پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: الهام صادقی/ مهدی صادقی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی «نقد دولت» با بیان این که برجام و مذاکرات بهترین برگ برنده ای است که دولت دوازدهم در اختیار داشته است، اظهار کرد: بر  این اساس نیز مجدداً به مذاکرات رو آورده است،  ضمن این که تصورش بر این است که با تغییر دولت در آمریکا رئیس جمهور جدید قصد دادن امتیازاتی را به ایران دارد.

مواضع آمریکا تغییری نکرده است
وی تاکید کرد: اما واقعیت اینگونه نیست. بلکه باید گفت هم شخص رئیس جمهور و هم دستگاه دیپلماسی سیاست خارجی آمریکا متوجه این موضوع هستند که دولت وقت ایران به این مذاکره نیاز دارد تا به ویژه در شرایط حساس و پیچیده کنونی طرفداران خود را دوباره به نفع کاندیداهایش به پای صندوق ها بکشاند. این امر می تواند طرف مقابل را به این نتیجه برساند که شرایط برای گرفتن امتیازات نیز مناسب است. بنابراین نباید فکر کنیم که جو بایدن قرار است به ما امتیازات خاصی بدهد.
کارشناس حوزه سیاست بین الملل در ادامه بیان کرد: رئیس جمهور آمریکا  در سخنرانی اخیر خود اعلام کرده است که مواضع اش تغییری نکرده و ضمن این که به نظر می رسد وی این آمادگی را نیز ندارند که در دو تا سه هفته پیش رو امتیازات ویژه ای به ایران بدهند. بلکه همانطور که اشاره شد از این رو که به نظر می رسد به خاطر شرایطی که دولت دوازدهم دارد، نیاز به این مذاکرات را احساس می‌ کند، طرف مقابل نیز به دنبال این است که امتیازاتی را نیز دریافت کنند.

تحریم‌ ها آنگونه که انتظار داریم برداشته نخواهد شد
این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: بنابراین تحلیل کلی من این است که باید واقع بینانه به این موضوع نگاه کرد. تحریم‌ ها آنگونه که انتظار داریم برداشته نخواهد شد. البته نفس مذاکره نیز آنگونه نیست که طرف مقابل و برخی ها آن را نادرست و شاید خیانت می پندارند، بلکه این یک گفت ‌و گو بوده که حتی ممکن است سال‌ ها ادامه پیدا کند اما نتیجه ای چندانی نداشته باشد.
صادقی با اشاره به این که ما باید به نکات دیگری نیز در این خصوص توجه داشته باشیم ادامه داد: این که طرف ما فقط آمریکا نیست، بلکه اتحادیه اروپا نیز مد نظر است، ضمن این که اکنون پرونده ایران که تحت ذیل فصل هفتم منشور ماده ۴۱ و 42 قرار گرفته بود از این شرایط خارج شده است و ممکن است اگر این اتقاق دوباره بیفتند دوباره این امر محقق نشود.

برجام در زمان خود بسیار مهم بود
وی با تاکید براین که آنهایی که می خواهند دانسته یا ندانسته برای کوبیدن دولت برجام را بکوبند باید به این موضوع مهم نیز توجه داشته باشند که در زمان خود برجام بسیار مهم بود و کشور را از فروپاشی و مشکلات اقتصادی نجات داد همچنین از خطر حمله قانونی تحت دستور شورای امنیت خارج کرد، افزود: همانطور که پیش تر اشاره کردم این را هم باید بدانیم که همچنان طرف حساب ما آمریکا نیست بلکه اروپا نیز هست و این بحث که پرونده ایران در شورای امنیت ممکن است در ماه‌های آینده به جریان بیفتد نیز اهمیت دارد.

مذاکره باید ادامه پیدا کند
کارشناس حوزه سیاست بین الملل بیان کرد: بنابراین باید بدانیم که صرفاً شاید نتیجه ای که مدنظر داریم را نگیریم، ولی نباید به این معنا باشد که مذاکره را رها کنیم و بگوییم که ما نتیجه نمی‌ گیریم. بلکه باید مذاکره ادامه پیدا کند چرا که ممکن است در آینده راهگشا باشد.
صادقی با بیان این که در مورد برجام اتفاقی که افتاد این بود که با امضای آن ما از ذیل فصل هفتم منشور خارج شدیم، بیان کرد: همانطور که گفتم اگر این دفعه دوباره به این شرایط بازگردیم این امر برگشت ناپذیر خواهد بود. بنابراین نباید از مذاکره دست برداشت و امیدوار باشیم با تحول و اصلاحات در داخل بتوانیم به بهترین نتیجه در این‌ باره برسیم.
وی همچنین در رابطه با قرار داد 25 ساله با چین گفت: به از نظر بنده این امر اقدامی مثبت بود، در سیاست خارجی باید واقع بین باشیم آنچه مهم است قدرت، اتحاد ها با سایر کشورها و پشتیبانی ها است. باید توجه کرد که کشور ما موقعیت خاصی دارد که متفاوت با سایر کشورهای دنیا است. برخی ها می خواهند ایران را در حیطه غرب یا حیطه شرق جای دهند ولی باید دانست که ایران در یک موقعیت جغرافیایی حساس قرار دارد و ما باید در تعامل با شرق و غرب باشیم نه این که به یک سو گرایش پیدا کنیم.

از شعارهای غیرواقعی انتخاباتی دوری کنیم
کارشناس حوزه سیاست بین الملل توضیح داد: به طور مثال در زمان محمدرضا پهلوی به طور کامل به سمت غرب رفتیم و نتیجه اتحاد با غرب به شکست انجامید و این که بخواهیم اکنون به سمت شرق و چین برویم، بدون ارتباط با سایر کشورها این اقدام نیز درست نیست. کشورما شرایط خاص و موقعیت استراتژی دارد و باید با کشورهای جهان تعاملات سازنده داشته باشیم این که یک دولت به سمت غرب یا شرق برود، این شدنی نیست. واقعیت سیاست و سیاست خارجی این است که ما باید با تعامل با جهان و همسایگان خود باشیم و از شعار به ویژه شعارهای غیر واقعی برای به دست آوردن موفقیت های انتخاباتی دوری کنیم. رفتارهایی که از سوی برخی شاهد آن هستیم و واقع بینانه نیست.
صادقی با اشاره به این که بر اساس ساختار سیاست خارجی آمریکا و این که اغلب تحریم ها جز قوانین داخلی ایالات متحده آمریکا شده است، خاطرنشان کرد: این مذاکرات دستاوردهایی که دولت دوازدهم مدعی آن است، نخواهد داشت. می‌ خواهم بگوییم که آنها حتماً هدف انتخاباتی دارند و قصد دارند مردم را به نفع خود پای صندوق ها بیاورند، اما واقعیت این است که بایدن که رئیس جمهوری دموکرات است، به رغم شعارهایی که هنگام انتخابات داد، نه مایل و نه قادر به دادن امتیاز به ایران است.این امر به ساختار داخلی آمریکا باز می گردد آنها بیشتر تلاش دارند تا امتیاز گیری کنند.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید