پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: مجتمع تجاری، اقامتی و تفریحی ۱۴۷ هزار متری قشم به نام معراج در حالی پنجشنبه گذشته افتتاح شد که این مجتمع نیمه کاره بوده و فاقد بسیاری از امکانات ضروری برای افتتاح بود، ضمن اینکه 98 نفر از خریداران غرفه های تجاری مجتمع مذکور چندی پیش به دنبال تاخیر بیش از هفت سال از زمان تحویل واحدهای خود در محاکم قضایی طرح شکایت کرده و در این زمینه نیز طبق مستندات و اظهارات محمد سعید ثمری، وکیل شاکیان موفق به اخذ قرار تامين دليل شده اند. 

ساخت مجتمع تجاری تفریحی در حریم دریا
در این زمینه سعید ثمری در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت با اشاره به اینکه سال ۸۷ روند احداث مجتمع تجاری، اقامتی و تفریحی مذکور آغاز شد، بنایی که قرار بود بزرگترین و مدرن ترین مجتمع تجاری، تفریحی و گردشگری جنوب کشور باشد، اظهار کرد: سال 87 سازمان مناطق آزاد قشم مجوزی را صادر کرد که بر اساس آن در کنار اسکله شهید ذاکری قشم به عبارتی اسکله اصلی این شهرستان مجتمع بزرگی احداث شود، مجوزی که صدور آن هم با اما و اگرهای سئوال برانگیزی همراه بود، زیرا زمین مشخص شده برای ساخت این مجتمع در حریم دریا قرار داشت، موضوعی که باعث شد تا سازمان بنادر و کشتیرانی در این زمینه طرح دعوی کنند. دعوی که البته بعد از چهار سال در دادگاه رد شد، زیرا اگرچه وقتی بنایی آن هم به این عظمت در کنار اسکله و حریم دریا احداث می‌ شود، قاعدتاً مشکلات و خطرات خاص خود را دارد. براین اساس امکان دارد هر ارگانی برای ارائه مجوز به شرایط آن از لحاظ ایمنی و... ایراداتی وارد کند، اما از آنجا که سازمان مناطق آزاد اقتصادی مسئول این کار بود، همه مجوزها نیز توسط این سازمان صادر شد.
وی تصریح کرد: البته در صورتی که اگر این امر در شهر صنعتی دیگری که تحت نظر سازمان بنادر مناطق آزاد نبود اتفاق می افتاد امکان احداث چنین بنایی نبود.زیرا در آن شرایط سازمان بنادر و کشتیرانی نیز باید این مجوز را امضاء می‌ کرد.

خلف وعده 7 ساله
وکیل جمعی از شکات این پروژه در ادامه با اشاره به اینکه در بروشورهای تبلیغاتی این مجتمع از غرفه های تجاری، آکواریوم بزرگ، اسکله تفریحی و هتل پنج ستاره مجهز صحبت شده بود، همچنین شهربازی سرپوشیده و دیگر امکاناتی که قرار بود تا مجتمع تجاری تفریحی مذکور را در زمره یکی از مدرن ترین مجتمع های کشور جای دهد که در سطح کشور بی ‌نظیر بود، بیان کرد: به این ترتیب همزمان با دریافت مجوز در سال ۸۷ فروش واحدهای تجاری در قالب پیش فروش نیز آغاز و مقررشد تا سال ۹۲ احداث این مجتمع تجاری و تفریحی به اتمام رسیده و واحدهای تجاری تحویل خریداران شود.

افتتاح عجیب و تعجب برانگیز
سعید ثمری همچنین بیان کرد: این در حالی است که اکنون در سال 1400 قرار داریم، به عبارتی  بیش از هفت سال است که افتتاح و بهره برداری از این مجتمع به تاخیر افتاد تا اینکه همانطور که پیش تر اشاره شد، رییس ‌جمهور در روزهای ابتدایی سال جاری مجتمع مذکور را افتتاح کرد. آن هم مجتمعی نیمه کاره که فاقد بسیاری از امکانات ضروری است، که این خود بسیار تعجب برانگیز است.

شکایت تعدادی از غرفه داران
وی همچنین افزود: ضمن اینکه اشاره به این موضوع ضرورت دارد که با توجه به تاخیر قابل توجه برای تحویل غرفه ها، شهریورماه گذشته تعداد زیاد تعدادی از غرفه داران شکایت خود را در این مقوله مطرح کردند، متراژ غرفه‌های تجاری این شکات  که وکالت آنها را برعهده دارم حدود یک هزار و ۶۰۰ متر است. در این زمینه ابتدا در شهریور ماه گذشته جلسه‌ای را برگزار و نمایندگانی را از میان غرفه داران تعیین کردیم تا به قشم رفته با دو مالک مجتمع در این باره صحبت کنند. رایزنی که در آبان ماه و آذرماه سال 1399 صورت گرفت، در این زمینه عنوان شد که احداث کنندگان بنای مذکور هنوز نتوانسته‌ اند برق مورد نیاز این مجتمع را تهیه کنند و لازم است در صورت تمایل هزینه‌ ای برای این کار واریز کنند.
وکیل جمعی از شکات این پروژه تصریح کرد: در این زمینه با توجه به اینکه خریداران غرفه ‌ها نیز تمایل داشتند با توافق هرچه زودتر غرفه هایشان را تحویل بگیرند، مقرر شد تا در بازه زمانی یکماهه مشکل برق نیز بر طرف شود.

مجتمعی تجاری تفریحی بدون برق و سیستم اطفاء حریق
سعید ثمری با تاکید براینکه خریداران این غرفه های پیش فروش شده اگر در همان سال با مبلغی که در این زمینه هزینه کرده بودند، خرید دیگری در منطقه قشم انجام داده بودند، نه تنها متضرر نمی شدند بلکه اکنون مالک واحدهای تجاری در دیگر مجتمع های تجاری این شهرستان بودند که مدت هاست مورد بهره برداری قرار گرفته است، ادامه داد:  این مجتمع با توجه به امکانات فراوان که به آن در بروشورهای تبلیغاتی اشاره شده بود، توانست توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کند، با این وجود به رغم دریافت مبلغ قابل توجه از خریداران در زمان تحویل به افراد سال های زیادی خلف وعده شد و اکنون همچنان سرنوشت غرفه های مورد نظر با توجه عدم برخورداری از امکاناتی انشعاب و پست برق، راه اندازی نشدن پله های برقی و آسانسور مجموعه، آماده نبودن سیستم تهویه مطبوع، مغفول مانده سیستم اطفاء حریق، دوربین مدار بسته و ... نامشخص است مواردی که در رای قرار تامين دليل صادر و ابلاغ شده توسط کارشناس رسمی دادگستری به آنها اشاره شده است.

ابلاغ رای قرار تامین دلیل در اسفندماه
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس در پانزدهم اسفندماه سال گذشته رای صادر و ابلاغ شد. در قرار تامین دلیل کارشناس اعلام کرد، اگر فقط قرار باشد تنها غرفه های تجاری در طبقه همکف کارهای آن انجام شود با توجه به موارد اشاره شده که باید تامین و تجهیز شود، به ۶ ماه زمان نیاز است، ضمن اینکه این اقدام ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان نیز هزینه در بر خواهد داشت. البته این هزینه منهای هزینه های مربوط به راه اندازی هتل آکواریوم و سایر مواردی بود که در بروشورهای تبلیغاتی به آنها اشاره شده بود زیرا که به طور نمونه آکواریوم هنوز احداث نشده همچنین تجهیز و راه‌اندازی هتل نیز حداقل به بودجه ای در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد نیاز دارد، البته همانطور که گفته شد ما در قرار تامین دلیل فقط به غرفه های تجاری پرداختیم.

 

وکیل جمعی از شکات این پروژه همچنین در ادامه به این موضوع اشاره کرد که پیش از طرح دعوی یاد شده در این خصوص به سازمان منطقه آزاد قشم مراجعه کردم و با مدیر مدیر حقوقی سازمان موردنظر در این باره صحبت کردم، که وی نیز در این خصوص عنوان کرد، ما غرفه های مان را به صورت موقت تحویل گرفته‌ ایم به عبارتی تحویل غرفه ها به طور کامل صورت نگرفته است. متراژ آنها بالا پایین شده و ما با متراژهای موجود حساب کتاب‌ ها را انجام داده و تایید کرده ایم که غرفه ها در سه طبقه تحویل موقت شده اند. براین اساس اگر شما شکایتی مبنی بر تاخیر مطرح کنید ما نیز در این مقوله همکاری خواهیم کرد.
سعید ثمری اظهار کرد: حال این پرسش مطرح می‌شود ساختمانی که برق ندارد چگونه توسط رئیس جمهور افتتاح شده است؟ آیا نباید در زمان بهره ‌برداری استعلامات لازم جهت فراهم بودن حداقل الزامات مورد نیاز اخذ شود، ضمن اینکه قرار تامین نیز توسط اینجانب با وکالت 98 موکل برای این بنا گرفته شده است. آنچه که این موضوع را به ذهن متبادر می کند که با توجه به اینکه ماه‌های پایانی دولت دوازدهم است برای درج شدن این پروژه عمرانی در کارنامه دولت این مجتمع ناتمام نیمه کاره که فاقد برق و سایر امکانات لازم بوده، افتتاح شده است. پروژه ای ناقص که دچار مشکل بوده و تعداد زیادی شاکی هم دارد.
وی توضیح داد: آنگونه که گفته شده برای تامین برق در بازه زمانی که کارهای این پروژه صورت می گرفته، اقدام و هزینه نشده است، ضمن اینکه با توجه به صحبت‌هایی که با کارشناس در این مقوله داشته‌ام امکان ارائه برق در قالب سیستم مجزا به این مجتمع وجود ندارد و باید از جای دیگری برق مورد نیاز تامین شود، به عبارتی باید از یکی از مجتمع های اطراف برق مورد نیاز تامین شود، به عبارتی  زیر ساخت ‌های لازم در این مقاله به طور اصولی فراهم نشده و باید کابل برق از مجتمع‌های دیگری به این مجتمع کشیده شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید