به گزارش نقد دولت به نقل از شفافیت فولاد مبارکه اصفهان ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ظرفیت تولید در سبا و مبارکه دارد که در سال های اخیر بیش از ۲ میلیون تن تولید از دست رفته است. در این باره ناصر موسوی لارگانی اظهار کرد: مجموعه بزرگ فولاد مبارکه مجموعه بیت المال نظام است اما متاسفانه در یکی دو سال اخیر به جای اینکه این مجتمع بزرگ تولیدی، محل تولید باشد به محل حضور و  رفت و آمد افراد سیاسی تبدیل شده که هدفشان از حضور در این مجموعه بزرگ سواستفاده از این سفره و خوان بزرگی است که پهن شده و هدفشان حمایت از تولید نیست. هدفشان این نیست که این مجموعه بزرگ که با سرمایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بنا شده بتواند جایگزین صادرات نفت شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: قراردادهایی که اخیرا بسته شده یکی دو مورد نیست. دو مورد اخیری را که عنوان کردم یکی بحث قراردادی است که با همسر آقای واعظی بسته شده و دیگری قراردادی است که با آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی بسته شده است.

 

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: بعضا معتقدند که این یک قرارداد قانونی است و هر مجموعه تولیدی باید برای تحقیق، پژوهش و شرکتهای دانش بنیان خود یک چنین قراردادهایی داشته باشد. اما  سوال اینجاست که چرا با وجود دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان که جزو دانشگاه های مادر کشور هستند، قرارداد با یکی از دانشکده های دانشگاه ازاد تهران بسته می شود تا پشتیبانی سیاسی آقای واعظی از ماندگاریِ یک فرد فاسد که مدیریت عامل این شرکت را دارد مضاعف شود؟

وی در ادامه گفت: اگر منظور این بود که دانشگاه آزاد این پژوهش را انجام دهد باید بگویم که دانشگاه آزاد نجف آباد جزو بزرگترین دانشگاه های آزاد کشور است که بیش از 23هزار دانشجو در رشته های مختلف دارد همچنین دانشگاه خوراسگان جزو دانشگاه های بزرگ است؛ چطور می شود که این قرارداد با دانشگاهی بسته می شود که رئیس آن همسر آقای واعظی است؟ آقای آخوندی هم به همین ترتیب است. ظاهر قرارداد را هم طوری می نویسند که کسی نتواند به آن ایراد بگیرد.

موسوی لارگانی اذعان کرد: افراد محقق و دانشمندان بزرگی داریم که در امر تحقیق می توانند به فولاد مبارکه کمک کنند اما چه دلیلی دارد که این  قراردادها با ترک تشریفات منعقد شوند؟ 30 درصد فولاد مبارکه متعلق به سهام عدالت است و سهام عدالت، سهام افراد بی بضاعت، بی سرپرست، یتیم، کور، شل و افراد محتاج به نان شب است اما از سودی که باید به این افراد تعلق می گرفت به افراد سودجو واگذار شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر قراردای ببندند که به منظور تحقیق و پژوهش  دانشگاه باشد ایرادی ندارد، به شفافیت گفت: شرکت های متعدد از داخل اعلام کردند که نورد 2 و نورد گرم را آماده ایم از صفر تا صد اجرا کنیم ولی با شرکت رده دهم از چین قرارداد بستند لذا جای سوال و تعجب دارد که چرا باید چنین برنامه هایی در فولاد مبارکه باشد.

وی بیان کرد: این موارد از منظر من تخلف است و تعجب می کنم از وزیر صنعت،معدن و تجارت که با شعار مبارزه با فساد به مجلس آمد و برنامه های خود را ارائه داد اما روز اول که سرکار آمد یکی از نزدیکانش به نام فلاح مسئولیت گرفت و در روزهای بعد دیگری و دیگری از سوی وزیر سمت گرفتند اینها بیانگر این است که "آقای وزیر سَهمت این است که ما چند شرکت از شرکت های فولاد مبارکه را به شما می دهیم و شما هم از ما حمایت کنید تا ما به جنایت ها، خیانت ها و اختلاس های خودمان ادامه دهیم" . و درد ما این است.

عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: می گویند موسوی لارگانی اقدامات محرمانه ما درباره دور زدن تحریم ها را افشا کرده و می گویند برای دور زدن تحریم های مجتمع فولاد، الکترود را از راه های مختلف خریداری کرده ایم اما الکترود در حال حاضر که تحریم ها شدت پیدا کرده قیمتش یک ششم قیمتی است که خریده اند.  گزارش هایی از سازمان های بازرسی و نظارتی وجود دارد که بیانگر مبلغ بسیار سنگین ضرر و خسارت همین الکترودی است که خریده اند.

 

 

 

وی با بیان اینکه تا کی می خواهیم اجازه دهیم چنین افراد فاسدی راس مجتمع بزرگ تولیدی باشند، اظهار کرد: گردش مالی شرکت فولاد نزدیک به 100هزار میلیارد تومان و سود سالیانه آن نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان است بنابراین اگر 2هزار میلیارد تومان از این سود بین عده ای پخش شود به کسی برنمیخورد و شاید جایی خودش را نشان ندهد لذا باید هر چه سریع تر این دندان فاسد را که فاسدتر هم شده بکشند.

این نماینده مجلس به پرونده تحقیق و تفحص از فولاد در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: تحقیق و تفحص از فولاد مرحله کمیسیون را سپری کرده و در نوبت دستور صحن علنی است و امیدواریم در هفته آینده در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

وی در پایان سخنانش به شفافیت گفت: اسناد بسیار سنگینی وجود دارد و این قول را می دهم که با وجود اینکه کمتر از 6ماه فرصت داریم اما دسترسی به اسناد راحت است و تصورمان این است که تیم آقای عظیمیان در آینده نزدیک پشت میله های زندان دیده خواهند شد، زیرا افرادی که خیلی کمتر از اقای عظیمیان فساد مالی داشتند الان پشت میله های زندان هستند. فساد این افراد خیلی زیاد است و تا پایان، این تحقیق و تفحص را ادامه می دهیم تا کسی اگر مسئولیتی گرفت جرات خیانت به بیت المال کشور را  نداشته باشد.

 

 

گفتنی است پایگاه خبری شفافیت آمادگی این را دارد که واکنش آقای عظیمیان از این اظهارات را پوشش دهد و منعکس کند.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید