعایت نمی‌کنند، موضوعی که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور آن را قبول دارد و در توضیح در این خصوص هم گفته است که این امر درست است، برخی مسئولان دولتی برای افتتاحیه‌ها برنامه رفتند و مراسم برگزار کردند که کار اشتباهی است. در این خصوص نیز البته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا بیان کرده است که در مناطق قرمز جلسات اداری حداکثر با 15 نفر برگزار خواهد شد که این امر شامل حال جلسه هیات دولت هم می‌شود، این قاعده برای شهرهای نارنجی یا سطح هشدار دو، نیز به این صورت است که حداکثر افراد می‌تـ‌وانند ۲۰ نفر و در شهرهای زرد ۳۰ نفر در جلسات فیزیکی حضور یابند، ضمن اینکه جرایمی هم برای ضمانت اجرایی این تصمیمات در نظر گرفته شده است. 


جای خالی برخی اقدامات اثرگذار
واقعیت این است که در شرایط موجود و با توجه به نمودار تعداد مبتلایان، بستری شدگان و جان‌باختگان ناشی از کرونا ویروس جدید، وظیفه اصلی دولت و تمامی متولیان حوزه بهداشت حفظ مهار این ویروس منحوس، همچنین سلامت مردم بوده براین اساس و با توجه به گسترش بیماری کووید19 در شرایط کنونی که هم روزانه تعداد زیادی از خانواده‌ها را داغدار می‌کند و هم فشار سنگینی را  به بخش بهداشت و درمان وارد آورده است باید مطابق با نظر کارشناسان، سیاست‌گذاران محدودیت‌ها و تدابیر جدید و البته اثرگذاری تدوین و اجرایی شود تا بتوان مانع پیش‌روی این ویروس مخرب و ضررهای جانی و مالی که با خود به همراه می‌آورد شد. اما اینکه چرا برخی از تدابیر اتخاذ شده در این زمینه نتوانسته‌اند موفق عمل کنند، موضوع مهمی است که نباید متولیان امر از پاسخگویی به آن امتناع کنند، البته اینکه در تدابیر مدنظر همچنان جای بسته‌های حمایتی ویژه از مشاغل خالی است موضوع مهمی است که به‌طور حتم اگر در نظر گرفته شود می تواند درصد همکاری مردم با تدابیر مدنظر را افزایش چشمگیری دهد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید