پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: الهام صادقی/ بررسی های انجام شده حکایت از این دارد که اگرچه قیمت هرکیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در بازارهای شمال در حدود 25 تا 30 هزار تومان به فروش می رود، ولی خریداران باید در بازارهای تهران برای تهیه هر کیلوگرم از آن، رقمی در حدود 35 تا 40 هزار تومان بپردازند. این در حالی بوده که برخی از خریداران نیز از ناخالصی ها و اضافه شدن خرده برنج به جنس مرغوب گلایه دارند. 
علاوه بر این اما بعضی از مشاهدات هم حکایت از این دارد که قیمت برنج ایرانی در بازار رکورد زده و حتی به رقمی در حدود هر کیلو حدود ۴۷ هزار تومان هم رسیده است.
عدد و رقمی که حکایت از حذف شدن بی سر و صدای آن از سفره های تعداد زیادی از ایرانیان دارد. ضمن اینکه باید گفت در این روند بهای برنج خارجی نیز پا به پای نوع ایرانی در حال گران شدن است. براین اساس امکان استفاده از آن نیز برای برخی از افراد وجود ندارد.
تا به آنجا که گفته شده است؛ افزایش بهای این خوراکی موجب شده از جمعیت 82 میلیون کشورمان تنها حدود 15 میلیون نفر قادر باشند تا به راحتی در وعده های غذایی خود برنج مصرف کنند. آنچه که مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج هم از آن سخن گفته است. بر ایت اساس با یک حساب و کتاب سرانگشتی و طبق اظهارات وی، بالا رفتن قیمت ها موجب شده تا ۶۷ میلیون نفر در ایران دیگر قادر به تهیه و مصرف برنج نباشند.

افزایش 44.4 درصدی بهای برنج در یکسال
در این میان اگر بخواهیم کمی دقیق تر به روند صعودی قیمت ها و بررسی بهای این خوراکی که تا کمی قبل یکی از اصلی ترین حاضران سفره های خانواده ها در کشور بود، بپردازیم، می توان به یکی از گزارش های مرکز آمار کشور اشاره کرد که نشان می دهد؛ هر کیلو برنج درجه یک ایرانی در اردیبهشت ماه سال جاری به طور متوسط حدود 36 هزار تومان به فروش می رسید، این در حالی است که حداقل قیمت 30 هزار و حداکثر آن تا 47 هزار و 100 تومان بوده است.
همچنین برنج ایرانی در اردیبهشت ماه سال 1399 هر کیلو 25 هزار تومان قیمت داشت و البته در نخستین ماه سال جاری به عبارتی فروردین ماه شاهد روند صعودی 10 هزار تومانی قیمت این محصول بودیم و این عدد به طور متوسط تا 35 هزار تومان نیز به خریداران فروخته می شد. روندی که در یک مقایسه اجمالی از افزایش 1.9 درصدی قیمت نسبت به ماه گذشته و مهمتر از آن افزایش 44.4درصدی در مقایسه با سال قبل نشان می دهد. در خصوص برنج خارجی هم تنها اشاره به این موضوع ضرورت دارد که برنج خارجی نیز رکورد افزایش قیمتی از 12 به 20 حتی 30 هزار تومان را برای خود به ثبت رسانده است.

چرا برنج گران شد؟
اما به واقع دلیل این گرانی چیست؟  آن هم در شرایطی که جدا از تولیدات داخلی که میزان قابل توجهی نیز ارزیابی می شود، در سال 1399 شاهد واردات 936 هزار و 809 تن برنج به ارزش 868 میلیون و 533 هزار دلار بوده ایم.
به عبارتی باید گفت؛ در فروردین ماه امسال هم واردات برنج ۹۹ هزار تن به ارزش یک میلیون دلار بوده و آخرین اظهار نظرها حکایت از این دارد که حدود 43 هزار تن برنج هم در بنادر دپو شده است.
این درحالی بوده که با توجه به اینکه بیش از نیمی از مصرف برنج در کشورمان به دلایل متعدد مانند بهای بالای برنج ایرانی یا هر دلیل دیگری از نوع برنج وارداتی بوده به طور قطع هر گونه تعلل در ترخیص برنج های وارداتی در گمرک می تواند به روند صعودی قیمت ها دامن زند که تنها متضرران اقشاری هستند که قوت قالب آنها این نوع از برنج است.
در این رابطه برخی ها براین باور هستند که با توجه به کاهش قابل ‌توجه میزان بارندگی در کشور و به طبع آن احتمال کاهش میزان تولید برنج امسال نیاز بیشتری به تامین و عرضه برنج وارداتی در مقایسه با سال یا سال های گذشته احساس می شود. 
در این میان دبیر انجمن واردکنندگان برنج هم تاکید دارد که کشور به ‌طور جدی با مشکلات ارزی روبه رو است. وقتی شرایط به‌گونه‌ای است که امکان کاهش نرخ ارز فراهم نیست، این موضوع خود به‌ خود از اولویت خارج می‌شود و اصلا فکری برای آن نمی‌ شود.‌ به این موارد به طور قطع باید نبود نظارت جامع از سوی متولیان امر را نیز اضافه کرد. آنچه که پیامدش گرانی مستمر کالاها و حذف شدن بسیاری از اقلام و کالاها به ویژه خوراکی ها از سفره های ایرانیان است.

ضرورت تدوین نظام تعرفه ‌گذاری برای تسهیل واردات 
براین اساس نیز مهدی نجف‌پور، رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف ‌کنندگان بیان کرده است؛ ضرورت دارد که تمهیدات مقتضی در‌خصوص واردات به ‌موقع و به میزان بیشتری از نیاز فعلی مصرف کشور صورت پذیرد. علاوه براین باید نظام تعرفه ‌گذاری بخش گمرکی به نحوی تدوین ‌شود که در راستای تسهیل واردات و تسریع در آن باشد.
این در حالی است که طبق سخنان دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، از ابتدای فروردین ماه تاکنون نزدیک 150 هزارتن برنج خریداری و وارد شده که به نظر می‌رسد تا اواخر تیرماه نیز بین 100 تا 150 هزارتن برنج دیگر تامین و وارد کشور شود. براین اساس باید گفت این روزها گرانی ویروسی موذی است که از کالایی به کالای دیگر سرایت می کند، بدون اینکه روند مذکور در جایی متوقف شود و متولیان امر چاره ای برای برون رفت از این مغضل بیاندیشند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید