پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: الهام صادقی/ مهدی سلطان محمدی در گفت و گو با «نقد دولت» در خصوص اینکه چندی پیش رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرده است، برای اینکه مردم مقداری توان خرید پیدا کنند باید قیمت مسکن حداقل 25 درصد کاهش پیدا کند، اظهار کرد: تلاش برای مدیریت دستوری بازار موضوع قابل قبولی نیست و بازار فعل و انفعالات خاص خود را دارد.

تعداد معاملات در فروردین ماه به ‎طور معمول کم است
وی همچنین در مواجهه با اینکه تعداد معاملات در ماه گذشته در مقایسه با اسفند ماه کاهش قابل توجهی داشته است نیز اظهار کرد: در ماه فروردین به طور معمول موردهای زیادی برای فروش مسکن در بازار نمی توان یافت، به این دلیل تعداد معاملات بسیار کم خواهد بود. از سوی دیگر شرایط اکنون به گونه ای است که بازار دچار صبر و انتظار از طرف خریدار و فروشنده شده است.

متغییرهای مهم اثرگذار
این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه چشم اندازهای بازار تحت تاثیر متغیرهای زیادی قرار دارد، ادامه داد: این متغیر ها همچنان مبهم است با این وجود حداقل دو متغیر مهم در این زمینه نقش دارد که در این زمینه می توان گفت؛ وضعیت برجام و نحوه تعاملاتی که احتمالاً در این خصوص انجام خواهد شد براین بازار اثرگذار است، زیرا که  این امر روی بهای نرخ ارز و چشم اندازهای تورمی تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری را در پیش رو داریم که فاکتور بسیار مهمی است، زیرا باید دید که سیاست ‌های دولت به چه سمت و سویی خواهد رفت، همچنین امید و انتظار اجتماعی به چه صورت شکل خواهد گرفت.
سلطان محمدی خاطرنشان کرد: بنابراین در چنین وضعیتی طبیعی است که هم خریدار و هم فروشنده بیشتر احتیاط خواهند کرد، از این رو انتظار می‌ رود حجم معاملات پایین آمده و قیمت ها هم با توجه به حباب سنگینی که در بازارهای سرمایه ای در سال گذشته شکل گرفته بود، روند افزایشی آن تداوم نداشته باشد. قاعدتاً امسال باید با یک تعدیل و توقف‌هایی در بازار رو به‌ رو خواهیم بود.
وی در ادامه تصریح کرد:  ولی تاکنون مولفه ها حکایت از این ندارد که ما شاهد سقوط قیمت در بازار مسکن باشیم.

شاخصی به نام افزایش قیمت مصالح
این کارشناس بازار مسکن هر گونه کاهش قیمت در بازار را منوط به شرایط متغیری که پیش تر به آن اشاره کرد دانست و افزود: در صورتی که اوضاع تورم بهبود پیدا کند در آن زمان قیمت ها هم تمایل به پایین آمدن پیدا خواهند داشت، بنابراین در صورتی که این امر اتفاق نیفتد به هر حال فشار و افزایش قیمت مصالح ساختمانی به نحوی این نیست که بتوان انتظار داشت که قیمت‌های کنونی فروش مسکن موجود در بازار کاهش محسوسی یابد.

دوره رکورد آغاز شده است
سلطان محمدی با تاکید براینکه به طور معمول بازار‌مسکن هیچ گاه ما با مفهومی به نام سقوط روبرو نبوده ایم، بیان کرد: اتفاقی که می‌افتد این گونه بوده است که دوره های رکود شروع می شود، در حال حاضر نیز به نظر می رسد دوره رکود در این بازار آغاز شده است.
وی تصریح کرد: در این دوره ها به طور معمول قیمت ها یا نوسانات خیلی کمی داشته به عبارتی اندکی کاهش می یابد یا ثابت مانده یا به میزان کمی افزایش پیدا می کند.
این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: تجربه نشان می دهد در ادامه ممکن است در بازه زمانی دو تا سه ساله وقتی ما تورم ساختاری را داریم قیمت ها پا به پای تورم رشد نکرده و براین اساس به تدریج این حباب تخلیه شود. این بار نیز همین انتظار از بازار مسکن می رود اینکه قیمت ها در واقع رشد شان کمتر از نرخ تورم باشد. البته این امکان وجود دارد که در بازه زمانی دو یا سه ماه آینده شاهد کاهش هایی در قیمت بازار مسکن باشیم، ولی اصولا این بازار روندی را با افزایش آرام سپری خواهد کرد که از تورم عقب تر خواهد افتاد. به همین دلیل اگر حباب تشکیل شده باشد این حباب تخلیه می شود.

رونق پیش بینی نمی شود
سلطان محمدی در پاسخ به این سئوال که آیا پیش‌ بینی می‌ کنید، در ماههای آینده دوباره رونق به بازار مسکن بازگردد، اظهار کرد: ما در بازار مسکن پیش بینی در خصوص رونق نداریم. به عبارتی در بازه زمانی دو تا سه سال آینده این بازار همچنان با رکود روبرو خواهد بود اما اینکه کم و کیف آن به چه صورت است، بستگی به دو متغیری دارد که در ابتدا به آن اشاره کردم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید