پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: ادامه روند افت شاخص بورس به معمای پیچیده ای در بازار سرمایه تبدیل شده که به تدریج اندک دلگرمی های که سبزشدن گاه به گاه برخی نمادها با خود به همراه را نیز بی اثر کرده است، آنچه که پیامدش شتاب گرفتن روند خروج پول از این بازار بوده که می تواند آن را هشداری مهم به حساب آورد، ضمن اینکه تداوم فشار فروش در برخی نمادها موجب شد، شتاب این روند نزولی تشدید شود.  

صف های فروش همچنان طولانی 
این در حالی بود که اگر چه تغییر رئیس سازمان بورس اندک امیدی را ایجاد کرده بود که شرایط بازار مذکور بهبود یابد، ولی تغییر در دستورالعمل های بازار سرمایه توسط رئیس جدید هم گره از مشکلی باز نکرد و تنها در بازه زمانی بسیار کوتاه یکی دو روزه توانست سهامداران را قانع کند تا از صف های فروش خارج شوند. با این وجود خیلی زود باز صف های فروش طولانی شکل گرفت تا دوباره این بازار حتی بیشتر از گذشته جامه قرمز بر تن کند. شرایطی که اکنون این پیش بینی را بیش از گذشته  قوت می بخشد که در آینده ای نزدیک نقدشوندگی بسیاری از نمادها با مشکل مواجه خواهد شد.

توصیه ای به نام خرید پله‌ ای
در این اوضاع و احوال شاید برای پیشگیری از بروز وضعیتی که به آن اشاره شد، همچنین کمک به افرادی که قصد دارد در بازار بورس سرمایه گذاری کنند، کارشناسان بازار سرمایه توصیه می کنند که فروش سهام در وضعیت کنونی بازار به ویژه در سهم‌ های بنیادی کار بسیاراشتباه بوده، ضمن اینکه سهامداران بهتر است با خرید پله‌ ای، در جهت نگهداری سهام در قیمت های فعلی اقدام کنند. تدبیری که هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه هم از آن سخن گفته است.

چرایی ریزش دسته جمعی نمادی
اما به واقع چرا بازار سرمایه هفته نخست آخرین فصل سال را با ریزش دسته جمعی نمادهای بورس آغاز کرد؟ تا اندک اعتمادی که به این بازار وجود داشت نیز به تدریج کمرنگ و کمرنگ تر شود. تا به آنجا که باز هم طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه مدنظر بهارستان نشینان قرار بگیرد. آنچه که چندی قبل نیز سیدناصر موسوی لارگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از آن سخن گفته بود، اینکه طرح ‌ تحقیق و تفحص از بورس در کمیسیون اقتصادی مجلس در هفت محور تصویب  شده است. آن هم در شرایطی که با توجه به تجربه های گذشته به نظر می رسد؛ بورس خاطره چندان خوبی از دخالت‌ ها ندارد و هر بار نه تنها گره ای از مشکلات این بازار باز نشده است، بلکه هرچند شاید در بازه زمانی بسیار کوتاه مدت شاهد ایجاد روند به نسبت صعودی در آن بودیم ولی خیلی زود دوباره ماجرای افت شاخص ها حتی بیش از گذشته تکرار شده است. به هر حال در کنار همه این موارد عمیدی معتقد است؛ که دلایل متفاوتی در شکل گیری روند نزولی شاخص ها به ویژه در روزهای آغازین اسفند اثرگذار بوده است. اینکه با توجه به خبرهای منتشر شده درباره توافق ضمنی دولت و آژانس بین المللی انرژی هسته ای و یک برنامه سه ماهه هماهنگ شده، در ابتدا پیش بینی شد که این موضوع در بازار سرمایه واکنش مثبتی را رقم زند، اما در روز بعد از این تصمیم و در لحظات ابتدایی معاملات بورس، شاهد واکنش نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع بودیم، بحثی که تقابلی بین مجلس  و دولت را به دنبال داشت که نتیجه اش افت دسته جمعی نمادها بود. این امر در کنار سایر موارد مانند؛ رشد حبابی شاخص ها، حضور مردم در بورس بدون برخورداری از دانش کافی، فروش سهام کاغذی و ... موجب بروز دوباره دلسردی سرمایه گذاران به ویژه سهامداران حقیقی شد.

تکرار یک دور باطل و کاهش سرمایه سرمایه گذاران
با این وجود اما در بحبوحه همه این موضوعات نباید از یاد برد که بی توجهی مسئولان به حال و روز کنونی بازار سرمایه بیش از اینکه ریزش شاخص ها را به همراه داشته باشد، موجب افت میزان اعتماد سهامدارانش شد، سرمایه گذارانی که عطای اندک سود احتمالی را به لقایش می بخشند و در صف های فروش جا خوش می کنند، تا شاید باقیمانده سرمایه شان را نجات دهند. اما این تصمیم نیز باز خود موجب کاهش دوباره ارزش داشته هایشان در این بازار می شود. به نوعی دوری باطل که پیامدش متضرر شدن دوباره و چند باره سرمایه گذاران خواهد بود.

نگرانی از هدایت نقدینگی از بورس به رمزارزها
این روند در حالی تکرار و باز هم تکرار می شود که این روزها گزینه ای جدید نیز به فهرست دغدغه های سهام داران بورس اضافه شده است، آنچه که به بحث هدایت نقدینگی از بورس به رمزارزها باز می گردد و شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس در این باره بیان کرده است که با توجه به ریزش 19 درصدی بیت کوین در هفته گذشته، افرادی که با عملکردهای نادرست، دانسته و ندانسته باعث شدند، اعتماد مردم از بازار سرمایه سلب شود و حجم نقدینگی عظیمی از منابع این مردم بدون شناخت از نوسانات ذاتی رمز ارزها وارد آن بازار شود، امید می‌ رود روزی متوجه شوند چه آسیبی به اقتصاد وارد کردند. به هر حال حداقل تا به امروز تمامی راهکارها و وعده و وعیدهای مسئولان این بازار و دولت برای کمک به سرمایه گذاران و نجات داشته هایشان نه تنها محقق نشده است، بلکه جذا از بحث زیان های غیر قابل باور برای این افراد اکنون در حال رقم زدن کاهش تقاضا در بورس با خروج پول حقیقی ها بوده که خود می تواند شروعی برای ریزش دوباره شاخص ها و سرخ رنگ شدن این بازار باشد. زیرا که از آغاز ماه گذشته سهامداران حقیقی روی به خروج نقدینگی خود از بازار سرمایه آورده و  گفته می شود تنها حدود یک هفته پول از سوی سهامداران حقیقی وارد بورس شده است. بنابراین برآیند سرمایه ورودی و خروجی نشان می دهد، حدود 9 هزار و سیصد و پنجاه میلیارد تومان پول در این مدت از بازار سرمایه بیرون رفته که رقم قابل توجهی است آنچه که در کنار کاهش سود بانکی این احتمال را قوت می بخشد که به زودی باید شاهد هجوم نقدینگی به بازاری دیگر و اوج گیری قیمت ها در آن بازار بود، ضمن اینکه دیگر حتی عرضه اولی ها نیز جذابیتی برای بازگشت سرمایه گذاران به این بازار ندارد و این خود نیز به عاملی برای خروج سرمایه همانطور که عنوان شد، عدم تمایل ورود نقدینگی به این بازار هجوم آن به بخشی دیگر خواهد شد. روندی که خود هشداری جدی برای متولیان و سیاستگذاران اقتصادی به شمار می رود.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید