پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: صندوق پالایشی یکم که قرار بود یکی از عرضه های قابل توجه در بازار سهام به عبارتی دومین صندوق قابل معامله دولتی باشد و موجبات مشارکت مردم در پالایشگاه های تبریز، تهران، اصفهان و بندرعباس را فراهم آورد، اما مدت هاست در کما به سر می برد و به رغم باز شدن نماد آن در بازار بورس همچنان غیر فعال است. این در حالی است که امروز محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس این وعده را داد که تمامی فعالیت‌ های مربوط به بازگشایی صندوق پالایش یکم انجام شده است و اکنون مدیر این صندوق باید هماهنگی های لازم را با سامانه معاملات بر خط (OMS) داشته باشد تا در این زمینه مجوز بازگشایی را از سازمان بورس دریافت کند. این قول در شرایطی به سهامدارن این عرضه داده شده است که پیش تر گفته شده بود از 17 آبان ماه سهام مذکور قابل معامله خواهد بود، آنچه که محقق نشد تا افرادی که با امید به سودآوری  و افزایش سرمایه اقدام به خرید کرده بودند، همچنان چشم انتظار بمانند. البته قبل از آن و در هفته آخر مهرماه هم راضیه صباغیان،  مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اظهار کرده بود؛ مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره ‌نویسی باید امکان معامله برای صندوق‌های ETF فراهم شود، براین اساس از ابتدای آبان‌ ماه شاهد بازگشایی نماد صندوق پالایشی یکم و انجام معاملات آن در بورس خواهیم بود، مواردی که هیچکدام محقق نشد.

پالایش یکم اکنون هم قابل بازگشایی است
در آن سوی ماجرا و درخصوص صندوق سرمایه گداری پالایش یکم، البته شرکت سپرده گذاری مرکزی عنوان کرده که تمامی فعالیت هایی که شرکت مذکور در این خصوص بر عهده داشته انجام شده است. با این وجود هر جند که گودرزی بیان کرده؛ به محض اعلام آمادگی از سوی مدیر صندوق و انجام فعالیت‌های مربوط نماد مورد نظر بازگشایی خواهد شد، ولی جالب این است که دو روز قبل حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرده بود که در رابطه با بحث پالایش یکم پیشنهادی به دولت ارائه شده و در صورت پذیرش این پیشنهاد نماد به زودی باز خواهد شد، اما نکته مهم در اظهارات وی این بود که نماد پالایشی یکم اکنون هم قابل بازگشایی است، هرچند که وی توضیح بیشتری در این زمینه نداد ولی بیان این مطلب خود سئوال مهمی را در اذهان ایجاد کرد، اینکه پس گره حقیقی کار کجاست؟

چشم انتظاری 5 درصد ایرانیان برای پالایش یکم
با همه این تفاسیر اکنون اما گفته می شود؛ صندوق سرمایه‌گذاری مذکور مجاز بوده از زمان صدور مجوزی که گودرزی تاریخ آن را امروز بیان کرده است، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و در چارچوب اساسنامه مصوب خود به عنوان یک نهاد مالی – صندوق سرمایه گذاری فعالیت کند. نمادی که پذیره ‌نویسی آن در شهریور ماه گذشته صورت گرفت و بر اساس آمارهای اعلام شده بالغ بر پنج درصد ایرانیان یا حدود چهار میلیون نفر از سرمایه ‌گذاران در آن مشارکت داشتند، ضمن اینکه با یک حساب و کتاب ساده و سرانگشتی از تاریخ عنوان شده تا به امروز، 130 هزار میلیارد ریال سرمایه مردم در صندق موردنظر بلوکه شده است، علاوه براین باید گفت که صندوق سرمایه گذاری پالایش یکم از زمان پذیره‌ نویسی تا هفته جاری با احتساب ۳۰ درصد تخفیف داده شده، باز هم زیان ده بوده، هرچند که گفته می شود در جریان روند صعودی دو تا سه هفته اخیر بازار سهام تا حدودی زیان خود را جبران کرده است، با این وجود اما به نظر می رسد هنوز تا بازگشایی آن زمان باقیمانده، ضمن اینکه نمی توان برای آن تاریخ دقیقی عنوان کرد، زیرا طبق اظهارات گودرزی نیز لازمه این امر اعلام آمادگی از سوی مدیر صندوق و انجام فعالیت‌ های مربوط در این زمینه بوده تا اطلاعیه مربوطه به آن صادر و نماد مورد نظر بازگشایی شود. براین اساس می توان اینگونه گفت که باز گشایی پالایش یکم همچنان بدون تاریخ بدون امضاء است.

انتظار به پایان می رسد؟!
در این میان هرچند که این بار نیز معاون بازار شرکت بورس از این موضوع سخن گفته است که تاکنون زمان دقیقی برای بازگشایی نماد ارائه نشده است، ولی اگر کمی با عینک خوش بینانه به اوضاع و احوال این روزهای بورس نگاه کنیم و نیم نگاهی هم به روند رو به رشد بازار سهام در حدود 20 روز گذشته داشته باشیم، به این موضوع بیشتر امیدوار می شویم که خواب زمستانی صندوق موردنظر به زودی به پایان می رسد و سرمایه گذارانی که این روزها شاید دیگر چندان دل خوشی به این سرمایه گذاری خود ندارند هم بتوانند در این بازار، شروع به فعالیت کنند. با این وجود اگر به اظهار نظرهای اخیر اعتماد کنیم باید منتظر ماند تا چند روز آینده فعالیت‌ های مربوط به این صندوق به مراحل پایانی خود نزدیک شود و اطلاع رسانی‌ های لازم از سوی شرکت بورس ارائه شود، اما اینکه اینکه به واقع این امر چه زمانی محقق خواهد شد پرسشی است که پاسخی برای آن وجود ندارد، ضمن اینکه نتیجه زیان خواب پول سرمایه گذاران این صندوق نیز هنوز مشخص نیست. علاوه براین متولیان امر نباید از این موضوع مهم نیز غافل شوند که هرچه سریع تر  این صندوق باید بازگشایی شود تا اعتماد سرمایه گذاران برای مشارکت و خریداری سهام صندوق های سرمایه گذاری دولتی بیش از این به چالش کشیده نشود، زیرا که این امر تداوم ورود سرمایه گذاران به بازار مذکور را با اما و اگرهایی مواجه خواهد کرد. 
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید