محمد رضا محبوب فر کارشناس و پژوهشگر آسیب های اجتماعی در گفتگو با خبرنگار «نقد دولت» به لزوم اهمیت به حوزه آسیب های اجتماعی توسط کاندیداهای ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: «اگر هر کدام از این کاندیداها انتخاب شوند و بخواهند راه و روش قبلی را دنبال کنند معضلات اجتماعی کشور در حوزه آسیب های اجتماعی نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش هم پیدا می کند.»
خشونت بزرگترین معضل اجتماعی است
به گفته وی بزرگترین آسیب اجتماعی این روزها خشونت است و وضعیت اقتصادی، کرونا و قرنطینه شرایط روحی مردم را نگران کننده کرده است.
این پژوهشگر آسیب های اجتماعی در توضیح انواع خشونت در کشور گفت: «بخشی از این خشونت ها به صورت فردی است که معمولا به وسیله خودکشی خودش را نشان می دهد یعنی فرد علیه خود دست به خشونت می زند و خودش را از بین می برد یا در آستانه از بین رفتن قرار می گیرد که تحت عنوان خودکشی از آن یاد می کنم.»
لزوم تغییر در روش های پیشین
وی در ادامه افزود: «نوع دیگر خشونت ، خشونت نسبت به دیگران است به این صورت که فرد هم خود و هم اعضای خانواده اش را خلاص می کند یا اصلا خشونت را متوجه اعضای خانواده اش می کند و یکی از اعضای خانواده اش را می کشد و جنبه دیگر خشونت نیز، خشونت خانگی علیه کودکان و زنان است که معضل این روزهاست. بعید می دانم کاندیدایی که در پایان خرداد رای می آورد با این راه و رسم و شیوه حکومت داری بتواند راه به جایی ببرد.» کشور غرق در آسیب های اجتماعی
محبوب فر به چالش های پیش روی دولت سیزدهم در حوزه آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «دولت آینده انبوه مشکلات اجتماعی را پشت سر خود دارد و کشور ایران به نوعی درگیر و غرق در آسیب های اجتماعی و در مراحل بعدی دزدی، سرقت، فحشا، اعتیاد و ...است.» 
وی با اشاره به عملکرد کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی گفت: «وقتی کاندیداها و ستاد انتخاباتی آنها را در شهرها، استان ها و شهرستان ها رصد می کنم، خبرهایی که می رسد مبنی بر بی مدیریتی و آشفتگی ستادهای تبلیغاتی است؛ یعنی کاندیداها نتوانسته اند ستادها را مدیریت کنند و حالا چنددستگی ایجاد شده است. سوال اینجاست که وقتی این کاندیداها نمی توانند ستادهای انتخاباتی خود را مدیریت کنند چطور می خواهند وارد دولت شده و کشور را اداره کنند؟ لابد مثل همین 3، 4 دهه اخیر مدیریت خواهند کرد که آن هم دیگر امکان پذیر نیست.»
کاندیداها برنامه ای ارائه نداده اند
محبوب فر تاکید کرد: «کاندیداهای ریاست جمهوری بپذیرند وضع موجود قابل دوام نیست و نمی توانند وضعیت کشور را مثال گذشته اداره کنند باید شیوه دولت داری، شیوه ادراه مملکت و کشور عوض شود. از طرف دیگر در بحث معضلات اجتماعی وضعیتی داریم که گویا جامعه رها شده و کاندیداها هم در شعار ها و صحبت های انتخاباتی شان راهکاری برای آسیب های اجتماعی کشور ارائه نداده اند که یا برنامه ای ندارند یا اگر هم دارند برنامه ای را برای معضلات اجتماعی هنوز مطرح نکرده اند.»
وی در ادامه افزود: «به هر حال کاندیدای ریاست جمهوری در پایان خرداد رای مردم را از آن خود می کند کم یا زیاد، اما باید این مسئله را در نظر بگیرد که مثل گذشته نمی تواند سازمان ها و نهادهایی را که مستقیما متولی هستند و مسئولیت آسیب های اجتماعی را برعهده دارند را اداره کند. این نهاد ها و سازمان ها و ادارات از بهزیستی و اورژانس اجتماعی گرفته تا سایر نهادهای متولی در این 3 یا 4 دهه اخیر گرفتار حلقه بسته مدیران بوده اند.»
مدیران گذشته امتحان خود را پس داده اند
این پژوهشگر آسیب های اجتماعی اذعان کرد: «این مدیران امتحان خود را پس داده اند لذا نمی توان با حلقه بسته مدیریتی کشور را از مهلکه آسیب های اجتماعی که در آن غرق است خلاصی داد. پست های کلیدی و مشاغل حساس در این 3، 4 دهه توسط مدیران کلیدی اشغال شده است.  باید این مشاغل از دست آنها خارج شود و با یک اراده در اختیار مردم قرار بگیرد. متاسفانه مشاغل کلیدی را در اختیار و در انحصار خودشان گرفته اند.» 
وی در ادامه افزود: «یک روز چپ می آید، یک روز راست، یک روز اصلاح طلب یک روز اصولگرا و یک روز هم یک نفر می آید می گوید من مستقلم. هیچ کدام نمی گویند درد مردم این است و ما باید اراده داشته باشیم  و به آن بپردازیم و با باور مسائل را حل کنیم. در حال حاضر معضلات و آسیب های اجتماعی، محیط زیست، آب و غیره افراد متخصص را می طلبد نه آدم های سیاسی و باندی.» 
وی در پایان خاطرنشان کرد: «به هر شهرستانی که وارد شویم باندبازی، قومیت بازی و سیاسی بازی در جریان است و مشکلات مردم را پیگیری نمی کنند. کسی مشکلات، ضعف ها و قوانین را بررسی نمی کند و اراده ای نیست تا اسناد یا مقام های بالادستی این مشکلات را حل کنند. متاسفانه معضلات اجتماعی در این سال ها به حال خود رها شده است.»

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید