پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: الهام صادقی/ قیمت خودو در بازه زمانی حدود هشت سال اخیر با افزایش چشمگیری مواجه شده است، آنچه که می توان دلیل آن را نبود یک سازو کار مناسب در قیمت گذاری ها و سنگین تر بودن کفه ترازوی نظر اعضای شورای رقابت در تعیین قیمت ها به سود خودروسازان دانست. تا آنجا که در بازه زمانی عنوان شده بهای وسایل نقلیه نیز تا هشت برابر حتی در مواردی بیش از آن روند صعودی را تجربه کرده است.

گران شدن راهکار مسئولان برای مدیریت بازار آزاد!
این در حالی است که علی رضا رزم حسینی، وزیر صمت معتقد است؛ سال گذشته با افزایش 400 درصدی نرخ ارز و گران شدن بهای اقلام مورد نیاز تولید خودرو، شورای رقابت حداقل افزایش قیمت را برای وسایل نقلیه تولید شده توسط خودروسازان در نظر گرفته است. 
وی همچنین در سخنان خود به این موضوع نیز اشاره کرده است که شورای عنوان شده می ‌تواند به حذف رانت بین کارخانه و بازار کمک کند و با اعمال درست قیمت، رانت بین کارخانه و بازار را بشکند. آنچه که می توان از آن این برداشت را کرد که روند افزایشی بهای تولیدات توسط خودروسازان قرار است آنقدر ادامه پیدا کند که به قیمت بازار برسد.  به عبارتی متولیان امر به جای مدیریت بازارهای حاشیه کارخانه تصمیم دارند با گران کردن تولیدات آن را به نرخ بازار نزدیک کنند.

حمایت وزیر صمت از افزایش قیمت خودرو
سخنانی که البته رزم حسینی آنها را در حمایت تصمیم اخیر شورای رقابت درباره تعیین میزان افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ عنوان کرده است. تصمیمی که نتیجه آن افزایش به طور متوسط 8.2 تا 8.9 برابری تولیدات شرکت های ایران خودرو و شرکت سایپا بود که برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌ گذاری شورای رقابت، تا پایان شهریورماه سال جاری اعمال و اجرا می ‌شود.
 آن هم درست در شرایطی که روند قیمت دلار سیر نزولی پرشتابی را تجربه می کند. براین اساس اگر وزیر صمت از افزایش 400 درصدی نرخ ارز در دولتی که خود وزیر آن است به عنوان دلیل اصلی گرانی اقلام مورد نیاز خودروسازان و در نتیجه تولیدات آنها به عنوان دلیلی مهم در خصوص چنین تصمیم گیری هایی یاد می کند که در آن مصرف کنندگان و توانایی مالی آنها اهمیتی ندارد، اکنون که این قیمت ارز رو به کاهش آن هم با سرعت و شیب زیاد است.

ورود کمیسیون صنایع مجلس به موضوع قیمت چهارچرخ ها
بنابراین منطق حکم می کند که بهای خودروها نیز با همین سرعت کاهش یابد و توجیه عنوان شده دفاع قابل قبولی برای گران تر کردن وسایل نقلیه تولید داخل نیست. موضوعی که شاید موجب شده تا اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصمیم بگیرند تا موضوع افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت را پیگیری کنند.
 آنچه که مصطفی رضاحسینی قطب آبادی، عضو هیات رئیسه کمیسیون مورد نظر به آن اشاره کرده است. وی با انتقاد از تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش بهای خودرو در کارخانه به این موضوع پرداخته که متاسفانه در مسائل اقتصادی کشور نظم و نسق خاصی دیده نمی‌شود، ضمن اینکه سیر نزولی نرخ ارز در ماه‌ های اخیر، مذاکرات وین و کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار و... بیانگر ضرورت کاهش قیمت چهارچرخ‌ ها بوده با این وجود ولی شورای رقابت به جای کاهش بهای خودرو، قیمت ‌ها را افزایش داده است.


به این ترتیب باید گفت؛ در حالی که تقریبا قیمت کارخانه تمامی خودروها در سال گذشته بیش از نرخ تورم افزایش داشته است و آخرین قیمت ‌گذاری نیز در زمانی صورت گرفته که دلار آزاد ۳۲ هزار تومان بوده است و اکنون دلار به حدود 20 هزار و 200 تومان رسیده و همچنان هم براساس اظهارات محمدرضا پور ابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنان نرخ کنونی ارز فراتر از ارزش واقعی آن است، افزایش قیمت ها البته در کنار کاهش تولید کارخانه ای دلیلی جز نادیده گرفتن مشتریان نداشته باشد.
ضمن اینک پور حسینی براین باور است که قیمت کنونی ارز نیز بالا بوده و دلیل آن را سفته بازی و فضای روانی است. علاوه براین وی پیش بینی کرده که نرخ ارز در روز‌های آینده با توجه به کم شدن تقاضای کاذب در بازار باز هم کاهش می یابد تا به نرخ اقتصادی نزدیک شود.

کاهش تولید خودروهای ارزان قیمت به جای کاهش قیمت ها
بنابراین با توجه به این اظهار نظرها این روزها تناقض های زیادی در تصمیم گیری های اقتصادی قابل رویت است. کاهش نرخ دلار به یکباره این سئوال را مطرح می کند که آیا مسئولان امر در بازه زمانی یکی دو سال اخیر قادر به مدیریت بازار مذکور نبوده اند؟! اما درست در ماه های پایانی کار دولت دوازدهم روند افزایش به یکباره معکوس شده و شتاب زیادی هم در سیر کاهشی خود گرفته است. 
هرچند که برخی ها علت آن را توافقات وین می دانند، این موضوع نیز خود جای سئوال دارد که آیا مدیریت اقتصاد در کشور ما به این شدت به توافقات با غرب به ویژه آمریکا گره خورده است؟
از سوی دیگر درست در سراشیبی قیمت ارز چرا باید خودرو گران شود، اگر حتی بپذیریم که دلیل گرانی های اخیر توضیحاتی بوده که رزم حسینی داده است که آن هم دلیلی بر ناتوانی مدیران اقتصادی در مدیریت بازار است، اکنون باید کارخانه ها نیز بهای تولیدات خود را کاهش دهند، نه اینکه سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت از کاهش تولید خودروهای ارزان ‌تر سخن بگوید، زیرا که به اعتقاد وی تولید این خوردوها برای خودروسازان زیان ده هستند. آنچه که به وضوح حکایت از این دارد که گردونه تصمیم گیری ها در بزرگ ترین وزارتخانه مسئول ساماندهی بازار به سود خودروسازان است، بدون اینکه توان مشتریان و مهمتر از آن حتی توان مالی اقشار غالب جامعه در نظر گرفته شود. 
ضمن اینکه این گرانی نه تنها موجب شوک به بازار می‌ شود بلکه بر بهای سایر کالاها نیز اثرگذار خواهد بود موضوعی که حسینی قطب آبادی هم به آن اشاره کرده است، علاوه براین وی گفته است که به نظر می‌رسد برخی دوست ندارند در جامعه و بین مردم آسایش و رفاه برقرار شود. 
حال باید دید بهارستان نشینان با توجه به بحث ورود کمیسیون صنایع و معادن به این موضوع چه عکس ‌العملی در این رابطه خواهند داشت و آیا می توانند ترمز گرانی خودرو و به دنبال آن بسیاری دیگر از کالاها را بکشند؟
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید