کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو کشور نسبت به روسایی در حوزه واردات «واکسن کرونا» به کشور هشدار داد و گفت: "نگران واکسن گیت یا مسیر واردات به ایران هستیم و این بحث با محوریت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مطرح می‌شود."

شب گذشته کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در یک اتاق کلاب هاوس با حضور برخی اعضای بخش خصوصی در این باره توضیحاتی داد. 

او گفت: «نگران واکسن گیت در ایران هستیم و این بحث مرتبط با ظرفیت بخش خصوصی مطرح می‌شود. باید شفاف با مردم صحبت کنیم. وقتی پروفورم (سند یا پیش‌فاکتور) ۵۰ دلاری واکسن آسترازنکا را یک شرکت ارائه می‌کند، آن هم به وسیله یک شرکت واسطه دیگر، مسئله مورد دار است، بسیاری از پروفورم‌ها به دست ما می‌رسد که کار گروه و ماموریت آن شرکت در حوزه واکسن نیست و مشخص نیست که رابطه آنها با شرکت‌های واکسن ساز چیست و اغلب موارد تردید جدی درباره پروفروم‌های خرید واکسن وجود دارد.»

او با بیان اینکه بحث دوم قیمت واکسن‌هایی اعلامی از طریق بخش خصوصی است،  افزود: «در پروفورم ۲.۵ تا ۱۲ برابری قیمت واکسن باید پرسید که واقعا دنبال چه چیزی هستیم؟ نباید انتطار داشت که وزارت بهداشت مجوز سفته بازی و فسساد ارزی را بدهد و گاهی احتیاط می‌کنیم و این احتیاط‌ها منجر به سوء برداشت‌ها می‌شود. اگر برای واکسن ۴ دلاری، پروفورم ۵۰ دلاری بیاید، علامت سوال جلوی آن وجود دارد و ما حق نداریم مجوز واردات این چنینی بدهیم.»

جهانپور با بیان اینکه با واکسن تقلبی و فیک مواجه هستیم،  ادامه داد: «تردید نکنید بسیاری از این پروفورم‌ها با اعداد و ارقام و حجم ارائه شده، وجود ندارد. چنین تولیدهایی وجود ندارد که کسی بخواهد بفروشد. اکنون ۷ خط تولید در روسیه راه افتاده است و این‌ کشور تولید بالایی ندارد و اینکه که در اسفند یا فروردین کسی ادعای خرید ۲۰ میلیون دوز اسپوتنیک وی در ماه را کند، جای سوال دارد و باید این حق را باید به طرف مقابل بدهیم که در مورد واکسن‌ها تصمیم بگیرد.»

او افزود: «ما رستوران می‌رویم و به ما می‌گویند دوستی داریم که می‌خواهد ۴۰ میلیون اسپوتنیک وی بیاورد و وزارت بهداشت نمی‌گذارد.»

پیش از این نیز کارشناسان زیادی در احتمال فساد در بحث واردات واکسن هشدار داده بودند. از طرف دیگر بسیاری معتقدند این اقدام می تواند اثرات اجتماعی زیادی در بحث شکاف طبقاتی بگذارد. 

حسن روحانی، رئیس جمهور ۲۶ فروردین از شرکت‌های خصوصی خواسته بود تا برای واردات واکسن خارجی با دولت همکاری کنند.

روحانی با اشاره به این که «شرکت‌های خصوصی راحت‌تر می‌توانند واکسن‌ها را وارد کنند» گفته بود: «هر شرکتی که برای ورود واکسن، کوچک‌ترین مشکلی دارد به دفتر رئیس جمهور نامه بنویسد تا او مستقیماً موضوع را دنبال کند.»

این مجوز با مخالفت وزارت بهداشت همراه بود اما پس از گسترش بیماری در کشور و آغاز پیک چهارم آن حسن روحانی با واردات واکسن توسط بخش خصوصی موافقت کرد. 

در ماه های دولت در واردات واکسن به میزان کافی ناتوان بوده است و وزارت بهداشت با وجود وعده‌های زیادی نتوانست به نیاز کشور به واکسن کرونا را تامین کند. البته تحریم هم یکی از مانع های جدی بود اما برخی منتقدان می گویند وزارت بهداشت تمایل چندانی هم به واردات واکسن نداشته و  اصرار به تولید و عرضه واکسن داخلی دارد. 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید