پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: الهام صادقی/ بازار سرمایه در هفته ای که پشت سر گذاشت همچنان ناخوش احوال بود و روند نزولی را ادامه داد. شاخص کل بورس تهران نیز در ابتدای معاملات امروز افت ۴۴۴۴ واحدی را تجربه کرد به یک میلیون و ۱۰۲ هزار و ۶۰۲ واحد رسید.

بورس در وضعیت فرسایشی و خسته کننده
این در حالی است که تدوام شیب نزولی شاخص ها تا به آنجا سهامدارن را نا امید کرده است که هر روز صف های فروش طولانی تر می شود و از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از نمادها قفل حتی سهم‌ های بنیادی و ارزشمند در صف فروش بوده و درخواستی نیز برای خرید آنها وجود ندارد. در مجموع باید گفت که روند پرنوسان بازار سرمایه در کنار برخی اقدامات غیرکارشناسانه موجب شکل گیری وضعیت نابسامانی در این بازار شده است.
ضمن اینکه طبق اظهارات حامد کامرانی، کارشناس بازار سرمایه بورس در سایه تحرکات جناحی و سیاسی به وضعیت و نقطه فرسایشی و خسته کننده ای رسیده است، تا به آنجا که برآوردها نشان می دهد، امسال چراغ بازار تنها برای حدود سه یا چهار روز سبز بوده است. شرایطی که برخی ها را به این باور رسانده است که تزریق نقدینگی هم شاید نتواند گره ای از مشکلات این بازار باز کند زیرا که اعتماد رخت بسته از آن برای بازگشت راه پرفراز و نشیبی را پیش رو دارد.

 


هرچند که از نظر کامرانی تزریق نقدینگی از صندوق توسعه تنها وعده ای بوده که به نتیجه نرسیده و باعث شده فعالان بازار دیگر توجهی به صحبت های مسئولان در این زمینه نداشته باشند. به گفته ماشاالله عظیمی، عضو شورای عالی بورس هم منابعی که مقرر شده بود از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود همچنان تخصیص نیافته است.

چشم انتظاری برای برپایی جلسه سران قوا
روند موجود موجب شده تا محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کند که  این اعتماد را سه قوه با همکاری یکدیگر برای به سهامداران بازگردانند. براین اساس بسیاری از تحلیلگران مسائل اقتصادی نیز به این موضوع تاکید دارند که بازار سرمایه چشم انتظار برپایی جلسه دوشنبه سران قوا است، بنابراین تا این جلسه تشکیل و نتیجه نهایی آن مشخص نشود روند بازار همانند روزهای گذشته تکراری خواهد بود. در این خصوص البته این را نیز باید گفت که هفته گذشته نیز قرار بود چنین جلسه ای تشکیل شود که در آن بهبود اوضاع بغرنج بورس مورد بررسی قرار گیرد، اما بدون اعلام دلیل تشکیل نشد.

معضلی به نام نبود هماهنگ میان دستگاهی
در این میان به نظر می رسد در کنار راهکارهای پیشنهاد شده متولیان امر در جلسه مورد باید نظر نیم نگاهی نیز به مشکل دیگری داشته باشند که این روزها بازار سرمایه با آن مواجه است، بحث نبود هماهنگ لازم میان دستگاه‌ های اجرایی که عظیمی هم به آن اشاره کرده است، که به نظر می رسید به موضوع اجرای مصوبه ها مربوط می شود، زیرا عضو شورای عالی بورس در این زمینه توضیح داد است؛ تصمیماتی که برای سازماندهی شرایط بازار گرفته می‌شود به دلیل تأخیر در اجرای مصوبات، اثری ندارد.
به هر حال نباید از یاد برد که  بازار سرمایه مهمترین و اثرگذارترین بازار برای ساماندهی به دغدغه های اقتصادی در کشور بوده و می تواند هم برای دولت و هم برای سهامدارانش سود آور باشد.
 با این وجود اما مدت هاست شاهد هستیم که اتخاذ تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسانه مانند روشی که در بازارهای دیگر مانند مسکن و ... در پیش گرفته شد، نه تنها آن را از رونق انداخت و سهامدارنش را خاکستر نشین کرد بلکه سودآوری که دولت نیز از آن انتظار داشت را نیز محقق نکرده است.
اکنون نیز در آستانه برپایی جلسه شورای هماهنگی اقتصادی تعداد قابل توجهی از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه در قابل بیانیه ای اقدام به ارائه راهکار‌هایی برای بهبود وضعیت بازار سهام و خروج آن از بحران موجود کرده اند.

آمادگی مجلس برای بررسی طرح های مرتبط
در کنار چنین راه حل هایی البته علیزاده به این موضوع پرداخته است که مجلس آمادگی دارد تا طرح های مرتبط با بازار سرمایه را با قید فوریت در دستورکار قرار دهد. بر این اساس وی از همه فعالان بازار مذکور درخواست کرده تا نظرات شان درباره قوانین قابل اصلاح بازار بورس را به این کمیسیون منعکس کنند.

رئیس جمهور سری به ساختمان ‎بورس بزنند
به هر حال باید گفت که بی تدبیری ها، وعده های بی سرانجام، همچنین مردمی که دانش از بازار بورس ندارند برای ورود به آن بسترساز حال و روز ناخوش و بیمارگونه این روزهای بورس شده است آنچه که باعث شده تا شرایط در بازار سرمایه آنچنان امید کننده باشد که محمدرضا احمدی سنگری، نماینده مردم رشت در مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از رئیس جمهور در خواست کرده به جای وعده 100 روزه، سری به ساختمان ‎بورس بزنند تا هم نظر مردم را نسبت به عملکرد هشت ساله خود را بسنجند و هم اندکی با دغدغه‌های حقیقی آنها آشنا شوند.
به هر حال ادامه روند کنونی سقوط نمادها به کانال پایین ‌تر به طور قطع بر پیش بینی سهامداران نسبت به آینده بازار اثر گذار خواهد بود و انتظارات را بیش از پیش منفی خواهد کرد تا بدبینی‌ ها نسبت به آینده این بازار هم روز بیشتر از روز گذشته شود. حال باید دید در جلسه سران قوا تا چه میزان بورس و شرایط کنونی بازار سرمایه مورد بررسی قرار می گیرد و آیا از دل آن راهکاری برای برون رفت از بحران  کنونی بیرون خواهد آمد تا سهامدارانی که دیگر از این بازار نا امید شده اند، روزنه امیدی بیابند، یا باز هم به دلایل متعدد بازار سرمایه همچنان جامعه سرخ بر تن خواهد داشت.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید