به گزارش نقد دولت محمدمهدی برومندی در نشست خبری صبح امروز افزود: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دو میلیون هکتار گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم، همچنین ۷۰۰ هزار هکتار جو به روش آبی و یک میلیون و ۴۰ هزار هکتار به روش دیم کاشته شده است، به این ترتیب تولید محصولات زراعی به ۸۲ میلیون تن رسیده و تولید گندم نیز در مجموع ۱۳/۷ میلیون تن تخمین زده شده است.
وی اضافه کرد: همچنین امسال ۴/۴ میلیون تن شلتوک نیز در کشور تولید شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مکانیزاسیون به عنوان شاخصی مهم از ابتدای سال ۹۹، از ۱/۲ اسب بخار به ۱/۸ در حال حاضر ارتقا یافته است و ۱۱۲ هزار دستگاه تراکتور، ۱۰ هزار دستگاه کمباین و همچنین ۲۰۰ هزار از انواع دیگر ادوات و ماشین آلات کشاورزی تامین شده است.

برومندی گفت: تولید کلزا در کشور از ۵۱ هزار تن در سال ۹۴ به ۳۹۰ هزار تن در سال ۹۹ رسیده است.

وی افزود: بیش از ۸۵ درصد برنج در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شود، همچنین تولید پنبه نسبت به سال گذشته، رشد ۱۰ درصدی داشته است.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش عملکرد در یک سال گذشته از ۵۴ هزار تن در هکتار به ۵۷ هزار و ۲۰۰ تن در هکتار رسیده است.

وی افزود: همچنین ۱۲۰ هزار تن شکر در کشت پاییزه تولید شده که نسبت به سال گذشته رشد ۵۸ درصدی دارد و برنامه تولید ۲۰۰ هزار تن شکر در کشت پاییزه سال آتی وجود دارد و برآورد تولید ۸۰۰ هزار تن شکر چغندری و ۷۰۰ هزار تن شکر نیشکری در دستور کار قرار دارد.

الگوی کشت محصولات پاییزه آماده شده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ابلاغ الگوی کشت محصولات پاییزه به همه استان‌ها انجام شده و با تفاهم نامه‌های مختلف که با استان‌ها به انجام رسیده امیدواریم در سال پیش رو جهش مناسبی در تولید انواع محصولات زراعی صورت پذیرد.

استفاده از روش‌های نوین آبیاری

سخنگوی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به استفاده از روش‌های نوین آبیاری برای کاهش مصرف آب گفت: احداث شبکه فرعی آبی و زهکشی به مساحت ۱/۶ میلیون هکتار، نوسازی ۱/۶ میلیون هکتار از اراضی و استفاده از روش‌های نوین آبیاری از موضوعاتی است که در راستای افزایش راندمان به انجام رسیده است.

وی افزود: از صندوق توسعه ملی به اذن رهبری اعتباراتی برداشت شده و دست آورد‌های مهمی، چون طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام و همچنین انتقال آب به سیستان به انجام رسیده است.

برومندی اضافه کرد: بهره وری (راندمان) آبی از سال ۹۲ تا به امروز از ۳۹ به ۴۵ درصد ارتقا یافته، همچنین میزان بهره وری آب کشاورزی از ۹۲۰ گرم بر مترمکعب به ۱۴۵۰ گرم بر مترمکعب رسیده است.

صادرات ۲/۷ میلیارد دلار محصولات باغی

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ۵/۷ میلیارد دلار درآمد ارزی صادرات محصولات کشاورزی، ۲/۷ میلیارد دلار آن مربوط به بخش باغبانی است، در سال ۹۲ تا ۹۸ از ۱۶ به ۲۴ میلیون تن رسیده است که این گامی مهمی در این حوزه محسوب می‌شود.

برومندی افزود: سطح زیر کشت محصولات باغی نیز در یک سال گذشته از ۲/۶ میلیون هکتار به ۳ میلیون هکتار افزایش یافته است.

توسعه گلخانه در دستور کار است

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که توسعه گلخانه‌ها و تولید محصولات گلخانه‌ای در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد گفت: در حال حاضر ۱۸ هزار هکتار گلخانه داریم که این رقم تا پایان سال ۲۱ هزار هکتار می‌رسد و تا سال ۱۴۰۴ نیز این رقم می‌بایست با ۴۸ هزار هکتار برسد.

گسترش تولید میوه‌های گرمسیری

معاون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که در حال حاضر میوه‌های گرمسیری از جمله موز، آناناس، نارگیل و انبه از طریق واردات تامین می‌شود، افزود: برای حمایت از تولید میوه‌های گرمسیری در داخل کشور صندوقی در حال تشکیل است که هم موجب افزایش تولیدات این میوه‌ها و هم باعث ایجاد اشتغال شود.

برومندی همچنین ادامه داد: در حوزه گیاهان دارویی نیز در حال حاضر ۲۲۸ هزار هکتار سطح زیر کشت و ۲۹۱ هزار تن انواع محصولات در کشور تولید می‌شود.

جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به یکی از بیماری‌هایی که در حال حاضر در بسیاری از کشور‌ها در حال شیوع است بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است گفت: به طوری که در برخی از کشور‌ها حتی ۱۶ میلیون قطعه پرنده معدوم شده است، اما در کشور ما این بیماری در سطح گسترده نیست و ۶۲۱ مرکز پایش در سطح کشور با اقدام تخصصی خود این بیماری را تحت نظر دارند.

برومندی افزود: از اواخر آبان در ۶ استان کشور این بیماری مشاهده شده، اما این به این معنا نیست که در واحد‌های تولید شیوع پیدا کند، به طوری که یک مورد در تهران در یک روستا موردی ملاحظه شد، ولی بیشترین شیوع در استان خراسان جنوبی بوده که ۵۰۰ هزار قطعه پرنده به دلیل ابتلا به این بیماری معدوم شدند.

وی ادامه داد: پایش و واکسیناسیون طیور با جدیت دنبال می‌شود و همه موازین بهداشتی در نظر گرفته شده است و در ۱۷ استان کشور شبکه تشخیص پیشرفته وجود دارد.

رتبه اول ایران در تولید ماهی‌های سردابی

معاون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که ایران در تولید محصولات ماهی‌های سردابی در دنیا مقام اول را دارد، گفت: همچنین رتبه بیست و سوم تولیدات شیلات و رتبه چهارم تولید ماهی‌های خاویاری مربوط به ایران است.

برومندی افزود: ۱۸۰ هزار تن ماهی قزل آلا نیز در ایران به صورت سالانه پرورش داده می‌شود که بیش از ۲۵ درصد کل تولیدات جهان است.

وی اضافه کرد: به این ترتیب تولیدات محصولات شیلاتی در یک سال گذشته از ۸۸۰ هزار تن به یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که ۲۰۰ هکتار اراضی مناسب پرورش میگو شناسایی شده گفت: ۳ هزار تن ماهی تیلا پیلا و ۱۰ هزار تن خاویار در کشور تولید می‌شود.

مشکلی در تامین کود وجود ندارد

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر در تامین کود مورد نیاز کشاورزان مشکلی وجود ندارد و کود‌های تامین شده با کیفیت مناسب در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

برومندی گفت: تحویل کود اوره به کشاورزان نسبت به سال گذشته افزایش ۲۱ درصدی داشته و ۳۱۰ هزار تن نیز ذخیره استراتژیک کود فسفاته و پتاسه وارد شده است.

وی ادامه داد: برای بی نیازی از واردات کود‌های فسفاته و پتاسه نیز یک میلیون تن خاک فسفات برای تولید این نوع کود‌ها به کشور وارد شده است.

تولید ۹۱۵ هزار تن گوشت قرمز

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۹۸، ۸۵۹ هزار تن گوشت قرمز تولید شده است که تا پایان سال ۹۹ این رقم به ۹۱۵ هزار تن می‌رسد، همچنین ۲ هزار و ۴۰۰ هزار تن طیور نیز در کشور طی یک سال گذشته تولید شده است.

برومندی با اشاره به این که تولید تخم مرغ از یک میلیون و ۱۷ هزار تن در سال ۹۸ به یک میلیون و ۳۴ هزار تن در سال ۹۹ رسیده افزود: در حال حاضر برای تولید این محصول مشکلی وجود ندارد و مازاد نیاز کشور تولید صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که "سامانه بازارگاه" در راستای شفاف سازی فروش نهاده‌های دامی در حال فعالیت است گفت: در حال حاضر نهاده‌های مورد نیاز تمامی واحد‌های مرغداری و دامی از طریق این سامانه در حال تامین است.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی افزود: ۱۵/۷ میلیون تن محصولات دامی، ۱۱ میلیون تن شیرخام و ۲/۷ میلیون تن تخم مرغ در یک سال گذشته در کشور تولید شده است.

برومندی ادامه داد: ۳۵ هزار تن گوشت بوقلمون و ۳۷ هزار تن گوشت شترمرغ، همچنین ۱۱۲ هزار تن عسل و فرآورده‌های آن در یک سال گذشته تولید شده است.

وی با اشاره به این که تا آخر سال ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن جو وارد کشور شود گفت: از مجموع ۶/۷ میلیون تن جو، ۳/۵ میلیون تن تولید داخل است و مابقی وارداتی است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن وارد شده و با تامین ارز مابقی نیز وارد می‌شود.

معاون وزارت جهاد کشاورزی همچنین افزود: ذرت به میزان کافی وارد شده و در حال توزیع است ضمن اینکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنجاله سویا نیز وارد شده است.

هجوم ملخ‌ها از اوایل بهمن ماه

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که از اوایل بهمن ماه آفت ملخ صحرایی وارد کشور می‌شود گفت: پیش بینی می‌شود در سطح یک میلیون هکتار از اراضی باید با این آفت مبارزه شود که برای این موضوع ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است و تلاش‌ها برای تامین این اعتبار ادامه دارد.

برومندی اضافه کرد: ۱۰۰ سم پرخطر از چرخه مصرف خارج شده است و سم مصرفی به ازای هر هکتار در کشورمان ۲/۵ کیلوگرم است که این رقم در سطح جهانی به ۲/۹ کیلوگرم به ازای هر هکتار می‌رسد.

۱۸ درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که ۱۸ درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است گفت: میزان صادرات در این بخش در سال گذشته ۵/۷ میلیارد دلار بوده و ارزش افزوده بخش کشاورزی نیز ۸/۸ درصد گزارش شده است.

کشت و صنعت مغان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است

معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر مجموعه کشت و صنعت مغان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و اعضای هیئت مدیره آن منصوب شده است.

برومندی با اشاره به این که گردش مالی سالانه مجموعه کشت و صنعت مغان حدود هزار میلیارد تومان است افزود: این مجموعه تا سال ۹۷ در اختیار دولت بود که پس از آن به بخش خصوصی واگذار شد و از دو ماه گذشته با حکم دادگاه بار دیگر به وزارت جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های کشاورزی بازگردانده شده است که روند تعیین اعضای هیئت مدیره این مجموعه نیز انجام شده است.

اهمیت تغییر الگوی کشت در کشور

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: الگوی کشت در کشور اهمیت بسیار زیادی دارد و برای تغییر آن باید برنامه ریزی فنی صورت پذیرد که در این راستا کمک سایر بخش‌ها بسیار مهم است و نیاز به تعامل بین بخشی مورد نیاز است در همین راستا سازوکار مورد نیاز هم انجام شده و مکاتبات با سایر بخش‌ها انجام شده است.

برومندی اضافه کرد: براساس مصوبه مجلس، سازوکار قیمت گذاری محصولات کشاورزی نیز تغییر کرده و به شورای قیمت گذاری سپرده شده که این شورا تا یک ماه آینده تشکیل می‌شود.

تخم مرغ واحد‌های تولیدی باید با قیمت مصوب عرضه شود

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی، تخم مرغ واحد‌های تولیدی باید به طور کامل با قیمت مصوب ۱۴ هزار تومان به شرکت پشتیبانی امور دام فروخته ‌شود.

آقای محمدمهدی برومندی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر لزوم عرضه تخم مرغ واحد‌های تولیدی با قیمت مصوبه به شرکت پشتیبانی امور دام افزود: این که گفته می‌شود تنها ۵۰ درصد تخم مرغ باید در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار گیرد غلط است و طبق تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی تخم مرغ تولیدی واحد‌های مرغداری باید به طور کامل با قیمت مصوب به شرکت پشتیبانی امور دام فروخته شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در میادین میوه و تره بار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی مراکز دیگر، تخم مرغ با قیمت مصوب شانه‌ای ۳۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

برومندی تاکید کرد: وظیفه وزارت جهاد کشاورزی تولید است که در حال حاضر تخم مرغ مازاد بر نیاز کشور موجود است و این که این محصول با نرخ‌های مختلف و فراتر از قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود، باید توسط ستاد تنظیم بازار مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با رد موضوع عرضه تخم مرغ با قیمت فراتر از نرخ مصوب توسط مرغداری‌ها به بازار آزاد، گفت: این موضوع تخلف است و باید همه تولیدات تخم مرغ واحد‌های مرغداری با قیمت مصوب ۱۴ هزار تومان به شرکت پشتیبانی امور دام عرضه می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تامین نهاده‌های واحد‌های مرغداری افزود: تا پایان سال، دان مورد نیاز مرغداران تامین شده و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد و در حال حاضر نیز همه نیاز مرغداران از طریق سامانه بازارگاه در حال تامین است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید