علی خاکی صدیق در گفت و گو با «پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت» درباره تاخیر در آغاز کلاس های درسی برای ورودی های جدید به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز اظهار کرد: در برخی از دانشگاه ها کلاس های درس برای ورودی های جدید با یک تا یک ماه و نیم تاخیر برگزار شده است، بر این اساس ما نیز دستور العمل کلی به  دانشگاه ها ارسال کردیم که برای نو دانشجویان واحدهای درسی کمتری ارائه کنند، همچنین مدت زمان برپایی ترم دو تا سه هفته طولانی تر شود، زیرا زمانی که تعداد واحدهای درسی کاهش یابد، این امکان برای دانشگاه ها، اساتید، دانشجویان فراهم است که تعداد کلاس ها نیز بیشتر شود تا تاخیر به وجود آمده در این زمینه جبران شود.
وی ادامه داد: براین اساس در خصوص زمان برپایی آزمون های پایان ترم این اختیار به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی داده شده است تا در این زمینه طبق شرایطی که دارند، تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
که این امر شامل تمامی دانشگاه ها سراسری، آزاد، غیر انتفاعی، جامعه علمی و کاربردی و .... می شود.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به اینکه بروز پاندمی کرونا باعث شده است تا ارائه آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شکل جدیدی به خود گیرد و دروس در قالب الکترونیک به دانشجویان ارائه شود، بیان کرد:  مطالعات و بررسی های زیادی درباره مزایا و معایب ارائه آموزش های مجازی در این مدت انجام شده است، البته در حال حاضر برپایی کلاس های برخط بهترین جایگزین برای آموزش حضوری در شرایط موجود محسوب می شود، ضمن اینکه آموزش به صورت الکترونیکی مزایای قابل توجهی دارد، به طور نمونه می توان به استفاده  از فناوری های نوین برای بالابردن کیفیت آموزش اشاره کرد که موجب می شود مفاهیم آموزشی به شکل بهتری به  دانشجویان انتقال داده شود.
خاکی صدیق ادامه داد: علاوه براین چون فایل های درسی به صورت ضبط شده در سامانه دانشگاه موجود است،  این امکان وجود دارد تا دانشجویان هر زمان که بخواهند به اطلاعات موجود مراجعه کند و دروس مورد نظر را مرور کنند. به این موارد می توان آزادی عملی که استاد و دانشجو در تنظیم زمان خود به صورت آنلاین بای حضور در کلاس را اضافه کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته واقعیت این است که آموزش چهره به چهره نیز مزایای خاص خودش را دارد که در آموزش در قالب الکترونیک وجود ندارد، حضور دانشجو و استاد در سرکلاس، همکاری دانشجویان با یکدیگر، داشتن امکان پرسش از جمله مواردی است که در شیوه آموزش به صورت برخط وجود ندارد. با این وجود اما در شرایط موجود این شیوه تدریس تنها گزینه ای است که ما در اختیار داریم.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: به نظر ما بهترین گزینه ترکیبی از این دو شکل است که امیدواریم بعد از  بین رفتن همه گیری  کرونا و بر طرف شدن شرایط کنونی بتوانیم این امر را اجرایی انجام دهیم.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید