پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: تب و تاب رخ داده در جهان به دلیل شیوع بیماری کووید19 از روزهای پایانی سال 2019 بازارهای اقتصادی تمامی کشورها را به شدت تحت تاثیر قرار داد و موجبات از رونق افتادن آنها، افزایش بهای بسیاری از کالاهای سرمایه ای و ... را فراهم آورد که همه و همه بحران های مالی و اقتصادی بود که ساکنان کره خاکی تجربه کردند، تا جایی که گفته شد اقتصاد دنیا برای خروج از رکود کرونا و ورود به دوره ‌ای جدید از رونق، ‌تنها می تواند چشم انتظار ساخت واکسن مقابله با بیماری کووید19 باشد. خبری که بیانش اگر چه  حدود یکسال زمان برد، اما هفته گذشته با انتشار این خبر که دو شرکت فایزر و بایونتک اعلام کرده اند واکسنی که در حال آزمایش آن هستند، می تواند برای مصون ماند افراد از این بیماری اثر ۹۰ درصدی داشته باشد و به احتمال زیاد مجوزهای لازم برای تولید انبوه و عرضه این واکسن به بازار در چند هفته آینده صادر خواهد شد، همچنین اینکه واکسن اسپوتنیک وی، روسی نیز 92 درصد کارایی را نشان داده است، امیدواری زیادی به رونق دوباره و روشن شدن افق آینده اقتصاد جهان ایجاد شد، تا به آنجا که نتایج این خبر خوب در بازار نیز مشاهد شد. 

افزایش قابل توجه تولید ناخالص داخلی جهان 
آنچه که اگر چه شاید اثرگذاریش از نیمه دوم سال آینده میلادی بیشتر قابل لمس باشد، اما گواهی بر برون رفت از سالی سیاه و تلخ برای جهانیان است. به تبع این شرایط اما صندوق بین المللی پول که پیش تر رشد اقتصادی در سال جاری میلادی را منفی ۴.۴ درصد پیش بینی کرده بود از افزایش ۵.۲ درصدی در سال آینده سخن گفت. علاوه براینکه بیان کرد انتظار می رود تا  حدود پنج سال آینده به عبارتی سال ۲۰۲۵ میزان تولید ناخالص داخلی جهان با افزایش حدود ۹ تریلیون دلاری مواجه شود.

خوش خبری برای دارایی های پرریسک در بازار
به این ترتیب خوش بینی های ایجاد شده درباره ساخت واکسن موجبات حمایت بیشتر از دارایی های پرریسک را در بازارهای جهانی فراهم آورد. به طور نمونه قیمت نفت جهش یافت با این امید که ریشه‌ کن شدن اپیدمی کووید 19 موجبات باعث بازگشت تقاضای در این بازار فراهم خواهد آورد. براین اساس بهای شاخص برنت به بالاترین میزان خود از اوایل ماه مارچ و قبل از آغاز جنگ قیمت نفت عربستان سعودی با روسیه رسید که باعث شده بود قیمت ها در این حوزه به شدت سقوط کند، ضمن اینکه هر دو شاخص نفت خام در معاملات روند افزایشی را تجربه کرد.

امیدواری به آینده طلایی جهان
در بازار جهانی طلا نیز خبر مذکور و شادی از آن  موجب شد تا با بازگشت بها به روند رو به تعادلی دوباره سرمایه گذاران به سوی این سرمایه گذاری سوق داده شوند، براین اساس بهای این فلز پر ارزش به کمترین میزان خود در بازه زمانی چهار ماه گذشته رسید. به عبارتی بهای دلار به پایین ترین میزان خود در سه ماهه اخیر رسید و طلا هم جذاب تر شد، آنچه البته خبر آغاز انتقال قدرت دونالد ترامپ به جو باید هم در آن بی تاثیر نبود.

سبز شدن بورس ایران تا جان گرفتن دوباره بازار طلا
اما جدا از آنچه که در مقیاس بزرگ، جهان تجربه کرد، این سئوال مطرح می شود که با انتشار اخبار دستیابی به واکسن کرونا نمودارها در حوزه اقتصاد کشور به چه سمت و سویی رفت؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که اقتصاد ایران شاید به میزان بیشتری از اقتصاد سایر مناطق جهان نسبت به این خبر واکنش نشان داد. به عبارتی با منتشر شدن خبر آزمایش تست موفقیت آمیز واکسن کرونا روند به نسبت مثبتی را در بازار کالاهای سرمایه ای تجربه کردیم. با این وجود اما اشاره به این موضوع ضرورت دارد که شاید با توجه به قرار داشتن ایران در شرایط تحریم باز هم ما شاهد بروز نوسانات کوتاه مدت و مقطعی در حوزه های اقتصادی باشیم. ولی به هر حال انتشار این خبر در کنار سایر اخبار از جمله انتخابات آمریکا باعث شد تا بعد از مدت ها شاخص های بورس سبز شود و بهای سکه و طلا که روند صعودی غیر باوری را تجربه کرده بود، روند نزولی را در پیش گیرد.
درتوضیح بیشتر باید گفت گزارش های منتشر شده در حوزه بورس و اوراق بهادار نشان می دهد شاخص کل در هفته منتهی به دومین ماه پاییز و البته چند روز بعد از اعلام تست موفق واکسن های نام برده شده، سبز شد به این ترتیب شاخص کل در هفته پایانی عدد یک میلیون و 323 هزار واحد را به نمایش گذاشت علاوه براین شاخص کل در هفته آخر آبان ماه و در ماه جاری مثبت و صعودی بود. در بازار طلا و سکه نیز همانطور که گفته شد این روند برعکس بود، چراکه قیمت سکه و هر گرم طلای روند نزولی قابل توجهی را تجربه کرد و براین اساس به انتظارات موجود در باره کاهش قیمت ها واکنش مثبت نشان داد. اگر بخواهیم اشاره ای ملموس تر به این موضوع داشته باشیم، باید بگوییم که ظهر امروز دلار به 25 هزار تومان رسید، سکه نیز رقم 11 میلیون و 200 تومان را برای خود به ثبت رساند که حمایت از ادامه روند نزولی این کالاهای سرمایه ای در بازار دارد. البته ریز بهای خودرو در ایران نیز از دیگر مصدایقی بود که به طور حتم ارتباط مستقیم و قابل توجهی با دو عامل اثرگذار یاد شده در بازار اقتصادی کشورمان دارد. در این میان به نظر می رسد اگرچه این روند در بازارهای جهانی از جمله بازار ایران روند مثبتی بوده و امیدواری برای رهایی از بیماری کووید 19 توانسته نتایج مثبت زیادی به همراه داشته باشد، ولی همانطور که بعضی از کارشناسان تامید کرده اند به طور قطع اثرات  دستیابی به دانش و تکنولوژی ساخت واکسن کرونا در درازمدت و بعد از توزیع آن اثرات مثبت بیشتری با خود به همراه خواهد داشت، روندی که این امیدواری را قوت می بخشد که بعد از یک سال پرتنش و تلخ در جهان دروازه های رونق اقتصادی بازگشایی شود.افت قیمتی که درباره ایران هم متاثر از کاهش قابل توجه انس جهانی با انتشار خبر تولید انبوه واکسن بود و هم ناشی قوت گرفتن حضور جو بایدن در منصب ریاست جمهوری آمریکا بود. به این ترتیب کارشناسان معتقدند که با توجه به آنچه که گفته شد پیش‌ بینی ها حکایت از این دارد که می توان انتظار داشت روند کاهشی قیمت انس جهانی قیمت طلا و سکه تا باز استمرار داشته باشد.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید