پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: الهام صادقی/ کامران ندری در گفت و گو با «نقد دولت» در خصوص پیشنهادهای ده‌گانه سازمان بورس برای اصلاح بازار اظهار کرد: به هر حال راه حل هایی به ذهن متولیان امر رسیده است که آنها را مصوب و اعلام عمومی کرده اند. با این وجود مسئله اصلی به عبارتی مشکل بازار سرمایه همچنان ریشه یابی نشده است.
وی ادامه داد: البته شاید برخی از راهکارهای عنوان شده بتواند به بازار سرمایه کمک کند، منتهی آثار تورمی به همراه خواهد داشت و به عبارتی می تواند تا حدودی مشکلاتی که بورس با آنها مواجه است را تاحدی کاهش دهد، اما همانطور که گفته شد، این احتمال زیاد است که تبعات تورمی نیز با خود به همراه داشته باشد که مشکلاتی کلان تری را ایجاد خواهد کرد. به طور مثال یک درصدی که قرار است از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار تخصیص داده شود، اگر این منابع قابل استفاده نباشد، به عبارتی ذخایر ارزی باشد که در خارج از کشور مسدود شده است، این به این معنا خواهد بود که بانک مرکزی باید ریال چاپ کند که آن هم موجب افزایش پول پرقدرت در اقتصاد شده و تبعات آن نیز همانطور که گفته شد روند صعودی دوباره قیمت‎ ها خواهد بود

مشکلات برداشتن محدودیت ها از بانک‌ ها برای خرید سهام 
این تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید براینکه در واقع برداشتن محدودیت ها از بانک‌ ها برای خرید سهام نیز آثار تورم به همراه دارد و هم اگر در آن دقت نشود می‌ تواند وضعیت بانک‌ها را وخیم تر کند، زیرا سهام یک دارایی فوری نیست و اگر در دارای بانک‌ها بنشیند و اگر نرخ سهام کاهش پیدا کند، به طور قطع وضعیت دارایی‌ های بانک ‌ها را در مقایسه با بدهی ها دچار چالش خواهد شد. پیامد ان نیز احتمال مواجه شدن بانک‌ها با کسری شدید اعتبارات است.
این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به اینکه بانک ها اگر بخواهند وارد بازار سرمایه شود از طریق فرایند خلق پول وارد بازار خواهد شد، ادامه داد: بنابراین اعتباراتی که باید به سمت و سوی رفع نیازهای جامعه برود، باید صرف ایجاد تقاضا برای سهام در بازار سرمایه شود. به این ترتیب طبیعتاً اعتبار برای تامین نیاز مالی تولید کنندگان یا حتی خانواده ها با مشکل مواجه خواهد شد.

تبعات منفی اقتصادی برخی از راهکارها
ندری در ادامه تصریح کرد: البته راه حل ها شاید تا حدی بتواند برخی مشکلات بازار سرمایه را حل کند، ولی برخی از آنها تبعات منفی برای اقتصاد به همراه خواهند داشت.
وی با بیان این مطلب که البته در وضعیت فعلی با توجه به اینکه بازار ارز کنترل درآمده و ثبات نسبی در آن ایجاد شده است، تبعات تورمی که از ناحیه بازار ارز ایجاد می شد تا حدی کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: این امید می رود که آثار تورمی مجددا تشکیل نشود، اما چه راهکارهایی می تواند مانعی برای ایجاد تورم دوباره باشد. البته برخی از راهکارهایی که پیشنهاد شده است می تواند برای بازگشت رونق به بازار سرمایه تا حدی موثر باشد و اما همانطور که گفته شد از تبعات نامطلوب آن نیز نباید غافل ماند.

قیمت سهام از عملکرد شرکت ‌ها نباید فاصله گیرد
این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: در این خصوص نکته ای که فعالان بازار سرمایه به آن توجه نمی کنند، این است که کاهش قیمت هایی که در سال گذشته اتفاق افتاد، عامل اصلی اش افزایش یکباره و حباب گونه قیمت ها بود. توجه داشته باشید به هر شیوه قیمت سهام از عملکرد شرکت های آنها نباید فاصله گیرد. اگر بخواهیم مثالی ملموس تر در یان باره بزنیم باید گفت که به طور مثال قیمت یک بنا وقتی افزایش یابد، نمی توان گفت اجاره ‌بهای آن تغییر نکند. همین موضوع نیز در رابطه بازار سهام می توان صادق باشد. به این معنا که نمی‌ شود قیمت های سهام ها ۱۰ برابر شود، اما سودی که ازمحل سهامداری عاید سرمایه گذاران می شود تغییر چندانی پیدا نکند.
ندری گفت: به عبارتی نمی شود نسبت P/E به عبارتی قیمت نسبت به بازدهی شرکت ها بسیار افزایش پیدا کند. این اتفاق در سال ۹۹ اما رخ داد، اینکه نسبت مذکور به بسیار افزایش پیدا کرد.در حالی که باید یا قیمت‌ها کاهش پیدا می ‌کرد، یا بازدهی شرکت ها افزایش می یافت. بازدهی شرکت ها به مقوله عملکرد آنها باز می گردد که خیلی قابل افزایش در قالب چندبرابر شدن نیست.

همچنان بازار نیاز به تعدیل قیمت ها دارد
این کارشناس پولی و بانکی در ادامه با بیان اینکه آنچه که در بازار به طور طبیعی افتاد، این بود که قیمت کاهش پیدا کرد، افزود: براین اساس تا حدی شکل منطقی به خود می ‌گیرد تا به سطح نرمال خود باز می گردد. البته هنوز نیز این نسبت بالا است و باید همچنان مقداری تعدیل در بازار داشته باشیم. همانطور که اشاره کردم مساله اصلی که با ان مواجه هستیم حبابی بوده که در سال ۹۹ شاهدش بودیم. در زمان مسئولان به توصیه کارشناسان که بیان کردند باید جلوی این روند گرفته شود توجه نداشتند و تدبیری برای جلوگیری از رشد حباب گونه قیمت‌ها در بازار سهام اتخاذ نکردند.
ندری با تاکید براینکه این بی توجهی ها موجب شد تا پیش بینی اقتصادانان در رابطه با بازار سرمایه به وقوع بپیوندد، ادامه داد: در نتیجه این بازار ریزش کرد. این در حالی است که در شرایط فعلی نیز، همچنان نسبت P/E هنوز به طور کامل اصلاح نشده است. 
این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: حال با این راهکارها قصد بر این است تا جلوی این روند گرفته شود. شاید این امر تا حدی اثر گذار باشد، منتهی باید به تبعات و عوارض برخی از این راهکارها توجه کرد، عوارضی که ممکن است در واقع به شکل تورم بروز کند و خود مشکلات دیگری را رقم زند.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید