گزارش اختصاصی 

عمیق شدن روند افت شاخص ها با اقدامات اخیر وزیر صمت
 
روند نزولی بازار سرمایه در روزهای گذشته موجب شده تا میزان نارضایتی مردم از سرمایه گذاری در بورس روز به روز بیشتر شود، روندی که به دنبال بی تدبیری دولت، همچنین نهادهای ذی ربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت رخ داد و شاخص های بازار سرمایه را تمام قد قرمزپوش کرد. زیان حدود 50 درصدی سرمایه گذاران صندوق پالایش یکم و بسیاری دیگر از سهام های از جمله عرضه اولی ها مصداق بارزی بر این مدعا است. این در حالی است که دولت با ترغیب سرمایه گذاری مردم در این بازار در ماه های پایانی سال گذشته توانسته به میزان زیادی از دارایی مردم را به بورس بکشاند، با این وجود اما سقوط چندین باره این بازار در لوای بی تدبیری مسئولان موجب شد تا بزرگ ترین ضرر و زیان برای سرمایه گذاران خرد و حقیقی  در تاریخ بازار سرمایه ایران به ثبت برساند.   شرایطی که البته از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی اقدامات علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت درباره فولاد به طور جدی به آن دامن زد و باعث ریزش بیشتر بازار و عمیق شدن روند افت شاخص ها در این بازار شده است.

افت ۵۰ تا ۷۰ درصدی بورس
در این میان اگر چه به دفعات نمایندگان مجلس با اشاره به انتقادات و ایرادات از این بازار، در خواست کرده بودند تا مقصران ریزش غیر قابل باور قیمت سهام شرکت ‌ها معرفی شوند و رزم حسینی همچنین وزیر اقتصاد در این زمینه پاسخگو باشند، اما این امر چندان از سوی دولت و دو وزیرش مورد توجه قرار نگرفت. براین اساس افت ۵۰ تا ۷۰ درصدی بورس که  به طور مستقیم موجبات بی اعتمادی به این بازار آن هم سرمایه‌گذاری را فراهم آورد آن هم بازاری که البته دولت بارها از مردم درخواست کرد تا در آن سرمایه گذاری کنند، اما از همان ابتدای راه سرمایه گذارانش را به حال خود رها کرد.

درخواست قاضی‌زاده‌هاشمی از رئیس دستگاه قضا
 آنچه موجب شد تا روز گذشته  با توجه به آنچه که می توان آن را ضرورت دفاع از حق و اعتماد مردم دانست جدا از موضوع ورود نمایندگان مجلس به موضوع بورس که بیشتر در قالب تذکر و اخطارها، طرح تفحص از بازار سرمایه، استقلال بورس و تعیین ضرب الاجل برای وزیر اقتصاد در مجلس مطرح شده است، امیرحسین قاضی ‌زاده ‌هاشمی، نایب رئیس اول مجلس در قالب نامه ای خطاب به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در قالب ارائه مستندات از رئیس دستگاه قضا در خواست کند تا در جهت احقای حقوق به حق مردم در این مقوله ورود کند. 

نقش دلالان در بخش های دولتی در تشدید نوسانات بورسی
در نامه ارسال شده از سوی نایب رئیس اول مجلس، وی ضمن تشکر از مساعی و پیگیری‌های حجت الاسلام رئیسی، همچنین دادستان تهران عنوان کرده است که پس از شروع ریزش بزرگ بازار بورس برخی از مقامات دولتی نظیر رییس دفتر رئیس جمهور، برخی از اعضای شورای عالی و هیات مدیره بورس، وزیر اقتصاد در رسانه ملی و رسانه های گروهی وعده حمایت عاجل و مستمر از بازار سرمایه و پایان ریزش ها  را به مردم دادند، آنها در حالی که امید بازگشت به بازار به روزهای متعادل را نوید می دادند اما در فرصت به دست آمده از اعتماد مردم، با عرضه ای سنگین سهام، سقوط هرچه بیشتر در بازار و تشدید سلب اعتماد، سرخوردگی و نارضایتی عمومی را رقم زنند.
براین اساس قاضی زاده هاشمی با بیان این مطلب که مستندات این امر که حاصل بررسی گروه کارشناسی حقوقی – اقتصادی و نیز گزارشات مراجع رسمی مطلع بوده موجود است، به آن در ادامه نامه ارسالی به رئیس دستگاه قضا اشاره کرده است که در آن علاوه بر نقش دولت و مسئولان دولتی در این بازار اشاره مستقیم به رفتار دلالان و سفته بازانی داشته که در بخش های دولتی با در اختیار گرفتن کدهای متعدد معاملاتی در تمام این بحران بورس از طریق غیرقانونی به کسب منافع نامشروع از سرمایه های مردی و بیت المال و اخلال در نظام اقتصادی کشور پرداخته اند که آرشیو معاملاتی و روابط بین اشخاص همچنین حساب های در گردش انها تماما و به لحظه در سازمان بورس نگهداری می شود و قابل استخراج است.

دستکاری معاملات و تحصیل مال از طریق نامشروع
وی در بخش دیگری از نامه خود با بیان اینکه اقدامات حقوقی های متخلف مصداق اخلال در تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار و اغوای اشخاص به انجام معاملات با ظاهری گمراه کننده از روند معاملات تحت عنوان جرم دستکاری مبنی بر معاملات و مصداق تبانی و تحصیل مال از طریق نامشروع است به نقش منفعلانه و غیر قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اشاره کرده است که  موجب شده تا ریزش هر روزه در بازار بورس روند تداومی داشته باشد. قاضی زاده هاشمی همچنین برخورد متخلفان این بازار و  برقرار عدل اسلامی را به منظور حمایت از سهامدارن و بازگشت اعتماد به این بازار خواستار شده و در این زمینه نیز آمادگی خود و گروه کارشناسی را جهت احقاق حقوق سرمایه گذاران بازار سهام اعلام کرده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید