این مسابقه یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین مسابقات برنامه‌نویسی بین دانشگاهی در سطح کشور است که هر ساله به همت انجمن علمی دانشکده‌ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود. این مسابقات محل مناسبی برای خودآزمایی برنامه‌نویسان و هم‌افزایی آنان در خلال رقابت با یکدیگر است.

«حسین یوسفی» دبیر برندینگ سیزدهمین دوره مسابقه هوش مصنوعی شریف در گفتگو با دیجیاتو درباره این دوره از مسابقات می‌گوید: «در این دوره که با حمایت شرکت دیجی‌کالا برگزار شد، رقابت‌ها در دو مرحله آنلاین برگزار گردید. در مرحله‌ی اول بیش از ۲۳۰۰ نفر در قالب ۳۷۴ تیم حضور داشتند که از این تعداد در مرحله اول، ۱۴۰ نفر در قالب ۴۸ تیم به مرحله دوم راه یافتند و پس از دو روز مسابقه، برندگان نهایی مشخص شدند.»

نبرد هوش مصنوعی شریف مسابقه‌ای گروهی است که در آن تیم‌ها با یک بازی استراتژیک رو به رو می‌شوند و هر تیم با استفاده از ایده‌های خلاقانه و راهبرد‌های متفاوت سعی می‌کند هوش مصنوعی قدرتمندی طراحی کند که تا جای ممکن بر تیم‌های حریف چیره شود و به مرحله‌ی نهایی مسابقات راه پیدا کند.

در این مسابقات شرکت‌کنندگان در قالب تیم‌های یک الی سه نفره و به یکی از زبان‌های Python ،Java یا ++C به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. هر تیم پس از طراحی اولیه هوش مصنوعی خود، آن را در مقابل کدِ دیگر تیم‌ها محک می‌زند و تا آخرین روز مسابقات به تغییر و بهبود استراتژی‌های خود می‌پردازد.

یوسفی معتقد است یکی از دلایل استقبال گسترده شرکت‌ها، نهادهای دولتی و حاکمیتی از حوزه هوش مصنوعی به همه‌گیری ویروس کرونا باز می‌گردد: «قدرت حل مسئله، تحلیل کردن، یادگیری و پردازش از ارکان اصلی هوش مصنوعی هستند و به ما در برخورد با پدیده‌های گوناگون کمک می‌کنند. حال با توجه به کاربردی که هوش مصنوعی در زمینه پزشکی و زیست‌شناسی، علوم مهندسی و سایر علوم دارد و همچنین شیوع ویروس کرونا، توجه به این زمینه جهت یافتن راهی برای مقابله با این ویروس، تقویت و پیشرفت ارائه خدمات و امکانات آنلاین باعث شده‌است که به این حوزه توجه بیشتری صورت گیرد.»

شرکت در نبرد هوش مصنوعی شریف باعث می‌شود علاقه‌مندان علاوه بر به کار بردن آموخته‌های برنامه‌نویسی خود را در یک پروژه واقعی، کار تیمی روی یک پروژه برنامه‌نویسی را تجربه کنند که یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار است. همچنین با شرکت کردن در کارگاه‌های آموزشی رویداد با الگوریتم‌های پایه‌ای هوش مصنوعی در زمینه‌های مسیریابی، ارتباطات و ... آشنا می‌شوند. لازم به ذکر است که تمام دانش هوش مصنوعی لازم برای شرکت کردن در مسابقه، در این کارگاه‌ها آموزش داده می‌شوند.

یوسفی در همین رابطه به دیجیاتو می‌گوید: «از آن‌جایی که مخاطب‌های اصلی این رویداد، علاقه‌مندان به حوزه هوش مصنوعی و برنامه‌نویسان هستند و در این رویداد با جنبه‌های متنوع هوش مصنوعی آشنا می‌شوند و با برخی چالش‌های آن دست و پنجه نرم ‌می‌کنند، این رویداد می‌تواند به عنوان نقطه شروعی برای فعالیت در این زمینه باشد.»

در این دوره جوایز متنوعی با ارزش بیش از سی میلیون تومان برای راه‌یافتگان مرحله دوم در نظر گرفته شده بود که با پایان مسابقات در اختتامیه با حضور وزیر ارتباطات و دکتر ربیعی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف به برندگان اهدا شد. این جوایز شامل جوایز ارزنده برای سه تیم نخست، تعدادی جایزه‌ رندوم و جوایز مخصوص برای تیم‌های برتر مینی‌گیم‌ها است.

تیم‌های اول، دوم و سوم این دوره از رقابت‌ها به ترتیب ۱۲، ۸ و ۶ میلیون تومان از تیم برگزاری دریافت می‌کنند. دیجی‌کالا به صورت کلی، حامی همه جانبه‌ این رویداد بوده و علاوه بر پشتیبانی مالی، در برگزاری کارگاه‌ها و مسائل متنوع دیگر نبرد هوش مصنوعی شریف را حمایت کرده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید