پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: روند صعودی در آمار و ارقام ابتلا، تعداد بستری شدگان و فوت ناشی از بیماری کووید 19 در شرایطی این روزها دوباره قابل مشاهده است که مسئولان حوزه بهداشت و درمان معتقدند بی توجهی به رعایت پروتکل ها اصلی ترین دلیلی بروز چنین شرایطی است.

آنچه که حتی موجب شد تا روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت گلایه جدی از پروتکل شکنان و بی توجهی غیر قابل اغماض به دستورالعمل های بهداشتی در برخی از استان ها داشته باشد و در اظهارات خود به واژه هایی اشاره کند که حکایت ار روزهای سختی دارد که کادر درمان داشته و دارند.

مصداق بارز این امر شرایطی بوده که اکنون در استان خوزستان شاهد آن هستیم. افزایش قابل توجه بیماران، جولان ویروس موتاسیون یافته کرونا به عبارتی ویروس انگلیسی و ...، آن هم در اوضاع و احوالی که به نظر می رسد بسیاری از ساکنان این مناطق به طور کلی پروتکل های ابلاغ شده از سوی ستاد ملی کرونا را نادیده گرفته اند. اما این شرایط تنها منوط به خطه های جنوبی کشور نیست و بلکه استان های شمالی کشور نیز که این روزها بیشترشان در وضعیت نارنجی قرار دارند نیز توجهی به دستورالعمل های بهداشتی ندارند.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار نقد دولت، به طور نمونه در بندر انزلی نه تنها افراد بسیاری استفاده از ماسک را کنار گذاشته اند، بلکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز در موارد بسیاری به فراموشی سپرده شده است. به طور نمونه تاکسی های خطی که در این شهر اقدام به سوار کردن مسافران می کنند، نه تنها طبق آنچه که ستاد ملی کرونا اعلام کرده است که براساس آن تاکسی ها ملزم به سوار کردن فقط سه مسافر هستند، عمل نمی کنند و تمام ظرفیت خودروی خود به عبارتی چهار مسافر را مدنظر دارند، بلکه بسیاری از این رانندگان متاسفانه مسافر دیگری را علاوه بر چهار نفر اشاره شده سوار می کنند.

فرد پنجمی که در صندلی جلو به همراه مسافر دیگری می نشیند تا به مقصد برسد. آنچه که نه تنها حکایت از بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی دارد، بلکه سوار کردن دو مسافر در صندلی جلو قاعده ای بوده که سال های زیادی است، پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور آن را ممنوع اعلام کرده است. حالا ساکنان این منطقه از کشور خواسته و ناخواسته نه تنها قوانین راهور را ریزپا می گذارند، بلکه در نبود نظارت ها با بی توجهی به پروتکل های بهداشتی جان خود، مسافران، اعضای خانواده، مردم شهر حتی کشور را به خطر می اندازند.
از سوی دیگر برخی از اتوبوس های مسافربری بین شهری نیز به رغم اینکه برای فروش صندلی های خود باید قواعد ویژه ای را رعایت کنند، ولی طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ما بعضی از رانندگان در مسیر و در بین راه اقدام به سوار کردن مسافری مازاد بر ظرفیت تعیین شده برای وسیله نقلیه عمومی خود کرده و به این ترتیب قاعده و مقرراتی که برای نجات جان مردم و مصون ماندن تمامی افراد جامعه از ویروس منحسوس کرونا وضع شده است را به راحتی و بدون در نظر گرفتن پروتکل ها زیر پا می گذارند. آنچه که تبعاتش خیلی زود دامنگیری خودشان، اعضای خانواده، مردم شهر و کشور خواهد شد.
به این مقوله می توان برخی دیگر از پروتکل شکنی ها را نیز اضافه کرد، مصداق بعدی در این زمینه ویدئویی بوده که چندی پیش در فضای مجازی دست ‌به ‌دست شد و از اعتراض مسافر یکی از شرکت های هواپیمایی به نام کشور حکایت داشت، اینکه شرکت مذکور برای تمامی صندلی های موجود در هواپیما بلیت فروخته و برخلاف پروتکل‌ های ابلاغ‌ شده از سوی سازمان هواپیمایی 100درصدی ظرفیت این پرواز تکمیل کرده بود. رفتاری تاثربرانگیز آن هم در شرایط کنونی که دلنگرانی ها درباره امکان بروز موج چهارم کرونا در کشور هر روز بیشتر از روز گذشته قوت می گیرد، اما به نظر می رسد در نبود نظارت کافی از سوی متولیان امر همچنان باید شاهد تکرار چنین رفتارهای خطر آفرینی باشیم که نتیجه آن می تواند بسیار تلخ باشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید