پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: حدود 20 روز قبل بود که عباس قبادی، رئیس ستاد تنظیم بازار با قاطعیت اعلام کرد؛ فعلا احتمال افزایش قیمت لبنیات منتفی است. کلامی که هنوز منعقد نشده و در چشم به هم زدنی بعد از بیانش، این ستاد قیمت لبنیات را افزایش داد و این مجال را برای شرکت‌ های تولیدکننده لبنیات هم فراهم آورد که بهای محصولاتشان را افزایش دهند. این در حالی بود که پیش تر به عبارتی در تیرماه گذشته بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار این محصولات ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش قیمت داشتند، البته از آن زمان تاکنون نیز جسته گریخته این محصولات روند افرایشی را تجربه کرده بودند، تا جایی که روند مذکور موجب شد بسیاری از خانوارها مجبور به حذف محصولات لبنی از سبد غذایی خود شوند و تبعات آن برای سلامت را از سر اجبار بپذیرند.
آن هم در شرایطی که افزایش قیمت محصولات لبنی و حذف آن از سبد غذایی خانواده ها موجب شده تا هم سن ابتلا به پوکی  کاهش یافته تراکم استخوان در گروه سنی کودک و نوجوان در کشور کم شود که پیامد آن شکستگی های پی در پی استخوان خواهد بود آنچه که جدا از همه مشکلاتی که برای افراد ایجاد می کند هزینه های قابل توجهی را نیز به نظام سلامت خواهد کرد. مواردی که زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از آنها سخت گفته است. اما اینکه دلیل این گرانی گاه و بی گاه و مستمر چیست و چرا قرار نیست پایانی برای آن نوشته شود، پرسشی مهم است که باید مسئولانی که دستی در بازار این اقلام خوراکی دارند به آن پاسخ دهند.
 


پاسخ تکراری برای یک پرسش تکراری 
اما در مقوله چرایی گران شدن محصولات لبنی باز هم مانند بسیاری ازمحصولات از گوشت قرمز و سفید یا تخم مرغ گرفته تا بسیاری از کالاها که گذرشان بر نهاده های دامی و... می افتد، باز هم این متهم در با آسودگی خاطر در ردیف اول مقصران گرانی شدن لبنیات می نشیند، متهمی که به نظر می رسد، قرار نیست کسی فکری برای آن کند، به این ترتیب آنگونه که علی احسان ظفری، مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی گفته افزایش قیمت نهاده های دامی، شیرخام، حمل و نقل و سایر مواد اولیه این صنف را ناچار کرده است که محصولات لبنی را برای چندمین بار به میزان ۲۵ درصد افزایش قیمت دهند، گرانی که نقطه آغاز آن افزایش بهای شیرخام است، آنچه که از نظر محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های افزایش قیمتش فشار را از واحدهای کوچک تولید لبنیات برمی دارد، زیرا این واحدها سهم کمی از بازار دارند و  اما در شهرستان ها در حوزه اشتغال زایی سهم قابل توجهی دارند.

جیب مردم تنها چاره تامین هزینه های تولیدکنندگان
به این ترتیب افزایش نرخ شیرخام و سایر فرآورده های لبنی به اجباری برای تولیدکنندگان تبدیل شده است! که یک سوی ریسمان آن در سکوت مسئولان حتی به رغم اینکه نظاره گر ناهمخوانی دخل و خرج اقشار مختلف هستند، مستقیم به جیب مردم می رسد که باید هر روز محتویات سفره های غذایی، خرید کالاهای مختلف مانند البسه، حتی هزینه درمان بیماری ها و ... را کاهش دهند و تعدادی زیادی از ضروریات آن را قلم بگیرند تا بتوانند به سختی اول ماه را به روزهای پایانی اش گره بزنند و فقط غذایی ارزان  فارغ از ویتامین ها و عناصر مورد نیاز داشته باشند.  به این ترتیب و با چنین توجیهاتی ستاد تنظیم بازار در مصوبه جدیدش برای دومین بار حکم به افزایش 40درصدی قیمت شیر خام همچنین  10محصول پرمصرف لبنی داد و البته تعیین قیمت دیگر فرآورده‌های لبنی که در روال عادی کمتر مشتری دارد را  به تشکل‌ های صنفی و سازمان حمایت واگذار کرد.
بنابراین طبق توافقات صورت گرفته با سازمان حمایت، از این پس قیمت ماست 5/2 کیلویی دبه پرچرب 24 هزار تومان، دبه کم چرب 21 هزار تومان، شیر نایلونی 5400 تومان، پنیر 400 گرمی کاپ 14 هزار و 500 تومان، شیر بطری کم چرب 7100 تومان، نیم چرب 7500 تومان،سه درصد چربی 8500 تومان، شیر کامل 8600 تومان، قیمت شیر خام درب دامداری 4150 تومان(پیش تر این رقم 2900تومان بود)، درصد چربی 60 تومان، قیمت کره حیوانی 100 گرمی 10 هزار تومان خواهد شد. همچنین قیمت ماست کم چرب 900 گرمی 8000 تومان و ماست پرچرب 900 گرمی 9700 تومان تعیین شده است.

شرط مهم ثابت ماندن قیمت ها 
این در حالی است که اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که سازمان حمایت از مصرف کنندگان در جلسه ای که هفته گذشته برگزار کرد که در آن برخی از دستگاه های مربوطه در این بخش، تشکل های لبنی و دامپروری حضور داشتند و قیمت شیر خام را افزایش داد، به گونه ای در تصمیمات خود تداوم قیمت جدید را به تامین ١٠٠ درصدی نهاده های مورد نیاز دامداری ها گره زد، به قولی شرطی که اگر دچار اما و اگر شود، باید منتظر روند بعدی گران شدن لبنیات باشیم، آنچه که باتوجه به مشکلات موجود در حوزه تامین نهاده های دامی،  وقوعش چندان هم دور از ذهن نیست. زیرا که بنابر گفته سید احمد مقدسی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران دولت از ابتدای سال توانسته حدود ۳۰ درصد نهاده های دامی را با قیمت مصوب برای دامداران تهیه کند و به این ترتیب ۷۰ درصد نهاده ها توسط خود دامداران از بازار آزاد تهیه شده است. آنچه که شاید موجب شده تا پیش از اعلام نرخ های جدید، برخی شرکت ‌های تولیدکننده محصولات لبنی به طور نامحسوس به قولی چراغ خاموش چندباره بهای بعضی از تولیدات خود را افزایش دهند و اکنون با توجه به افزایش رسمی این قیمت ها از سوی  ستاد تنظیم بازار با خیال آسوده می توانند گام بعدی را برای افزایش قیمت ها بردارند، احتمالی که چندان هم دور از ذهن نیست آن هم در بازاری که متولیانش توان مالی مصرف کنندگان اقلام مختلف از جمله محصولات لبنی برایشان در اولویت آخر قرار دارد، البته اگر جزو فهرست بلند اولویت ها باشد.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید