پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت:«مدیرعامل فولاد مبارکه در لیست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفت»، خبری پر از اما و اگر که به نظر می رسد، نوعی بهره برداری از جریانات سیاسی موجود با رویکرد پوپولیستی بوده تا پوششی برای اقدامات و تخلفاتی باشد که ممکن است به زودی از آنها در یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصادی پرده برداری شود. موضوعی که می توان آن را در ابعاد مختلف بررسی کرد. به طور نمونه اگر به این موضوع که 24 دی یعنی درست چند روز قبل، تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، با دقت بیشتری بنگریم، این پرسش مطرح می شود که چگونه درست بلافاصله بعد از این موضوع همچنین در شرایطی که کمتر از یک هفته به پایان عمر دولت ترامپ باقی مانده است، به یکباره برای چندمین بار حمیدرضا عظیمیان نامش در فهرست تحریم های قرار می گیرد، آیا به واقع هدف از این فضا سازی تلاشی جز به حاشیه راندن موضوع تحقیق و تفحض از این مجموعه و آشکار سازی تخلفات مدیرعامل آن نیست؟!

هشدار مقام معظم رهبری درباره نفوذ جریانی
براین اساس به نظر می رسد در غالب یک حرکت هوشمندانه، تیمی رسانه ای در تلاش است تا از ابزار تنفر و دشمنی نظام با دولت متخاصم امریکا بیشترین بهره را در این جریان برده و آشکارا از این موضوع در راستایی دستیابی به منافع و مصالح خود استفاده کند. آن هم در شرایطی که مقام معظم رهبری بارها و بارها هشدارهای لازم را نسبت به نفوذ جریانی داده اند، آنچه که در روند آن مجموعه ای از افراد با هدفی دروغین، با روش های متفاوت با هم مرتبط می شوند تا نگاه به مسائل مختلف را به تدریج تغییر داده و به سمت و سوی  خواسته های سودجویانه خود متمایل کنند. موضوعی که متاسفانه در حال حاضر در مجموعه فولاد مبارکه شاهد آن هستیم. زیرا مدیرعامل بازنشسته آن و دست های پشت پرده در تلاش هستند، اکنون که صندلی مدیریتی دیگر مانند گذشته استحکام لازم را برای سوء استفاده از موقعیت موجود ندارد، به هر طریق ممکن مدتی بیشتر این منصب را حفظ کنند، تا در بحبوحه شرایط پیش آمده با توجه به جریانات بین المللی و داخلی برنامه هایشان را در ماه های پایانی دولت دوازدهم تا به آخر اجرایی کنند. در این شرایط اما مشخص نیست، چرا نهادهای امنیتی و نظارتی هنوز سکوت پیشه کرده اند؟! به واقع چگونه ممکن است از زیر ذره بین نهادهای مذکور موضوعی به این مهمی پنهان بماند؟!

تحریم برای چهارمین بار!
از سوی دیگر اشاره به این موضوع مهم نیز ضرورت دارد که فولاد مبارکه و شرکت های زیرمجموعه آن پیش از این و در زمان آغاز تحریم ها در فهرست مذکور قرار گرفته اند، براین اساس نام عظیمیان نیز از آن زمان در این لیست قرار دارد، حتی اظهارات وی نیز حکایت از این دارد که غول بزرگ فولادی کشور سه بار از سوی آمریکا تحریم شده است. بنابراین مانور خبری بر اعمال تحریم برای چهارمین بار، خود به نوعی معمایی است که این ذهنیت را ایجاد می کند که تلاش می شود از این رهگذر با فضا سازی سیاسی و جوسازی بیشترین بهره برداری صورت گیرد. در این میان اما اشاره به این موضوع ضرورت دارد که ما نیز 100درصد تحریم صنایع کشور را محکوم می کنیم، زیرا که دشمن با این حربه در تلاش است تا به اقتصاد ایران لطمه بزند، اما به دنبال مجازات کاسبان تحریم ها نیز هستیم که از شرایط موجود به نفع خود بهره برداری سیاسی و اقتصادی می کنند. با این وجود همچنان این پرسش مطرح است که به واقع نهادهای امنیتی و نظارتی کجا هستند؟ در حالی که این موضوع عنوان شده بحث بسیار پیچیده ای نیست. آن هم در شرایطی که عده ای قصد دارند با سوء استفاده از اوضاع و احوال کشور و تحریم های ظالمانه، عظیمیان را چهره ای مهم قلمداد کرده و با این اقدام اذهان عمومی را از واقعیت ماجرا دور کنند.


اما یک پرسش تامل برانگیز
در این مجال اما باید گفت؛ پیش تر و در سال 97 هم زمزمه هایی برای انجام تحقیق و تفحص از این مجموعه بزرگ فولادی به گوش رسید، در آن زمان سید محمدجواد ابطحی، عضو وقت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس عنوان کرد؛ مجلس باید از فولاد مبارکه به دلیل نحوه مدیریت، هزینه کرد، خرید، فروش، سهام گذاری آن و ... تحقیق و تفحص انجام دهد.  با این وجود اما این پیگیری ها به دلایلی نامشخص به سرانجام نرسید. این در حالی بود که درست در همان زمان موضوع تحریم فولاد مبارکه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به میان آمد و در لابه لای این خبر به نوعی تحقیق و تفحص به فراموشی سپرده شد، راهکاری که این بار نیز مورد توجه عظیمیان و سایر همدستانش قرار گرفته است. به عبارتی داستانی که سال 97 اتفاق افتاد، اکنون نیز متاسفانه در حال تکرار است. جدا از مباحث عنوان شده اما سئوالی دیگری که مطرح می شود این بوده که آیا مدیرعامل بازنشسته فولاد مبارکه که قرار است به زودی تحقیق و تفحص از مجموعه تحت مدیریتش آغاز  و فهرست بلند بالایی از تخلفات وی در دست نمایندگان مجلس قرار دارد، آیا فردی در منصب امنیتی بوده یا از دانشمندان صاحب نام کشور در حوزه علمی حساس است که آمریکا بارها و بارها نام وی را در لیست تحریم ها قرار دهد؟ آن هم فردی که به عقیده سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس، مجموعه تحت مدیریت خود را به حیات خلوت اعضای ارشد دولت و رانت‌جویان سیاسی تبدیل کرده است.

در پس این ماجرا چه نهفته است؟
به هر حال همه این موارد در یک جمع بندی کلی ما را به این نتیجه می رساند که به طور قطع در پس این ماجرا یا جریان بزرگی نهفته است که سعی دارد به نوعی مانع از اجرایی شدن عدالت در زمینه تخلفات وی و پرده برداری از رازهای نگفته فولاد مبارکه در دوره مدیریت عظیمیان شود، یا افرادی هستند که می خواهند با این اقدام رازهای ناگفته مجموعه مذکور بیش از این عیان نشود، زیرا که اجرای عدالت در این خصوص تحقیق و تفحص برای آنها هزینه های زیادی خواهد داشت. به هر حال مطرح کردن موضوع تحریم شدن چندباره عظیمیان و فولاد مبارکه با توجه به موارد عنوان شده سئوال فراوان دارد که باید هوشمندانه توسط نهادها نظارتی و امنیتی پیگیری شود تا با ساده انگاری بسترهای لازم برای بهره برداری منفعت طلبان و کاسبان تحریم فراهم نشود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید